سیدعباس صالحی : ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است

کد خبر: 1309858

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم گفت: وزارت ارشاد وفاق ملی را تحکیم می‌بخشد.

سیدعباس صالحی : ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است

سید عباس صالحی شریعتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود در صحن علنی امروز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، گفت: به همه اصحاب هنر که نقش مهمی در پایایی فرهنگ این سرزمین دارند سلام می‌کنم، امیدوارم بتوانیم با همکاری و مشارکت فعالان فرهنگی فصلی نو را رقم بزنیم. از خدمات همه وزرای پیشین تشکر می‌کنم، وظیفه می‌دانم از کارکنان خدوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کنم.

وی همچنین بیان کرد: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است. این کانون معنایی مهمترین نکته است که می‌تواند دولت آقای پزشکیان را متمایز از دولت‌های قبل کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم با طرح این موضوع که نظریه وفاق ملی در فضای نظری و عملی باید امتداد پیدا کند، گفت: وفاق ملی هم در سطح نظام حکمرانی کشور و هم در سطح رابطه دولت و ملت باید امتداد پیدا کند و در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد که کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت که بر اساس پیمایش‌های گسترده یک دهه اخیر، شیب را در این فضا نشان می‌دهد و نگران کننده است.

صالحی ادامه داد: یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم ببخشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اینجانب در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و استفاده از ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهند کرد دولت چهاردهم در حوزه کانونی وفاق ملی مؤثر و صریح باشد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش به عناصر ثابت و هویتی و ارزشمند در جامعه ایرانی پرداخت و ادامه داد: دین و دینداری، محبت اهل بیت، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ، میراث غنی فرهنگی و فرهنگ اقوام و همچنین هم‌زیستی ادیان و مذاهب از جمله عناصر هویتی جامعه ایرانی است که هویت ایرانی- اسلامی ما را ساخته و موجب ماندگاری ایران علی‌رغم طوفان‌های مهاجم شده است.

صالحی عنوان کرد: تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با تغییرات اجتماعی را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست، جامعه ۵۰ سال قبل نیست و حتی جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست. در حوزه تحصیلات دانشگاهی در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال دو درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند و در سال ۹۵ تعداد این افراد به ۱۸ درصد جامعه بالای ۲۰ سال ایران رسید و این یعنی رشد ۹ برابری. معنای این رشد شکل‌گیری طبقه متوسط علمی و فرهنگی است.

وی در رابطه با اینکه در سال ۵۵ زنان ایرانی ۶۵ درصد بی‌سواد بودند و انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت، تصریح کرد: سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار اساسی، عمیق و ژرف است، در سال ۹۵ جامعه زنان ۹۳.۴ درصد باسواد بودند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه اضافه کرد: در سال ۴۹ و ۵۰ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم و در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم و این اتفاق یعنی ۵۶ برابر و یعنی جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کرده‌اند. ما نمی‌توانیم جامعه زنان تحول یافته را نبینیم که اشتغال می‌خواهند؛ نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر مردان تحصیل کرده است.

صالحی بیان کرد: زنان متحول شده جامعه ایران سطح توقع مدیران ارشد و میانی را پیدا کرده‌اند. سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات دانشگاهی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده و نمی‌توانیم این تحولات را نبینیم و راجع به آنها فکر نکنیم./ مهر

حجم ویدیو: 2.31M | مدت زمان ویدیو: 00:02:08 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد