اجاره مسکن | بازار اجاره مسکن

مستاجران این خبر را از دست ندهند | سقف اجاره مسکن نهایی شد ؛ برخورد با متخلفان

کد خبر: 1303244

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی بازار اجاره و نحوه عملکرد استان ها در تعیین سقف اجاره مسکن توضیحات جدیدی را ارائه کرد.

مستاجران این خبر را از دست ندهند | سقف اجاره مسکن نهایی شد ؛ برخورد با متخلفان

مهرداد بذرپاش در خصوص تعیین سقف اجاره مسکن و چگونگی اجرای موارد مربوط به این طرح، به ارائه توضیحات مهمی پرداخت.

 او درباره نوع عملکرد شورای عالی استان ها در تعیین میزان افزایش قیمت اجاره، در نشست تحلیل عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت شهید رئیسی، شفاف سازی کرد و به متخلفان هشدار جدی داد. بذرپاش بار دیگر بر تعیین سقف ۲۵ درصدی تاکید کرد اما میزان قطعی را منوط به نرخ تورم در هر استان دانست.

نشست خبری بررسی عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن در حال برگزاری است.احتمالا تا پیش‌از مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور جدید -7 و 9 مرداد- آمار جدید از نبض قیمت مسکن تهران -مربوط به ماه تیر- اعلام خواهد شد اما در حال حاضر و با استناد به آخرین آمار رسمی (قیمت‌های خرداد) و همچنین با فرض آنکه قیمت ملک طی یک ماه گذشته ثبات داشته، می‌توان وضعیت نبض قیمت مسکن را به این صورت تشریح کرد: یک مترمربع واحد مسکونی در بازار مسکن شهر تهران 86 میلیون تومان قیمت دارد که به لحاظ رشد نقطه‌ای، «از وضعیت افزایش تند ماهانه و سالانه خارج شده است». البته این خروج، به‌تازگی اتفاق افتاده است و نمی‌توان درباره «پایداری ثبات به وجود آمده در قیمت مسکن» با قطعیت تایید داد.

رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در خرداد ماه، «تک‌رقمی» شد؛ 9.7‌درصد افزایش قیمت در خرداد 1403 نسبت به 1402 که پایین‌ترین تورم نقطه‌ای مسکن طی 78 ماه گذشته، یعنی از آذر سال 96 به بعد محسوب می‌شود. اکنون «تورم مسکن بعداز 6 سال، رام شده است»؛ علت این ثبات قیمت و فرود تورم مسکن را می‌توان «خوش‌بینی جامعه و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد ایران» دانست. قیمت مسکن به دلیل اینکه از سال 97 تاکنون «اضافه‌پرش» داشته است و سطح آن به شکل نامتعارف و خارج از توان خرید، جهش کرد، «استعداد لازم برای کاهش اسمی و افت واقعی طی حداقل یک‌سال پیش‌رو» را دارد اما این استعداد هم می‌تواند با «تدبیر درست تیم اقتصادی دولت جدید، بالفعل شود و هم می‌تواند سرکوب شود و التهاب‌ها بار دیگر خانه‌اولی‌ها را از کلید خانه دورتر و دورتر کند».

جهش تاریخی قیمت مسکن در این سال‌ها، شاخص «مدت‌زمان دسترسی به مسکن» در کشور و تهران را اکنون به ترتیب به حدود 20 سال و حدود 50 سال رسانده است. این رقم در حالت نرمال باید زیر عدد 10 باشد. نه تنها قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن سقوط کرده که قدرت خرید وام مسکن نیز در تهران به 9 مترمربع رسیده است در حالی که یک وام خرید مسکن باید حداقل بهای خرید 30 مترمربع از یک آپارتمان 50 مترمربعی را پوشش دهد.

محسن ابراهیمی با اشاره به اتمام طرح ۴۹۶ واحدی بنیاد مسکن گفت: خانه‌های ساخته شده در این طرح در حال تحویل به متقاضیان است.

ابراهیمی، همچنین از در حال ساخت بودن ۸۴۸ واحد مسکن در شیراز خبر داد و گفت: این طرح در مرحله اسکلت قرار دارد.

به گفته او، اجرای طرح ۳۳۶ واحدی زیتون هم به بنیاد مسکن شهرستان شیراز واگذار شده که در حال آماده سازی است.

ابراهیمی با اشاره به وجود ۱۴۴ روستا در شهرستان شیراز گفت: ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات در طرح نهضت روستایی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن شیراز با بیان اینکه اقدامات تازه برای پیشبرد طرح ۷۰۰ واحدی نهضت ملی شهرک نشاط سلطان‌آباد شیراز آغاز شده گفت: اجرای این اقدامات نوید بخش تأمین مسکن مناسب برای مسکن در این شهرستان است.

وی افزود: بتن‌ریزی همزمان دیوار و سقف در بلوک‌های زون ۱ و ۲ و ۳ سایت ۷۰۰ واحدی نهضت ملی شهرک نشاط سلطان‌آباد با استفاده از تأمین بتن توسط ۳ دستگاه بچینگ و ۳ پمپ دکل آغاز شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد