«فردا» گزارش می‌دهد:

همه‌چیز درباره زمان‌بندی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

کد خبر: 1293449

روز گذشته وزیر کشور دستور شروع انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری را صادر کرد و کلیات زمان‌بندی مقاطع مختلف انتخابات هم منتشر شد.

همه‌چیز درباره زمان‌بندی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

گروه سیاست سایت فردا: کلیات زمان‌بندی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر اساس اصل 131 قانون اساسی منتشر شد و از حالا کشور وارد فضای انتخاباتی می‌شود. وزیر کشور هم روز گذشته در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد. در نامه احمد وحیدی آمده است: «استانداران محترم سراسرکشور، فرمانداران محترم سراسر کشور با سلام و احترام؛ ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان، در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹  قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صادر می‌شود ضروری است ضمن صدور دستور تشکیل ستاد انتخابات استان توسط استانداران محترم، فرمانداران سراسر کشور نیز نسبت به تشکیل هیئت‌های اجرایی از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۶ حداکثر در مدت سه روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات مذکور در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت­ های قانونی مقرر اقدام کرده و وصول این بخشنامه را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند».

بر اساس جدول زمان‌بندی در روز شنبه دهم خرداد هیئت‌های اجرایی مرکزی و شهرستانی باید تشکیل شود و در همان روز هم مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات شروع می‌شود و تا پنج روز این مهلت ادامه دارد. پس از پایان فرصت ثبت‌نام‌ها از تاریخ پانزدهم تا بیست‌ودوم خرداد یعنی به مدت هفت روز کار بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود. در بیست‌ودوم خرداد هم اسامی نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده اعلام می‌شوند. از بیست‌وسوم خرداد هم مهلت پانزده روزه تبلیغات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود و تا پایان روز ششم تیر ادامه می‌باید. روز هشتم تیر هم انتخابات در کلیه شعب داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود و در صورت آنکه انتخابات به دور دوم برود در تاریخ پانزده تیر این مرحله از انتخابات هم برگزار می‌شود.

گفته می‌شود انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ممکن است مانند انتخابات مجلس داوزدهم به صورت الکترونیک برگزار شود. تا اینجای کار وزارت کشور پشنهاد داده است که مدارک داوطلبان به صورت الکترونیک دریافت شود که طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره این پیشنهاد گفته است: «قانون، ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌صورت حضوری پیش‌بینی کرده و در ادوار گذشته نیز ثبت نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به همین صورت بوده است. وزارت کشور پیشنهاد کرد که در کنار ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری که به‌صورت حضوری انجام می‌شود، دریافت مدارک نیز به‌صورت الکترونیکی باشد که ما نیز در شورای نگهبان مخالفتی با این پیشنهاد نداشتیم و بنا بود سامانه‌ای که در این زمینه پیش‌بینی شده را بررسی کنیم».

حالا باید منتظر ماند و دید که فضای سیاسیِ انتخاباتی در روزهای آتی به چه سمتی پیش می‌رود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد