آخرین فرصت برای خرید خودروهای وارداتی | امکان انتخاب 3 خودرو برای متقاضیان | شیوه ثبت‌نام خودروهای وارداتی

کد خبر: 1293604

مرحله جدید عرضه ۱۰ خودروی وارداتی از امروز دوشنبه ۷ خرداد ماه آغاز و تا روز چهارشنبه ۹ خرداد ماه ادامه دارد.

آخرین فرصت برای خرید خودروهای وارداتی | امکان انتخاب 3 خودرو برای متقاضیان | شیوه ثبت‌نام خودروهای وارداتی

پانزدهمین دوره ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای کسانی که اسفندماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه دارد. این دوره نیز همچنان به متقاضیان قدیمی که در صف باقی مانده‌اند اختصاص دارد و آن‌ها می‌توانند از میان ۱۰ محصول وارداتی توسط ۴ شرکت واردکننده، خودروی موردنظر خود را انتخاب کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، تأمین نیاز و تنظیم بازار خودروی کشور از طریق واردات خودرو یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود که تصویب قانون و آئین‌نامه‌های آن چندین ماه به طول انجامید و در فرایند تأمین ارز و واردات این خودروها نیز مشکلات زیادی به وجود آمد؛ اما از چندی پیش، مسئولان وزارت صنعت از ورود تعداد قابل‌توجهی خودروی خارجی به گمرکات کشور خبر دادند و به دنبال این اتفاق، انتظاراتی برای تعطیل قیمت خودرو به وجود آمد.

چه کسانی خودروی وارداتی می‌گیرند؟

متقاضیان خودروهای وارداتی که اسفندماه ۱۴۰۱ با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، برای ثبت‌نام اقدام کرده و نوبت‌بندی شده بودند، تنها کسانی هستند که می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه خودرو، نسبت به انتخاب خودروی موردنظر خود اقدام کنند. جالب است که برخی از این افراد، ۱۴ دوره قبلی عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، هیچ خودرویی انتخاب نکرده‌اند و باقی ماندن آنها، باعث توقف ثبت‌نام متقاضیان جدید شده است.

قیمت خودروهای برقی چگونه تعیین می‌ شود؟

با توجه به اینکه اغلب خودروهای وارداتی از بهترین برندهای دنیا انتخاب شده‌اند، این سؤال مطرح می‌شود که این دسته از متقاضیان در صف مانده، منتظر چه خودرویی هستند؟ شاید ناتوانی این متقاضیان از تامین وجه میلیاردی برای خرید خودروی وارداتی، دلیل انتخاب نکردن محصول باشد؛ چراکه در زمان ثبت نام، قرار بود خودروهایی با ارزش ۱۰ هزار دلار وارد شود که در این صورت بهای اغلب آنها حتی با احتساب حقوق دولتی به یک میلیارد تومان هم نمی رسید.

از ثبت‌نام جدید چه خبر؟

آخرین اظهارات مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت حاکی از این است که تا تکلیف متقاضیان موجود در صف روشن نشود، خبری از ثبت‌نام جدید خودروهای وارداتی نخواهد بود؛ اما خبر خوب اینکه وزارت صمت به دنبال تمهیداتی است که اگر این افراد همچنان در نوبت بمانند، احتمالاً طی مصوبه‌ای، امکان ثبت‌نام افراد جدید نیز فراهم شود.

با این حساب، کسانی که متقاضی ثبت‌نام خودروهای وارداتی هستند، عجالتاً باید منتظر تعیین تکلیف متقاضیان قدیمی بمانند؛ اما اگر مصوبه جدیدی ابلاغ شود، در هر دوره، خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی به متقاضیان قدیمی عرضه می‌شود و پس‌ازآن عرضه به متقاضیان جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

البته هنوز جزئیاتی از این مصوبه احتمالی در دسترس نیست و در مورد شیوه ثبت‌نام متقاضیان جدید اعلام نشده است. طبق قاعده شورای رقابت، حداقل سه بار خودرو به‌صورت عادی عرضه می‌شود و اگر مشتری نداشته باشد، می‌تواند وارد سامانه مازاد شده و به مشتریان جدید شود.

کارنامه واردات خودرو

از زمانی که قانون واردات خودرو تصویب شد، قرار بود در سال اول ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود و در ادامه با تصویب واردات خودروهای کارکرده، هدف‌گذاری به ارقام بالاتری نیز رسید؛ اما درمجموع، آمارهای گمرکی حاکی از این است که در سال گذشته فقط ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار از گمرک ترخیص شده که البته بخشی از همین خودروها نیز خودروهای چینی بوده که پیش‌ازاین سابقه مونتاژ مدل‌های قدیمی‌تر آنها در کشور وجود داشت. در دوره جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی نیز گرچه ۱۰ محصول عرضه شده، اطلاعاتی از تعداد آنها منتشر نشده است.

شیوه ثبت‌نام خودروهای وارداتی

ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند و اولویت آن‌ها مشخص شده بود، از دیروز (دوشنبه) به مدت سه روز تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه روز چهارشنبه (۹ خردادماه) فرصت دارند با مراجعه به سامانه یکپارچه، سه اولویت موردنظر خود را از بین سبد محصولات عرضه شده انتخاب کنند.

در زمان تخصیص خودرو، ابتدا اولویت اول مدنظر قرار می‌گیرد و درصورتی‌که کل موجودی این خودرو به نوبت‌های قبلی اختصاص یافته باشد، اولویت دوم و سوم ملاک خواهد بود. از این رو، متقاضیان باید بر اساس درخواست نهایی خود این فهرست را بچینند زیر پس از تخصیص هرکدام از این خودروها، دیگر امکان لغو یا ویرایش سفارش وجود نخواهد داشت.

نکته دیگر اینکه بعد از تخصیص خودرو، فراخوان واریز وجه از سوی شرکت واردکننده برای مشتری ارسال می‌شود و چنانچه متقاضی وجه خودرو را واریز نکند، نوبت او کلاً می‌سوزد و به‌کلی از فهرست سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی حذف خواهد شد.

سیاهه خودروهای عرضه شده

در این دوره از عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، ۱۰ مدل خودرو ارائه می‌شود که البته دو مدل از این خودروها توسط دو شرکت وارد با سال ساخت ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ وارد شده و به همین واسطه، در دو ردیف مجزا به مشتریان عرضه می‌شود. این خودروها همگی با تخصیص ارز، وارد کشور شده‌اند و آماده تحویل هستند و به نظر می‌رسد فرایند عرضه آنها به مشتریان نسبتاً سریع باشد.

خودروهای وارداتی با قیمت قطعی

نام خودرو

شرکت واردکننده

قیمت قطعی (تومان)

تویوتا Levin ۱۲۰۰ cc ۲۰۲۴

برساوش

۲.۰۶۹.۴۴۰.۰۰۰

تویوتا Levin ۱۸۰۰ cc Hybrid ۲۰۲۴

برساوش

۱.۹۷۳.۶۴۰.۰۰۰

هوندا Vezel ۲۰۲۳

معین خودرو ایرانیان

۲.۰۳۵.۹۰۰.۰۰۰

اشکودا SuperB

پارس ساتر هوشمند

۲.۲۲۴.۲۴۰.۰۰۰

نیسان Sylphy

آمیتیس گستر نگاه پیشگام

۱.۷۵۷.۴۰۰.۰۰۰

خودروهای وارداتی با قیمت علی‌الحساب

نام خودرو

شرکت واردکننده

قیمت علی‌الحساب (تومان)

تویوتا ۲۰۲۳Levin ۱۲۰۰ cc

معین خودرو ایرانیان

۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا ۲۰۲۳Levin ۱۸۰۰ cc Hybrid

معین خودرو ایرانیان

۱.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا Covolla ۱۲۰۰cc ۲۰۲۳

معین خودرو ایرانیان

۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

سوزوکی Jimny ۵ Door

راسا موتور خاورمیانه

۱.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰

هوندا City

آذر بورد سال

۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰

 
همشهری آنلاین
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها