اظهار نظر رئیس بانک مرکزی عاقلانه نبود/ باید ضرر دولت قبل را امروز جبران کنیم

کد خبر: 290309

متاسفانه در دولت گذشته آقای احمدی نژاد به دلیل عدم درایت اقتصادی نرخ ارز و دلار 1250 تومانی را به چهار هزار تومان رساند و امروز جامعه سیاسی و اقتصادی باید تلاش کنند ضرری را که دولت قبل متحمل شده است را جبران نمایند. . خراب کردن یک ساختمان دو ماه زمان نیاز دارد در حالیکه ساختن آن دو سال طول می کشد . آقای احمدی نژاد در عرض چند ماه نرخ ارز و دلار را بالا برد و امروز باید با کلی زحمت آن را پایین بیاوریم آنهم نه به نرخ سابق.

اظهار نظر رئیس بانک مرکزی عاقلانه نبود/ باید ضرر دولت قبل را امروز جبران کنیم
سرویس اقتصادی «فردا»: یک اقتصاددان برجسته می گوید که اگر دلار بیاید پایین واردات ارزانتر می شود مردم نفس راحتی می کشند و وضعیت معیشت مردم قطعا بهتر خواهد شد.
در این خصوص دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «فردا» با اشاره به جو روانی و تاثیر آن بر کاهش قیمت ارز در بازار گفت: صحبت ها و مذاکرات ایران و آمریکا سبب شده است که مردم امیدوار شوند تحریم ها از سوی آمریکا و اروپا کمتر شود. حضور آقای روحانی در نیویورک و سخنرانی ایشان در سازمان ملل موجب افزایش انتظارات به بهبود شرایط شده است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه آقای سیف رئیس بانک مرکزی، چند روز پیش اظهار نظر عجولانه ای کردند و رقم سه هزار تومان و یا دو هزار و هشتصد را قیمت کف بازار سکه و دلاردانستند. به این معنا که ارزش دلار کمتر از این قیمتها نمی شود. این صحبت ایشان ریتم پایین آمدن نرخ دلار را بهم زد و اگر چنین حرفی زده نشده بود امروز شاهد کاهش قیمت دلار به 2500 نیز بودیم. وی در ادامه در مورد تبعات کاهش و افزایش دلار گفت: افزایش قیمت ارز اگرچه منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود اما این موضوع از سوی دیگر می تواند به نفع اقتصاد تمام شود، اما در صورتی که صادرات وجود داشته باشد. در مقابل اما کاهش قیمت دلار اگرچه به سود ارزش پول ملی تمام می شود اما صادرات را تحت شعاع قرار می دهد. دکتر تقوی با اشاره ادامه روند سقوط قیمت دلار گفت: ادامه این روند بستگی به نتایج مذاکرات سیاسی ایران دارد. هر چقدر تحریم ها کاهش یابد و بتوانیم نفت بیشتری را به فروش برسانیم و در مقابل دلار دریافت کنیم قیمت ارز با کاهش جدی تری مواجه خواهد شد. این کارشناس اقتصادی یادآور شد: متاسفانه در دولت گذشته آقای احمدی نژاد به دلیل عدم درایت اقتصادی نرخ ارز و دلار 1250 تومانی را به چهار هزار تومان رساند و امروز جامعه سیاسی و اقتصادی باید تلاش کنند ضرری را که دولت قبل متحمل شده است را جبران نمایند. باید گلی تلاش کرد که پایین آید. خراب کردن یک ساختمان دو ماه زمان نیاز دارد در حالیکه ساختن آن دو سال طول می کشد . آقای احمدی نژاد در عرض چند ماه نرخ ارز و دلار را بالا برد و امروز باید با کلی زحمت آن را پایین بیاوریم آنهم نه به نرخ سابق. دکتر تقوی در پایان افزود: آقای سیف نباید جلوی روند پایین آمدن نرخ ارز را بگیرد. این کار عاقلانه به نظر نمی آید. اگر دلار پایین بیاید واردات ارزانتر می شود مردم نفس راحتی می کشند و وضعیت معیشت مردم قطعا بهتر خواهد شد. وابستگی اقتصاد به نفت زمانی کاهش می یابد که با سرمایه گذاری در بخش های صنعتی و کشاورزی، صادرات غیر نفتی افزایش یابد. اما اقتصاد کشور وابسته به نفت است و سیاست های هشت سال گذشته تولید را زمین گیر کرده است. کاهش قیمت دلار به نفع اقتصاد تمام خواهد شد. در شرایط کنونی با کاهش قیمت دلار و جهت دهی نقدینگی به سمت تولید می توان دو بخش صنعت و کشاورزی را بار دیگر احیاء کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها