هراس اسرائیلی آژانس

کد خبر: 1290155

گروسی پس از بازگشت از سفر دو روزه به ایران: وضعیت همکاری تهران با آژانس به طور کامل رضایت‌بخش نیست.ما تقریبا در بن بست هستیم!

هراس اسرائیلی آژانس

ساعاتی پس از نشست خبری مشترک اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اصفهان ، مدیرکل آژانس همچون سفرهای قبلی به ایران با ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران غربی حرف‎های تقریبا متفاوتی زد که غیرقابل پیش بینی نبود .

گروسی که همواره سعی کرده در ایران هوای تهران و در وین هوای اروپا و آمریکا را داشته باشد، این بار هم رویه سابق را ادامه داد و گفت: ایران درک می‌کند که لازم است ما رو به جلو برویم. وضعیت کنونی بسیار غیررضایت‌بخش است. ما تقریباً در یک بن‌بست قرار داریم که هیچ‌چیزی غیر از بازرسی‌های نرمال و سنتی پیش نمی‌رود. این وضعیت بایستی عوض شود.این ادعا در حالی بیان می شود که ایران بارها اعلام کرده پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها ادامه انجام تعهدات برجامی ایران از جمله بازرسی های سطح بالا و بیشتر از حد ان پی تی نیاز نیست و البته حاضر است با برگشت همه طرف ها به برجام سطح بازرسی ها را نیز افزایش دهد .

وی در پاسخ به این که ایران چه گام‌هایی را باید بردارد؟ گفت: ما یک سری مسائل را روی میز داریم و بر روی آن‌ها مذاکره می کنیم و در حال بررسی هستیم که می‌شود آن‌ها را حل کرد یا نه، چون هر کدام موضوعات خاصی هستند و درست نیست این ها را من این جا برملا کنم اما ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد. در عین حال مذاکرات ما خوب است و داریم آن را ادامه می دهیم.شنیده های خراسان در این خصوص نیز می گوید خواسته های گروسی بعضا یا خلاف قانون راهبردی و یا بیشتر از چارچوب پادمان است که فعلا و در شرایط فعلی امکان عملی شدن ندارد یا در برخی موارد موضوعاتی است که حتما باید امتیازی هم وزن آن داده شود که به گفته گروسی وی در جایگاهی نیست که بتواند چنین تضمینی به ایران بدهد .مدیرکل آژانس در پاسخ به این که ایران پیشرفت در توافق را به لغو تحریم ها وابسته کرده است؟ اظهار کرد: نکته پیچیده این است که بسیاری از مسائل سیاسی در مذاکرات ما دخیل است. موضوع تحریم‌ها مهم است اما کلید آن دست من نیست؛ بنابراین ملاحظاتی وجود دارد. ایران توقعاتی دارد همان طور که من هم توقعاتی دارم.وی عنوان کرد که درحال رایزنی با تهران در رابطه با مسائل مرتبط با بازرسی (ازجمله بازگشت برخی بازرسان اخراج شده به ایران)، مشکلات پادمانی و اتخاذ گام‌های داوطلبانه بیشتر از سوی ایران است.

ادعای گروسی در مورد بازرسان آژانس در حالی بیان می شود که ایران به جای  بازرسی که مجوز حضورشان را تمدید نکرد 14 بازرس دیگر را قبول کرده و اکنون تعداد بازرسان دارای مجوز حضور لحظه ای در ایران به بیش از 130نفر رسیده است که در دنیا بی نظیر محسوب می شود .  همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در گفت وگوی اختصاصی با خراسان و در واکنش به نقل قول گروسی از وی مبنی بر این که امیرعبداللهیان گفته ایران آماده انجام اقدامات ملموس است با بیان این که در سفر گروسی به ایران به دنبال یک نقشه راه و تقویت همکاری های مشترک بودیم گفت: مذاکرات و گفت وگوهای جدی و صریح میان آقای اسلامی و تیم او با تیم گروسی انجام شد و در این مذاکرات طبعا در مقابل اقدامات ملموس به دنبال دستاوردهای ملموس هم هستیم.وزیرخارجه کشورمان که نخستین مقام ایرانی بود که پس از این اظهارات موضع گیری  می کرد ، در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران نیز گفت: موضوعات مهمی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به ایران مطرح شد و ما تلاش می‌کنیم مسائل باقی مانده در مسیر همکاری‌های فنی و نه فشارهای سیاسی حل و فصل شود.امیرعبداللهیان با مثبت ارزیابی کردن سفر رافائل گروسی به ایران گفت: هر وقت گروسی در مسیر قانونی عمل کرده است مسائل خوب پیش رفته اما هر زمان که تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار گرفته، حواشی ایجاد شده است.وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضوعات مهمی برای همکاری های نیرومندتر آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در این سفر مطرح شد و ما تلاش می کنیم  تا مسائل باقی مانده در مسیر همکاری های فنی و نه فشارهای سیاسی حل و فصل شود.

خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها