هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت؛

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صنعت ، علوم، فرهنگ و وزیر کشور / نمایندگان موافق و مخالف چه گفتند؟ + فیلم

کد خبر: 1309799

هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، دقایقی پیش و با اعلام محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صنعت ، علوم، فرهنگ و وزیر کشور / نمایندگان موافق و مخالف چه گفتند؟ + فیلم

هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، دقایقی پیش و با اعلام محمدباقر قالیباف آغاز شد.

ادامه بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت./ مهر

محمد اتابک: تحریم ها را خنثی خواهیم کرد

 وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:تلاش برای خنثی سازی تحریم های ضالمانه از اهداف ما است. بر این باوریم که مسیر سخت است مخصوصا در زمینه تامین مالی اما میتوان با بهره مندی حداکثری سازی از ظرفیت مردمی اقتصاد، توسعه و مدیریت صادرات را به سرانجام رساند و شایان ذکر است که برنامه هفتم توسعه

اتابک: برنامهٔ من در راستای سند برنامهٔ هفتم است

 وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: برنامه من با محوریت راهبردها، سیاست‌های ابلاغی در اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور تدوین شده است

 استفاده از ظرفیت متخصصین، تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط و با شناخت چالش‌ها و مؤلفه‌های اصلی از برنامه بنده است.

 صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور بر اشتغال، تولید ثروت، معیشت مردم اثرگذار است و می‌تواند سهم بالایی در رضایتمندی آنها و تحقق عدالت در کشور داشته باشد.

 در گام دوم انقلاب باید برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت با تکیه بر توان داخلی و توسعهٔ صادرات، به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کند. می‌توان با بهره‌مندیِ حداکثری از ظرفیت مردمی‌سازیِ اقتصاد توسعهٔ صادرات و مدیریت تنظیم واردات را محقق کرد.

 هدف‌گذاریِ ما برای وزارت صمت، کسب جایگاه اول صنعتی در منطقه است که نیاز به ورود فنّاوری‌های جدید دارد و به راحتی قابل‌تحقق نیست.

نقش مهمی در رفاه مردم خواهد داشت.

 برای ایجاد اشتغال باید به سمت بنگاه های کوچک برویم 

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت:‌برای ایجاد اشتغال باید به سمت بنگاه های کوچک برویم چون اشتغال در بنگاه های کوچک شکل می گیرد

در توسعه معادن و صنایع، تمرکز بر اکتشاف و واگزاری پهنه های معدنی را انجام خواهیم داد و مردم را در مناطق معدنی کوچک فعال می کنیم.

در زمینه واردات، با هدف موازنه عرضه و تقاضا و حمایت از تولیدکننده، سیاستگذاری خواهیم کرد و در این زمینه شفاف خواهیم بود.

 توجه به برند سازی و بازگشت به اقتصاد دریا محور از اصول توسعه است

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت:‌از جمله های بنده، نشان سازی تجاری به منظور ارتقا کالاهای ایرانی و حضور در بازارهای جهانی، پشتیبانی از نوآوری و ارتقا بهره وری، پشتیبانی از واحد تحقیق و توسعه، توسعه صنایع دریا محور خواهد بود.

در دوسال گذشته صنایع دریا محور را رها کردیم در صورتی  پتانسیل های خوبی در این حوزه داریم.

خودرو وارد خواهیم کرد

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت:‌

آقای آزادی خواه به سه مورد اشاره کردند که دو مورد مربوط به گذشته بود و یک مورد مربوط به خودرو، واردات خودرو به نمایندگان ابلاغ شده و ما در خودرو سازی راهی جز رقابتی کردن آن نداریم 

رقابتی شدن خودرو قانون است و ما با واردات این موضوع را انجام می دهیم و خودرو باید به سمت خصوصی سازی شدن حرکت کند

بنده با استراتژی صنعت ساختم و البته بنگاه داری هم کردم و بنگاه هایی بوده که ۱۶۰ بنگاه را اداره کردم و آن ها به مقصود اقتصادی موفق رساندم و از بنگاه داری صنعت ساختم

در وزارت صمت نبودم اما در وزارت صمت به عنوان تولید کننده بودم و تمام مشکلات تولید کنندگان را می دانم.

کمیسیون آموزش با صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم موافقت کرد

 کمیسیون آموزش مجلس، صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری را با حداکثر آرا تائید کرد.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی روز سه شنبه (۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و کمیسیون آموزش با برنامه های پیشنهادی وزیر علوم موافقت کرد.

در نتیجه‌گیری و نظر نهایی گزارش کمیسیون آموزش در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی علوم آمده است: پس از بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر سیمای صراف و با توجه به اینکه ایشان متعهد به دستیابی به اهداف کمّی و سنجه‌های عملکردی مصرح در قانون برنامه هفتم پیشرفت شدند، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اکثریت آراء موافقت کرد.

موحد: مردم منتظرند مجلس رئیس جمهور را حمایت کند و کار هر چه زودتر آغاز شود/ سیمایی صراف سوابق علمی و اجرایی متعدد دارد

موافق وزیر پیشنهادی علوم:خدا را شکر باشیم که نعمت رهبری را به این کشور عطا کرده و اگر رهبری های مقام معظم رهبری نبود، آنچه شاهدیم محقق نمی شد که یکی از آثار آن حضور دکتر پزشکیان در دولت است که دولت وفاق ملی را عملا به مجلس معرفی کرد؛ امروز ماییم که باید برای شکرگذاری این نعمت دست به دست هم بدهیم و دولت را حمایت کنیم

مردم منتظرند تا مجلس تصمیم بگیرد و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور را حمایت کند تا هر چه زودتر کار شروع شود

وزارت علوم از ارکان اساسی و مهم حاکمیت است و نقش بنیادی در اقتصاد دانش بنیان دارد و از اتکای به درآمدهای نفتی و خام فروشی می کاهد

در این شرایط خاص، وضعیت جامعه جوان دانشگاهی و دانشجو به گونه ای است که علاوه بر ایجاد فرصت برای کشور می تواند به همان نسبت منشأ تهدید باشد لذا همواره انتخاب وزارت علوم در همه ادوار اهمیت خاص داشته است

برنامه های وزیر پیشنهغادی علوم نشان می دهد سیمایی صراف از ویژگی های منحصر به فردی در برخی ابعاد دارد و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی متعدد دارد

عباسی: نتیجه ۲۰ سال سابقه سیمایی فقط مقاله است

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم:نتیجه بیش از ۲۰ سال سابقه کار شما، شده ۲۷ مقاله علمی داخلی، انگشت شمار مقاله بین‌المللی و چند کتاب.

۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که باید به ۳۲۰ هزار نفر برسد، چه برنامه عملیاتی برای تحقق این هدف دارید؟

عباسی در چهار محور به مخالفت خود با وزیر پیشنهادی علوم، آموزش و تحقیقات پرداخت و نخستین مورد را برنامه های سیمایی صراف عنوان کرد و گفت: گزینه پیشنهادی وزیرعلوم در برنامه خود به اسناد بالادستی به طور  مفصل اشاره کرده است اما مواردی که بیان شده به حدی است که نتوانستم اولویت‌ها را در برنامه پیدا کنیم.  وقتی اولویت ها زیاد باشد یعنی هیچ اولویتی در برنامه ندراید.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ادامه داد: باید چند اولویت را با شاخص و معیاری که به آن اشاره کردید مشخص کنید که در این چهارسال به آن  خواهید رسید. چندین بار در برنامه شما به اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی هم پرداخته شده اما نمی دانم چه ارتباطی بین این اصلاحی که دارید  با اصلاح آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی که در جلسه شورای انقلاب فرهنگی در دی سال گذشته کلیات آن به تصویب رسیده مطلع هستید و این موازی کاری نیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در نظام آموزش عالی و هم افزایی فعالیت های وزارت علوم و بهداشت و رفع همپوشانی ها اشاره کردید منظور از رفع همپوشانی چیست.

به ارائه برنامه‌ای برای کاهش موازی کاری پژوهشی در وزارت خانه علوم و کشاورزی و سازمان تات اشاره نکردید ما در سازمان تات ۲۵۰۰ عضو هیات علمی داریم و کارهای پژوهشی انجام می دهند ما برنامه ای در این زمینه از شما ندیدم

سهم آموزش های مهارتی در انتهای برنامه هفتم باید به ۴۰ درصد برسد  امروز فاصله زیادی وجود دارد که در برنامه شما چگونه این فاصله را در بخش کشاورزی برطرف خواهید کرد.

ما محدودیت منابع نیروی انسانی در حوزه کشاورزی داریم که متولی تربیت نیروی  انسانی در بخش کشاروزی وزارت علوم است  هیچ برنامه ای برای اجرایی شدن ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری و افزایش مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت عتف از سال ۸۹ است اشاره نشده است.

همین طور در برنامه هفتم به سهم پایان نامه های تقاضا محور و نیاز محور که از کل پایان نامه ها یک و نیم درصد است در برنامه هفتم باید به ۲۰ درصد برسد که در این زمینه برنامه ای ارائه نشده است.

خاتمی: سیمایی حقوق‌دان شایسته‌ای است

نماینده موافق با وزیر پیشنهادی علوم: آقای سیمایی خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوق‌دان شایسته‌ای است که به مسائل حقوقی این حوزه اشراف کامل دارد.

خاتمی: در برنامه سیمایی، مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی نقش محوری دارد

موافق با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: تعامل بین دانشگاه و جامعه امری ضروری است، چرا که در نبود چنین رویکردی با انزوای علم در جامعه و فقدان اثرگذاری بر توسعه ملی خواهیم بود.

در برنامه آقای سیمایی ارتباط دانشگاه و جامعه مورد توجه قرار گرفته است و برنامه  ایشان با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی تحقیقاتی و فناوری است.

دکتر سیمایی صراف خود تحصیلات علوم انسانی دارد و حقوقدان شایسته‌ای است که به مسائل حقوقی این حوزه اشراف کامل دارد.

وزیر پیشنهادی تجربه موفق دبیری هیات دولت دوازدهم و سیزدهم را در کارنامه خود دارد جایگاهی که به اقتضای آن کانون شناخت و درگیر شدن با مسائل کلان کشور است.

کارنامه او تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب رتبه بالا موجب شده است که مسائل دانشگاه و حوزه و نحوه ارتباط و هم افزایی این دو کانون علمی را خوب بداند.

اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ تحمیلی و کسب مدال جانبازی اثبات نموده است؛ داشتن نگاه علمی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مسئولیت‌های مختلف، مسئولیت در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است.

 همتی: توقع داریم دانشگاه مکان افراد سیاسی تند نباشد 

مخالف وزیر پیشنهادی علوم:  وزارت علوم از وزارتخانه های مهم کشور است و اگر اصلاح شود بسیاری از مسائل کشور نیست اصلاح می‌شود 

راجع به سیمایی صراف نقد خاصی ندارم و سوابق علمی خوبی داشتند و امیدواریم با حضور وی اتفاقات خوبی رخ دهد 

رشته سیمایی صراف علوم انسانی است و این برای رشته علوم انسانی خوب است برای رشته های فنی و مهندسی برنامه شما چیست و رتبه بندی ما براساس علوم فنی و علوم پایه است و نگران  هستیم جایگاه علمی از بین برود

در برنامه های شما تصویر واضحی از وضعیت موجود نداشتیم و نمی دانیم در چه شرایطی قرار داریم و قرار است به کدام سمت بروید و برنامه های شما کلی است و سنجش پذیر نیست و باید مشخص شود که بررسی کنیم و برنامه‌ها زمان‌بندی نداشت

 عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی؛ خیلی از بودجه و امکانات در تهران است برای شهرستان‌ها چه برنامه‌هایی دارید 

آئین نامه‌های وزارت علوم مشکل دارد  و آخرین آئین نامه ارتقای سال ۹۵ اصلاح شد و نیاز است هر چه سریع‌تر اصلاح شود 

در بحث معیشت و مسکن اساتید مشکل داریم و نیاز است به این موضوع توجه شود 

در بحث تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه دانشجویان برنامه شما چیست

مطالبه داریم برای دانشجویان دکتری حقوق پرداخت نمی‌شود و انتظار داریم دانشجویان رتبه بالا حقوقی دریافت کنند و بر فعالیت‌های علمی خود بیشتر تمرکز کنند 

توقع داریم از افراد فراجناحی و متخصص و کارآمد در دانشگاه‌ها استفاده شود و دانشگاه محل افراد سیاسی تند نباشد

سراج: موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم در مسیر کمک به رئیس جمهور است

نماینده مخالف گزینه پیشنهادی وزارت علوم : ما عضو تیم ملی هستیم. دوران رقابت تمام شد. این جا محل رقابت نیست، اینجا محل رفاقت و همکاری برای موفقیت و سربلندی ملت ایران اسلامی است

رئیس جمهور هم عضو تیم ملی است و  وزاریی که از مجلس رای اعتماد بگیرند عضو تیم ملی هستند ما باید به هم کمک کنیم تا این ملت حماسه ساز به آسایش و آرامش برسند

موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم در مسیر کمک به رئیس جمهور و در جهت خدمت به ملت ایران خواهد بود

این مجلس مَعبد است و اگر بنای آن برتقوا باشد تصمیمات و مصوباتش گره گشا است 

دولت هم معبد است و  بنای آن هم باید بر اساس تقوا باشد

رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس به نامزدها توصیه کردند با خداوند عهد کنید که اگر موفق شدید و مسئولیتی را کسب کردید کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید با  انقلاب زاویه دارند زیرا به درد شما نمی خورد و همکار خوبی برای شما نیست و آن کسی که دلبسته آمریکا باشد برای شما همکار خوبی نخواهد بود و از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد 

ایشان در روز دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم که با حضور شهید رئیسی بود فرمودند کار فوری مجلس رای به کابینه است و شما رئیس جمهور مسئولیت مهم دارید کسی که امین، متدین نگاه مثبت به افق داشته باشد سوء سابقه نداشته باشد، غرق در مسائل جناحی نباشد متدین سر کار بیاید.

مرادی: سیمایی صراف شخصیتی امین، دلسوز و باانگیزه برای وزارتخانه علوم است

موافق برنامه های وزیر پیشنهادی علوم:دفاع و موافقت اینجانب از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تعصبی است که به آموزش عالی دارم، 

یکی از نقاط قوت دولت پزشکیان معرفی این شخصیت است جایگاه وزارت علوم در کشور جایگاه بسیار بالایی است باید تلاش شود فاصله دانشگاه‌های کشور را با بهترین‌های دانشگاه‌های دنیا کم کنیم

برای تحقق این انتظار، وزارتخانه نیازمند برخورداری از شخصیتی امین، دلسوز، باانگیزه و شجاع است در بررسی سوابق برادر عزیزمان دکتر سیمایی این خصیصه‌ها در وجود ایشان مشاهده می شود

در کمیسیون‌ها با ارائه برنامه‌ای جامع و اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم پیشرفت اشتیاق و حس مسئولیت بیشتر نمایندگان در ثبت‌نام به عنوان موافق موید این است که این شخصیت علمی و خدوم مورد اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس است

رزمنده‌ای شجاع و جانباز هشت سال دفاع مقدس در سنین نوجوانی و جوانی نشان از اعتقاد علمی و مبانی انقلاب اسلامی و چارچوب مقام معظم رهبری و ولایت فقیه است.

 سیمایی صراف: تکریم علم بدون تکریم عالم ممکن نیست 

وزیر پیشنهادی علوم:

گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است در ۴ سال آینده پژوهشگاه و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را برعهده می‌گیرند 

دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهند بود  دانشگاه‌ها نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی طرف نخواهند بود 

یک پیشنیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت دانشجویان را به رسمیت بشناسیم و احترام علم جز با احترام عامل و خادمان علم میسر نیست 

نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و کرامت دانشگاهیان سازگار نیست

کرامت استاد و دانشجو اقتضا می کند که استقلال نهاد علم و آزادی پرسشگری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم

سیمایی صراف : اقبال به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش جدی روبروست 

وزیر پیشنهادی علوم:پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه آموزش عالی وجود ندارد.

انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی با دستگاه های بهره بردار مشاهده نمی شود.

در حوزه مهارتی ضعیف هستیم با مدرک های بی مهارت به جامعه تحویل می دهیم و بر این اساس بازار خریدار فارغ التحصیلان ما نیست. 

کثرت مهاجرت  دانش آموختگان قصه پرغصه ایی است که هزینه می کنیم اما برای دیگران. وای به بر روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی سبقت بگیرد.

منابع انسانی که منشا قدرت تولید نرم هستند  و قدرت سخت هم هم در مقدماتش متکی به منابع انسانی است.

اقبال به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبروست 

در حوزه علوم تجربی ۶۵۰ هزار نفر داطلب داریم و در حوزه علوم انسامی و علوم پایه در مجموع حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب هستند در حالی که این دو حوزه علوم انسانی و پایه زیر بنای توسعه است

چالش دیگر اینکه پژوهش ها مساله محور نیستند کتابخانه ها و آرشیوها و پایگاه های اطلاعاتی ما پر از پژوهشگاه های دولتی که از بودجه عمومی تامین مالی شدند 

ما در آینده پژوهشی  وآینده نگری ضعف جدی داریم دیر متوجه می شویم  که باید سراغ چه موضوعی  موقع برویم . سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی اندک است

سیمایی صراف: برای فائق آمدن به چالش ها اولویت های راهبردی وجود دارد

وزیر پیشنهادی علوم:برای فائق آمدن بر این چالش ها اولویت های راهبری چندی وجود دارد. 

محور اول: ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی، توسعه کمّی کافی است. بنابراین محور مهم  ارتقای کیفیت آموزش عالی است.

محور دوم تعامل نظام آموزش کشور مبنی بر مهارت افزایی است. مهارت افزایی را از این طرق پی می گیریم: بازنگری در برنامه های درسی. سهم آموزش های مهارتی باید به ۴۰ درصد برسد. 

بخش های مهم اقتصادی ترغیب می شوند در تربیت سرمایه های انسانی مورد نیاز خود مشارکت کنند. بازنگری در استانداردهای حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین نامه اعضای هیات علمی بر اساس ماموریت های زیرنظام‌های آموزش عالی.

 

سیمایی صراف: تحریم ها فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است

وزیر پیشنهادی علوم:تحریم های نظام سلطه، محاصره و انزوای علمی فشار سنگیی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است

سطح نشاط در دانشگاه ها رضایت بخش نیست 

سلامت اجتماعی روانی بشدت نگران کننده است 

حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست 

گسست بین نسلی و فرهنگی روبه گسترش است

مهم است که حرف نسل زد را بفهمیم و درک کنیم 

مبتکر کرسی های آزاد اندیشی شخص مقام معظم رهبری هستند و ما چقدر آزاداندیشی را جدی گرفتیم؟

سیمایی: هیج جناح سیاسی مرا معرفی نکرده است

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: بازنگری در استانداردها و ارزش گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین‌نامه ارتقای  اعضای هیات علمی براساس ماموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی بازنگری می‌شود.

بنده را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده است آقای عارف گفتند وامدار کسی نیستیم. مشی من همیشه اعتدال بوده است و افرادی که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی، فنی و کارآمدی. 

در قضیه بورسیه‌ها عضو شورای بورس نبودم. در موضوع امر معروف در روز عاشورا من گفتم حداقل رابطه جوانان با سید الشهدا را باید حفظ کنیم امام حسین (ع) برای همه است.

علل عوامل مهاجرت دانشجویان و نخبگان دو دلیل دارد که یکی مادی و دیگری غیرمادی است. عوامل غیر مادی  شامل ناامیدی از آینده، احساس تبعیض و نقض کرامت است که باید این سوءتفاهم را برطرف کرد.

سیدعباس صالحی شریعتی: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:ایده مرکزی دولت چهاردم وفاق ملی است، این کانون معنایی مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت مسعود پزشکیان را متفاوت از دولت‌های قبل کند. 

نظریه وفاق ملی در فضای نظری و عملی باید در دوسطح نظام حکمرانی کشور و رابطه ملت و دولت امتداد پیدا کند، در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد. 

کاهش فزاینده ومخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی ، فاصله گروه‌های مرجع با دولت و ارکان حکمرانی نمونه‌هایی از آن است. 

یکی از وزراتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم و تکمیل کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اینجاب در پرتو هدایت و نگرش‌ های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزهای مراجع اعظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و ظرفیت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در حوزه وفاق ملی دولت و ملت موثر و سهیم باشم. تجدید و تحکیم و تکمیل  مناسبات دولت و ملت فرع بر شناخت تغییرات اجتماعی است که می‌بینیم.

سید عباس صالح شریعتی: شاهد شکل‌گیری طبقه متوسط علمی و فرهنگی هستیم

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در کشورعناصر هویتی فراوان و ارزشمندندی همچون دینداری، محبت به اهل بیت، ادبیات فارسی، میراث غنی و رنگین کمان اقوام  را داریم  که بخش ثابت هویتی ما را ساخته و پرداخته است و علارغم طوفان‌های مهاجم  ماندگاری داشته است.

تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهایی متناسب با این تغییرات اجتماعی پیدا کنیم جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست جامعه ۵۰ سال قبل نیست و حتی جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست.

آمار تحصیلات دانشگاهی ما سال ۱۳۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال ۲ درصد بود  و در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ درصد رسید یعنی ۹ برابر افزایش یافت.

شاهد شکل‌گیری طبقه متوسط علمی و فرهنگی هستیم، طبقه‌ای که روح نقادانه دارد و کنجکاو است.طبقه‌ای که تعامل با جهان فرهنگی دارد.

سال  ۱۳۵۵ در ایران  ۶۵ درصد زنان ایرانی بیسواد بودند و انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت و بر اساس آمار سال ۱۳۹۳ بیش از ۹۳ درصد زنان باسواد شدند.

دهه ۵۰ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم و  در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم  واین به معنای تغییر و تحولات اساسی در جامعه زنان است که باید  آن را ببینیم.

نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر مردان تحصیل کرده است. بیش از ۲۷ درصد زنان تحصیل کرده بیکار هستند در حالی که آمار مردان بیش از ۱۲ درصد است.

زنان توقع حضور در بخش های  مدیریت‌ میانی و ارشد را پیدا کردند. سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کردند و نمی توانیم آنها را نبینیم و به آنها فکر نکنیم.

 

تأیید برنامه های اسکندر مؤمنی از سوی کمیسیون عمران مجلس برای تصدی وزارت کشور

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

با توجه به سوابق مدیریت اسکندر مؤمنی در پلیس راه که ارتباط مستقیم با کمیسیون عمران دارد، شناخت کاملی از توانمندی مدیریتی وی وجود دارد

مؤمنی عمیقا معتقد به پاسخگویی به مدیران ارشد و مجلس و تعامل با خانه ملت و در عین حال حفظ اقتدار در حوزه کاری خود است که از این حیث گزینه مناسبی برای وزارت کشور شناخته می شود

مؤمنی بر حوزه مدیریت حمل و نقل و مدییت شهری تسلط کامل دارد و بر حوزه نوسازی ناوگان درون شهری و کارآمدسازی شهرداری ها و دهیاری ها و تحقق اهداف عمرانی استانداری ها برناه عملیاتی دارد

تأمین نیاز اتوبوس شهری و برقی سازی آن، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مدیریت حمل و نقل ترافیک، تخصیص عادلانه کمک های دولتی به شهرداری ها، تفویض حداکثر یامور به استانداری ها، برنامه ریزی برای کاهش حاشیه نشینی و مدیریت پسماندهای شهری و روستایی، به کارگیری ابزارهای قانونی برای تعیین تکلیف ساختمان های ناایمن و تخلفات ساخت و ساز و .. از اهم برنامه های وزیر پیشنهادی کشور است

کمیسیون عمران مجلس اسکندر مؤمنی را با توجه به سوابق متعدد وی صلاحیتش را برای تصدی وزارت کشور تأیید می کند

وزیر پیشنهادی فرهنگ هیچ مخالفی در مجلس نداشت

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس صالحی سخنرانی نکردند.

به گزارش ایرنا، صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم صبح روز سه‌شنبه -۳۰ مرداد ماه- در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، و هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت او سخنرانی نکردند.

در روز نخست بررسی صلاحیت های وزیران پیشنهادی، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم هیچ کدام از نمایندگان مجلس در مخالفت با برنامه های کاظمی سخنرانی نکردند.

بر اساس آیین نامه اگر هیچ نماینده‌ای به عنوان مخالف سخنرانی نکند، موافقی هم صحبت نخواهد کرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون تخصصی، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود می پردازد. 

این در حالی است که کمیسیون فرهنگی مجلس، صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را با حداکثر آرا تائید کرد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اسکندر مؤمنی را واجد صلاحیت تصدی وزارت کشور تشخیص داد

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

وزیر کشور در بیان اهداف و پیشنهادات خود در چهار سال آینده، تبعیت از قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام را مورد تاکید قرار داده و بر این مبنا اولویت‌های زیر را برای اقدام در دولت چهاردهم برشمرد.

تلاش در جهت تحقق و توسعه آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در چهارچوب قانون اساسی، زمینه سازی برای فعالیت مطلوب احزاب و تشکل‌های سیاسی و مردم نهاد و نظارت بر آنها، ارتقای اثربخشی شورای امنیت کشور با رویکرد نرم و اجتماعی، استقرار نظم و آرامش در کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و نظامی، اجرای سیاست‌های عمومی دولت به منظور پیشبرد برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی، ساماندهی تقسیمات کشوری، سیاستگذاری و راهبری امور اتباع خارجی.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق با اسناد بالادستی، قانون اساسی و سیاست‌های کلان رهبر معظم انقلاب و متناسب با منافع ملی است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق و استماع پاسخ‌های وی، اسکندر مومنی را واجد صلاحیت برای تصدی پست وزارت کشور می‌داند.

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اسکندر مؤمنی را فردی شایسته برای تصدی وزارت کشور تشخیص داد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس:

انتخاب مدیران وزارتخانه، فرمانداران و استانداران از میان نیروهای جوان و انقلابی، تمرکززدایی با اولویت استان های مرزی، تهیه لایحه افزایش نمایندگان مجلس، لایحه جامع تقسیمات کشور، ارتقای امنیت داخلی و انتظامی با همکاری با نهادهای ذی‌ربط از طریق شورای امنیت کشور و شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها، مدیریت حاشیه‌نشینی، ساماندهی اتباع خارجی، نظام‌مند شدن تشکل های سیاسی و صنفی و ... از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور است

برنامه وزیر پیشنهادی کشور مبتنی بر نگرش اقتصادی، اجتماعی بوده و در تحقق پیشرفت عدالت محور و با رویکرد مشارکت در توسعه سیاسی در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه تأکید دارد

تقویت مشارکت سیاسی - احتماعی و مدیریت بالیا و بحران های طبیعی، ارتقای هویت ایرانیان در فضای واقعی و مجازی، پیشرفت همنه جانبه، صیانت از محیط زیست و استحکام ساخت قدرت ملی از طریق ایفای نقش محوری وزارت کشور از دیگر برنامه های پیشنهادی اسکندر مؤمنی است

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس وزیر پیشنهادی کشور را فردی توانمند و کارآمد می داند و این کمیسیون با جمع بندی صلاحیت و انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی، اسکند مؤمنی را فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت کشور تشخیص داد

پور دهقان اردکان: دولت وفاق ملی در حرف و عمل تشکیل شد

مخالف برنامه های وزیر پیشنهادی کشور:دولت وفاق ملی در حرف و عمل تشکیل شد، آقای پزشکیان کسی که به خاطر ایده‌هایش و تفکرات و پاکدستی و صداقتش در شهرها و روستایمان رفتیم و برای ایشان تبلیغ کردیم و به مردم گفتیم این عزیز دل به عنوان کسی که همکار ما است تاییدش می‌کنیم تا بتواند مدیر ارش اجرایی و نفر دوم کشورمان شود ما نقدهایی به کابینه وارد کردیم و با صراحت به دکتر پزشکیان گفتیم که این نقدها را در قالب هدیه به شما می‌دهیم

جناب سردار اسکندر مومنی، که مردم عزیزمان ایشان را به یک فرد منظم، مومن متعهد و پاکدست و با برنامه در حوزه‌های انتظامی می‌شناسند برای وزارت کشور معرفی شده است

وظیفه خودم دانستم به عنوان کسی که ۱۸ سال در حوزه وزارت کشور به مردم در سمت‌های بخشدار، معاون فرماندار و رئیس حوزه اقتصادی استانداری خدمت کرده  مسائلی را در قالب شرایط موجود فعلی وزارت کشور به عنوان هدیه به برادرمان آقای مومنی هدیه می‌دهم که وقتی با رای بالای نمایندگان به تصدی وزارت رسیدند مدنظرشان باشد

اولین خواسته من و همه همکارانمان از ایشان داریم، در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم و متخصص با سوادی هستند که به واسطه اینکه دولت‌های مختلف آمدند آنها را ذبح سیاسی کردند در گوشه وزارتخانه مهم وزارت کشور خاک می‌خورند و به واسطه نگاه‌های سیاسی‌ حذف شدند

بسیاری از همکاران من در سه حوزه به من تذکر داده‌اند که صدای ما را به دکتر پزشکیان و وزرای ایشان برسانند 

استانداری نیاید که فهم اقتصادی نداشته باشد، استانداری نیاید که فهم معیشتی نداشته باشد.

گودرزی: من به عنوان مخالف مؤمنی ثبت نام کرده ام اما مطمئن باشید به وی رأی موافق می دهم

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کشور:آقای مؤمنی! من به عنوان مخالف شما ثبت نام کرده ام اما مطمئن باشید به شما رأی موافق می دهم

من ۲۷ سال نیروی وزارت کشور و معاون استاندار بوده ام؛ وزارت کشور وزارت گسترده ای بوده و تمام نظم و انضباط داخلی کشور به این وزارت برمی گردد

در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران باید دقت زیادی داشته باشید؛ در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور که نمایندگان نگاه مثبتی به آن دارند، انتظار داریم که دقت فراوانی کنید

دلیل اهمیت وزارت کشور در ساختار دولت، کارویژه های گسترده آن، تأمین آزادی های سیاسی - اجتماعی در چارچوب قانون اساسی، اجرای برنامه های عمومی کشور، حفظ دستاوردهای انقلاب با مشارکت مردمی و ... است

وزیر کشور سوابق اجرایی موفق و شخصیتی فراجناحی باید داشته باشد

افزایش ارتباط با مردم و تقویت ارتباط با نماینده های مجلس از ویژگی های یک وزیر کشور باید باشد که تمام این مسائل به صورت جامع در وزیر کشور دیده شود.

میرزایی: مومنی همواره تاکید بر هم‌افزایی و تلاش برای پیشبرد اهداف امور داشته است 

موافق برنامه های وزیر پیشنهادی کشور:بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مومنی بیانگر آن است که رئیس جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند، وظیفه نمایندگان مجلس است که با رای قاطع بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ایشان با قدرت مسئول مدیریت و راهبری امور سیاست داخلی کشور شوند 

تلفیق رویکردهای سیاسی امنیتی و اجتماعی و تجربه و شصیت دکتر مومنی براساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و عمران می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و حکمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است 

ایشان نگاه تعاملی اقناعی و مشارکتی به موضوعات و مسائل دارند که حتماً در دوران وزارت می‌توانند بسیار کمک کننده باشند 

فراموش نشود وزارت کشور به لحاظ سیاسی در جایگاهی قرار گرفته که بسیاری از گروه‌های سیاسی، جریان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید در ارتباط و هماهنگی باشند 

دکتر مومنی همواره تاکید خاص بر هم‌افزایی و تلاش برای پیشبرد امور داشته است. تجربه موفق مدیریتی ایشان در مناصب و پست‌هایی که داشته‌اند درخشان و پربار بوده است

صوفی: رویکردهای اجتماعی سردار مومنی بر بعد نظامی وی غلبه دارد 

موافق وزیر کشور: وزارت کشور یک وزارتخانه فرابخشی و مرکز ثقل امور اجرایی است، فلسفه وجودی آن جلوگیری از تعمیق اختلافات و تزریق آرامش و امنیت به بدنه اجتماع و پیگیری سیاست‌های عمومی دولت می‌باشد. 

وزارت کشور به‌مثابه موتور محرکه پیشرفت، همبستگی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور است  بنابراین شخصی که متصدی وزرات کشور می شود علاوه بر داشتن رویکردهای وفاق آمیز و تعامل با رئیس جمهور و سایر نهادهای حاکمیتی و اجرایی باید شخصیت و گفتار و رفتارش نماد آرامش باشد تا در جامعه زمینه پذیرش اجتماعی داشته باشد. 

رویکرد مشارکت محور دکتر مومنی در حوزه سیاسی فراتر از رونق فصلی به ویژه در ایام انتخابات  می تواند اقتدار وزارت کشور در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست های عمومی دولت را ارتقاء دهد. 

از نقاط مثبت دکتر مومنی علاقه به رهبر معظم انقلاب و عدم تمایل به پذیرش این سمت بوده است. در زمانی که اغلب افراد به دنبال پست و مقام هستند این خصوصیت قابل ستایش است.

عدم علاقه آقای مومنی به پذیرش این جایگاه از زوایه‌ای است که منتقدان وی را نقد کرده‌اند، یعنی  او معتقد بوده وزیر کشور ترجیحا غیرنظامی باشد، لیکن با توجه به شناخت عمیقی که رئیس‌جمهور از ایشان داشته او را برای دولت وفاق ملی مناسب‌تر تشخیص داده است. 

در سالهای دهه ۸۰ که سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده ای داشتیم سردار مومنی برنامه ای اجرا کرد که تلفات به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد و این یعنی عملکرد موفق.

کارنامه آقای مومنی دو نکته دارد؛ ۱. برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است، بنابراین دلیل ندارد دنبال افرادی باشیم که کارنامه درستی ندارند ۲. سردار مومنی در هر سمتی قرار گرفته موفق بوده است. 

رویکردهای اجتماعی سردار مومنی از زمانی که راهور را تحویل گرفت و سپس با حکم رئیس‌جمهور وقت دبیر ستاد مبارزه با موارد مخدر شد، بر بعد نظامی وی غلبه دارد.

هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت

دقایقی پیش و با اعلام حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

تاکنون صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شده است.

همچنین بخشی از برنامه‌ها و صلاحیت اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور بررسی شد و ادامه بررسی آن به جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی موکول شد./ مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد