رهبر معظم انقلاب رای خود را به صندوق انداختند/فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات/ پایان زمان قانونی اخذ رای/ شمارش آرا آغاز شد +اطلاعیه های ستاد انتخابات

کد خبر: 1299346

فرآیند اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز در سراسر کشور آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب رای خود را به صندوق انداختند/فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات/ پایان زمان قانونی اخذ رای/ شمارش آرا آغاز شد +اطلاعیه های ستاد انتخابات

فرآیند اخذ رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز در بیش از ۵۸ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور آغاز شد.

رأی‌گیری در شعب اخذ رأی با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها (در صورت معرفی) انجام خواهد گرفت. همچنین رأی‌گیری در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت کاغذی است.

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط در داخل و خارج از کشور می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند.

رأی دهی با ارائه‌ی شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر خواهد بود. در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.

در پایان زمان رأی‌گیری و پس از شمارش آرا، با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، صورت جلسه تهیه و در سامانه احراز بارگذاری و سپس در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع و به وزارت کشور اعلام می‌شود و بعد از تأیید شورای نگهبان، وزارت کشور آمار رسمی را اعلام خواهد کرد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور آغاز شده است چهره های سیاسی و مسئولان پای صندوق رای را در این گزارش تصویری مشاهده می کنید

تصاویر حضور چهره های سیاسی و مسئولان پای صندوق رای

رهبر معظم انقلاب رای خود را به صندوق انداختند

رهبر انقلاب با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) رأی خود را به صندوق انداختند.

رهبر انقلاب جهت رای دهی در حسینیه امام خمینی (ره) حاضر شدند

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، رأس ساعت ۸ صبح جهت رأی دهی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد حسینیه امام خمینی شدند و رأی خود را داخل صندوق رأی انداختند.

فرآیند رأی گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دستور رسمی وزیر کشور آغاز شد

صبح امروز (جمعه) هشتم تیرماه ۱۴۰۳ فرآیند اخذ رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دستور احمد وحیدی وزیر کشور آغاز شد./ مهر

ممنوعیت اوراق تبلیغاتی در محل شعب اخذ رای​

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

به گزارش تسنیم، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 10 خطاب به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی اعلام کرد: کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

همچنین اگر در طول زمان  رأی گیری آثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند، آنها را نیز امحاء نمایند.

ستاد انتخابات کشور همچنین در اطلاعیه شماره 11 اعلام کرد، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رای در سراسر کشور از ساعت 8/00 صبح امروز ( جمعه هشتم تیرماه 1403) آماده اخذ آرا از تمامی واجدین شرایط هستند.

اطلاعیه 11 ستاد انتخابات به این شرح است:

بسمه تعالی

نظر به آغاز فرایند اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت 8:00 صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین 1385/4/8 و قبل از آن) می‌باشند.

 یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است.

اطلاعیه شماره ۱۳ خطاب به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای منتشر شد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ای خطاب به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای اعلام کرد: اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیما پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۳ خطاب به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی اعلام کرد: اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که روز جمعه منتشر شد به این شرح است:

بسمه تعالی

به آگاهی اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی سراسر کشور می‌رساند، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته باشند و در تمام طول مدت اخذ رأی آن را روشن نگهدارند تا دستور العمل های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد، مورد عمل قرار دهند.

اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ستاد انتخابات کشور

فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۴ فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را مجددا به آگاهی هموطنان گرامی رساند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه شماره 14 ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

پیرو اطلاعیه های شماره «۷» و «۸» ستاد انتخابات کشور به آگاهی کلیه هموطنان گرامی می رساند، فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد؛

آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی- شناسه نامزد ۲۲

آقای مصطفی پورمحمدی- فرزند حسین- شناسه نامزد ۳۳

آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد۴۴

آقای محمدباقر قالیباف-  فرزند حسین- شناسه نامزد ۷۷

کدام آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری، باطله محسوب می‌شوند؟

قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مواردی را که آرای مأخوذه به عنوان آرای باطله محسوب می‌شوند، در ماده ۲۵ تا ۲۸ این قانون نام برده است.

به گزارش ایسنا، موسسه تبیان در اینفوگرافیکی این موارد و شرایطی را که آرای مأخوذه باطله محسوب می‌شوند را به صورت فهرست وار ذکر کرده است که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

آرای باطله

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشو در اطلاعیه شماره ۱۵ تاکید کرد: اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است.

به گزارش مهر، ستاد انتخابات کشو در اطلاعیه شماره ۱۵ تاکید کرد: اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

بسمه تعالی

در اجرای ماده «۱۹» قانون انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند، اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری بجز مدارک هویتی مذکور قابل قبول نمی‌باشد.

ضمناً به کلیه دارندگان شناسنامه‌های قدیمی توصیه می‌شود جهت تسهیل و تسریع در روند اخذ رای شماره ملی خود را همراه داشته باشند.

تصویربرداری از آرا و انتشار آن ممنوع شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: بر اساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آرا رأی دهندگان، تصویربرداری از آرا و انتشار آن ممنوع می‌باشد.

آرا هیچ شعبه خارج از کشوری شمرده نشده است

سخنگوی ستاد انتخابات کشور:۵۸ هزار ۴۰ شعب در سراسر کشور مشغول اخذ رای از هموطنان عزیز هستند و متولد ۸ تیر ۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

شعب خارج از کشور با توجه به زمان‌بندی هر منطقه شروع شده است و هیچ شعبه در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است و أخذ رای‌گیری ادامه دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: شعب خارج از کشور با توجه به زمان بندی هر منطقه شروع شده است و هیچ شعبه در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است و أخذ رای هنوز ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، محسن اسلامی ظهر امروز با بیان اینکه از ۸ صبح فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، گفت: پیرو اطلاعیه ۷ و ۸ وزارت کشور، اسامی و شماره کاندیداهای انتخابات ریاست به ترتیب حروف الفبا در سراسر کشور توزیع شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اضافه کرد: طبق اطلاعیه ۱۹ افراد می توانند با شناسنامه و کارت ملی در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شناسنامه قدیمی دارند می‌توانند با همراه داشتن کد ملی به شعب اخذ رای مراجعه کنند.

وی اعلام کرد: طبق اطلاعیه شماره ۱۶ و بر اساس ماده ۱۰ هرگونه تصویربرداری از آرای انتخابات ممنوع است. همچنین طبق اطلاعیه ۱۷ به آگاهی نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای می‌رسانیم حق تبلیغ له و علیه هیچ کدام از نامزدها وجود ندارند و اگر مشاهده شود، از شعب اخذ اخراج می شوند.

اسلامی تصریح کرد: ۵۸ هزار ۴۰ شعب در سراسر کشور مشغول اخذ رای از هموطنان عزیز هستند و متولدین ۸ تیر ۸۵ به قبل می توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی تاکید کرد: شعب خارج از کشور با توجه به زمان بندی هر منطقه شروع شده است و هیچ شعبه در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است و أخذ رای هنوز ادامه دارد.

چه کسانی برای اولین بار می‌توانند رای دهند؟

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۸ خطاب به جوانان برومند ایران اسلامی اعلام کرد: کلیه متولدین روز هشتم تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

به اطلاع کلیه جوانان برومند ایران  اسلامی  می رساند، سن انتخاب کنندگان در انتخابات جاری ۱۸ سال تمام می باشد. ولذا کلیه متولدین روز«۸» تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند.

 یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است.

نمایندگان کاندیداها در چه شرایطی از شعب اخذ رای اخراج می‌شوند؟

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۷ به استناد قانون تصریح کرد: نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت درکار هیات های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

به استناد تبصره «۵» قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی، به آگاهی نمایندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می رساند، نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت در کار هیات های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج می گردند.

شرایط رای‌گیری از بی‌سوادان اعلام شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که از نعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌رساند، برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و ثبت رای می‌توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رای مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی نام و نام خانوادگی و شناسه نامزد را در برگ رای بنویسند و سپس آن را شخصاً به صندوق رای بیندازند.

انتشار رأی اشخاص در فضای مجازی قابل پیگیری است

سخنگوی ستاد انتخابات: آمارهای منتشره در فضای مجازی نسبت به مشارکت و اعلام نتایج شعب خارج از کشور هیچ‌گونه سندیتی نداشته و صرفاً آمار و اعلام نتایج از سوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد.

با توجه به ماده ۱۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری مبتنی مخفی بودن آراء هرگونه انتشار رأی اشخاص در فضای مجازی مغایر با قانون بوده و قابلیت پیگیری دارد.

کسانی که پیرامون شعب نسبت به انصراف برخی از نامزدها اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند بر اساس ماده ۹۲ مجرم تلقی شده و مورد پیگر قانونی قرار می‌گیرند.

مشخصات نامزدهای مورد نظر را خوانا بنویسید

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۰ اعلام کرد: هموطنان عزیز در هنگام نوشتن آراء مشخصات نامزدهای مورد نظر را به صورت کامل و خوانا قید نمایند.

به گزارش مهر، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۰ از هموطنان عزیز خواست در هنگام نوشتن آرا مشخصات نامزدهای مورد نظر را به صورت کامل و خوانا قید نمایند.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

بسمه تعالی

به آگاهی هموطنان عزیز می‌رساند، به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات خواهشمند است درهنگام نوشتن آرا، مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را که شامل نام و نام خانوادگی ایشان می‌باشد، به صورت کامل و خوانا قید نمائید تا حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و احتساب آرا ضایع نگردد.

با شناسنامه قدیمی هم می‌توان رای داد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۲ از هماهنگی های صورت گرفته با ادارات ثبت احوال شهرستان های سراسر کشور برای تسهیل در امر رای گیری افراد دارای شناسنامه قدیمی سخن گفت.

به گزارش مهر، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۲ از هماهنگی‌های صورت گرفته با ادارات ثبت احوال شهرستان‌های سراسر کشور برای تسهیل در امر رأی گیری افراد دارای شناسنامه قدیمی سخن گفت.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

به آگاهی اعضای محترم شعب اخذ رأی می‌رساند، با عنایت به هماهنگی‌های صورت پذیرفته با ادارات ثبت احوال شهرستان‌های سراسر کشور، در صورت ارائه شناسنامه قدیمی توسط رأی دهندگان، مسئولین شعب اخذ رأی می‌توانند طی تماس تلفنی با ثبت احوال شهرستان مربوطه شماره ملی فرد مذکور را دریافت نموده و اقدام به اخذ رأی از وی نمایند.

بررسی مدارک در شعب سیار با شعب ثابت تفاوتی ندارد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۱ اعلام کرد: نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد.

به گزارش مهر، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۱ اعلام کرد: نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچ‌گونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد.

اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور به این شرح منتشر شد:

به آگاهی اعضای محترم شعب اخذ رأی سیار در سراسر کشور می‌رساند، نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچ‌گونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد، لذا از رأی دهندگان گرامی در بیمارستان‌ها و پادگان‌ها نیز صرفاً در قبال ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی می‌بایست رأی گیری به‌عمل آید.

ضمناً مجدداً تأکید می‌نماید که متولدین ۱۳۸۵/۴/۸و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت نمایند.

سخنگوی شورای نگهبان: رای‌گیری در هیچ کشوری به پایان نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان امروز جمعه اظهار کرد: فرآیند انتخابات از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد. همه چیز براساس زمان‌بندی و هماهنگی‌های انجام شده در حال طی شدن است.

وی همچنین گفت: مردم از طریق سامانه «مردم‌ناظر» این امکان را دارند که اگر مشکلی یا تخلفی مشاهده کردند، آن را به ما گزارش بدهند. ۶ کارگروه در این ستاد وظیفه دارند هر گزارشی را که از این سامانه دریافت کردند، مورد پیگیری قرار بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که تاکنون مورد خاصی نبوده است و موارد جزئی هم که به این کارگروه‌ها ارجاع داده شده، مرتفع شده است.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم نامزدها نیز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند تا از نزدیک در جریان امور باشند. اگر نکته‌ای به آن‌ها منتقل شود و ابهام و مساله‌ای باشد، بدون واسطه و مستقیم با ما در میان خواهند گذاشت و پیگیری خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: هر انتخاباتی بر اساس قانون خاص خودش فرآیندهایش رقم می‌خورد. در کشور ما هر انتخاباتی اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون خاص خودش را دارد.

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵ مدرک شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه برای احراز هویت به رسمیت شناخته شده است. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری تنها دو مدرک شناسنامه و کارت ملی ذکر شده است. البته ایرانیان خارج از کشور برابر قانون می‌توانند با گذرنامه نیز رای بدهند.

طحان‌نظیف گفت: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، ۸۵ درصد مردم با کارت ملی احراز هویت شدند و رای دادند. حدود ۱۱ درصد نیز با شناسنامه و مابقی با سایر مدارک رای دادند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صندوق‌های آرای خارج از کشور گفت: فرآیند اخذ رای در خارج از کشور در حال انجام است. با هماهنگی‌هایی که انجام شده با مشکلی مواجه نیستیم.

وی هم‌چنین تاکید کرد: آمار و ارقامی که درباره صندوق‌های خارج از کشور بیان می‌شود، فاقد اعتبار است؛ چراکه تاکنون فرآیند اخذ رای به پایان نرسیده است و همچنان در حال رای‌گیری هستیم. پس از اتمام فرآیند رای‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد و مراحل بعدی آن یعنی تجمیع آرا هم سپری خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲ ساعت تمدید شد

ستاد انتخابات از تمدید زمان رأی‌گیری تا ساعت ۲۰ در سراسر کشور خبر داد.

اطلاعیه شماره ۲۳ ستاد انتخابات کشور

موافقت وزیر کشور با تمدید زمان اخذ رای

ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره ۲۳ را به تمدید زمان اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تا ساعت ۲۰ جمعه شب اختصاص داد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، اطلاعیه ستاد انتخابات کشور در مورد تمدید زمان اخذ رای انتخابات به این شرح است:

«بسمه تعالی

با تشکر از حضور ملت شریف ایران اسلامی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با توجه به گزارشهای دریافتی از  شهرستان های سراسر کشور مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رأی و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، زمان اخذ رأی در کلیه شعب به مدت دو ساعت یعنی تا ساعت ۲۰:۰۰ (۸ شب) در سراسر کشور تمدید می گردد.»

انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۲ تمدید می‌شود.

طحان نظیف: هیچ مشکل خاصی در فرآیند انتخابات وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: من این درخواست را از مردم عزیز دارم که در رای دادن تسریع کرده و مشارکت در انتخابات را به ساعات انتهایی موکول نکنند.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز جمعه ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه ارشاد تهران از فرآیند اخذ رای در حسینیه ارشاد تهران در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بازدید کرد.

طحان نظیف سپس در جمع خبرنگاران، بیان کرد: از راس ساعت ۸ صبح امروز انتخابات آغاز شده و مردم عزیز در پای صندوق های رای حضور پیدا کرده و آرای خود را در صندوق انداختند. الحمدلله همه چیز طبق زمان بندی در حال انجام است. با پیگیری هایی که ما داشتیم هیچ مشکل و مسئله خاصی نیز وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات از طریق سامانه مردم ناظر با همه مردم ایران مرتبط هستند. ما نمایندگان کاندیداها را در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات داریم تا اگر نکته ای دارند به ما منتقل کنند. اگر ابهام یا مسئله ای هست به صورت مستقیم و بی واسطه در خدمت عزیزان باشیم. غیر از آن سامانه مردم ناظر را داریم که همه مردم ایران هر نکته ای را در هر نقطه ای که هستند می توانند به ما گزارش کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: من این درخواست را از مردم عزیز دارم که در رای دادن تسریع کرده و به ساعات انتهایی نیندازند. ان‌شاءالله عزیزان دست‌اندرکار نیز بتوانند به صورت روان فرآیند را پیش ببرند.  اتمام رای گیری هر وقت اعلام شود ما آغاز شمارش آرا را خواهیم داشت. این در اختیار وزارت کشور است و طبیعتا با هماهنگی هایی که صورت می گیرد کار انجام می شود. فعلا که در حال رای گیری بوده و با صفوف به هم پیوسته مردم مواجه هستیم‌.

وی در ادامه تاکید کرد: بحث دور دوم انتخابات طبیعتا بعد از شمارش آرا مشخص می‌شود اما پیش بینی های لازم صورت گرفته و طبق زمان بندی اگر انتخابات به دور دوم برود در جمعه آتی طبق قانون مرحله دوم برگزار خواهد شد و برای آن موضوع نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است./ایسنا

سخنگوی شورای نگهبان از روند اخذ رای در مسجد حضرت امیر (ع) تهران بازدید کرد

هادی طحان‌ نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در بعد از ظهر روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به مسجد حضرت امیر (ع) در محله امیرآباد تهران که از شعب انتخاباتی است رفت و در جریان روند برگزاری انتخابات قرار گرفت.

وی ضمن گفتگو با عوامل نظارتی و اجرایی و دریافت گزارش از آن‌ها در خصوص اخذ رای، دقایقی به گفتگو با رای‌دهندگان و دریافت نظرات آنان درباره رای‌گیری پرداخت.

طحان‌نظیف در این شعبه اخذ رای، از مردم که در صف‌های طولانی بودند تا رای خود را به صندوق بیندازند، قدردانی کرد.

وی در همین رابطه با یکی از خانم‌های مُسن گفتگو و از او تشکر کرد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳) آغاز شده تاکنون از سوی وزارت کشور تا ساعت ۲۰ در سراسر کشور تمدید شده است.

اطلاعیه شماره ۲۴ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۴ خود اعلام کرد که اخذ رای انتخابات ریاست جمهور تا ساعت ۲۲ تمدید شد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور متن اطلاعیه شماره ۲۳ به این شرح است:

«بسمه تعالی

ضمن تشکر از حضور ملت شریف و همیشه در صحنه ایران اسلامی و تقدیر از کلیه دست اندرکاران برگزاری انتخابات در حوزه های انتخابیه سراسر کشور، با عنایت به تماس های دریافتی مبنی بر درخواست تمدید مجدد مدت زمان اخذ رای، با موافقت وزیر محترم کشور اخذ رای به مدت دو ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۲۲/۰۰ (۱۰ شب) در شعب اخذ رای سراسر کشور تمدید می گردد.

ستاد انتخابات کشور»

طحان‌نظیف: از گمانه‌زنی‌ نتایج انتخابات بپرهیزید

 سخنگوی شورای نگهبان:گمانه‌زنی‌ها دقیق نیست و ما در حال رأی‌گیری هستیم. به نظرمن این خبرها در فضای مجازی درباره اعلام نتایج معتبر نیستند.

زمانی که زمان اخذ رأی به پایان می‌رسد ما شمارش آرا را رسماً آغاز می‌کنیم و بنابر فرآیندهای وزارت کشور اعلام می‌شود.

از رسانه‌ها و طرفداران نامزدهای انتخاباتی درخواست داریم اقدام هیجانی نداشته باشند و اجازه بدهند فرآیند انتخابات به طور معمول پیش برود. بنابراین هیچ عدد و رقمی الان در اثنای برگزاری انتخابات معتبر نیست. تنها آرامش مردم و جامعه را برهم می‌زند.

شاهچراغی؛آمار رسمی انتخابات پس از تأیید شورای نگهبان اعلام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه، گفت: آمار رسمی انتخابات پس از تأیید شورای نگهبان اعلام می‌شود.

سید محمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور در جمع خبرنگاران، گفت: بر اساس تصمیم ستاد انتخابات وزارت کشور تا ساعت ۱۰ شب، انتخابات تمدید شد و برابر قانون در صورتی که نیاز مجدد به تمدید باشد، توسط وزیر محترم کشور تصمیم گرفته خواهد شد.

وی افزود: آنچه که امروز شاهد آن بودیم گرمای بیش از حد هوا در بخش‌های زیادی از کشور بود، لذا ساعت ۵ تا ۵:۳۰ عصر به بعد حضور چشمگیر مردم را در پای صندوق‌های رای داشتیم و انشالله امیدوارم همینطور که تا الان با صلابت و امنیت رای مردم اخذ شده است این امر ادامه یابد و همانطور که قبلاً هم عرض کردم در ستاد وزارت کشور این است که این کار به بهترین شکل انجام بگیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: توافق شد اخباری که توسط نامزدهای مختلف، روسای و سخنگوی ستادها اعلام می‌شود، قابل استناد است و بقیه اخبار غیر رسمی قابل استناد نیست، لذا امیدوارم آنچه که از طریق ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام خواهد شد مبنایی برای مردم ما باشد.

وی تاکید کرد: آمار آرای خارج از کشور توسط وزارت خارجه اخذ شده و در اختیار ستاد وزارت کشور و ستاد انتخابات قرار می‌گیرد.

شاهچراغی گفت: پس از تجمیع و تایید شورای نگهبان آمار رسمی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی از نظرسنجی‌ها واقعی نیست و بنابر قانون تا ساعت ۱۱:۵۹ دقیقه امشب امکان اخذ رای وجود دارد و نمی‌توان برای اخذ رای وارد روز دیگر شد، مگر کسانی که داخل شعبات حضور دارند.

انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شود.

طحان‌نظیف: عجله نکنید؛ برای آمار مشارکت زود است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بعد از فرایند رأی‌گیری، شمارش آرا را خواهیم داشت و بحث میزان مشارکت و فرد منتخب از سوی مراجع رسمی اعلام خواهد شد، لذا برای اعلام این اعداد و ارقام زود است.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امشب در جمع خبرنگاران درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ما الان در حال رأی گیری هستیم و همین الان حضور مردم پای صندوق‌های رأی را مشاهده می‌کنیم و چون در حال رأی گیری هستیم، نمی‌توانیم آرا و ارقامی را به صورت دقیق گزارش دهیم و تا اتمام رای گیری باید طبیعتاً صبر کنیم.

وی ادامه داد: بعد از فرایند رأی‌گیری، شمارش آرا را خواهیم داشت و بحث میزان مشارکت و فرد منتخب از سوی مراجع رسمی اعلام خواهد شد، لذا برای اعلام این اعداد و ارقام زود است.

وی درباره گزارش‌های مربوط به تخلفات انتخاباتی، گفت: بنده همین دقایق قبل از همکاران خود در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پرسیدم و موارد جزئی از صبح تا الان به همکاران ما گزارش شده و موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیری کردند، اما موضوع خاصی وجود نداشته و موارد جزئی که گزارش شده پیگیری شده و نکته خاصی که از آن نگرانی داشته باشیم وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود آیا شورای نگهبان آمادگی لازم را برای نظارت بر فرایند انتخابات خواهد داشت، بیان کرد: اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود یا خیر بنده اطلاعی ندارم و این موارد بعد از شمارش آرا مشخص می‌شود.

طحان نظیف: گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه انتخابات اعتباری ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هرگونه گمانه زنی در خصوص نتیجه انتخابات از نظر ما تا پیش از اتمام رأی‌گیری هیچ اعتباری ندارد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه 8 تیر با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: اخذ آرا از مردم همچنان ادامه دارد و مردم در شعب اخذ رای حضور پیدا می‌کنند و آرای خود را به صندوق‌ها می‌سپارند.

وی افزود: به لطف خدا با مشکل خاصی مواجه نیستیم و طبیعتاً گزارش‌های جزئی در این مدت دریافت کردیم که همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات موارد را پیگیری کردند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حضور مردم همچنان پای صندوق‌های رای ادامه دارد، تاکید کرد: شمارش آرا پس از اتمام فرآیند رای‌گیری آغاز خواهد شد و باید تاکید کنم که هرگونه گمانه زنی در خصوص نتیجه انتخابات از نظر ما تا پیش از اتمام رأی‌گیری هیچ اعتباری ندارد. طبیعتاً نتایج پس از شمارش و تجمیع از طرف مقامات رسمی در وزارت کشور اطلاع رسانی خواهد شد؛ با توجه به اینکه مردم همچنان پای صندوق‌های رای حضور دارند و شاهد صفوف به هم پیوسته هستیم، باید تا قبل از اتمام رأی‌گیری از هرگونه گمانه زنی خودداری شود تا آرامش مردم و جامعه خدایی نکرده به هم نخورد.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت در انتخابات تا این لحظه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اثنای رأی‌گیری هستیم، نمی‌توان آمار و ارقام دقیقی درباره میزان مشارکت گزارش کرد؛ باید تا اتمام رای‌گیری صبر کنیم و سپس شمارش آرا را خواهیم داشت و آمار مشارکت و همچنین منتخبین از طریق مراجع قانونی اعلام خواهد شد.

وی درباره تعداد تخلفات ثبت شده در هیئت نظارت بر انتخابات نیز گفت: از صبح تاکنون مواردی جزئی به همکاران ما در کارگروه‌های شش‌گانه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گزارش شده است و همکاران ما موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیری کردند. با توجه به اینکه اقسام این تخلفات مختلف است، در حال حاضر آمار جزئی در این زمینه وجود ندارد اما در مجموع نکته خاصی که نگرانی در مورد آن وجود داشته باشد، ثبت نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آمادگی شورای نگهبان در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات اعلام کرد: اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود یا خیر اطلاعی ندارم و این موضوع بعد از شمارش آرا مشخص می‌شود اما نسبت به تمهیدات باید بگویم که در نخستین روزی که تقویم انتخابات را مورد بررسی و تایید قرار دادیم، تمام زمان بندی‌ها مورد توجه قرار گرفت چراکه تصریح قانون اساسی بر این است که ظرف 50 روز کل فرایند طی شود؛ قانون نیز زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات را جمعه هفته بعد تعیین کرده است؛ در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه فرآیند تایید انتخابات چند روز طول می‌کشد؟ عنوان کرد: بر اساس قانون سه روز فرصت برای ثبت اعتراض از سوی نامزدها پیش بینی شده است و چنانچه اعتراضی وجود داشته باشد ظرف این سه روز بررسی می‌شود و شورای نگهبان پس از بررسی اعتراضات در اسرع وقت نتایج اعتراضات را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان استقرار رئیس جمهور منتخب نیز تصریح کرد: پس از اتمام انتخابات چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم و بعد از تایید صحت انتخابات فرآیندهای بعدی اعم از تنفیذ و تحلیف و سایر موضوعاتی که پیش‌بینی شده طی خواهد شد.

پایان زمان قانونی اخذ رای/ شمارش آرا آغاز شد

با پایان زمان قانونی اخذ رای، شمارش آرا در سراسر کشور آغاز شد.

با پایان یافتن زمان قانونی رأی گیری از ساعت ۲۴، درب شعبه‌ها بسته شد اما رأی کسانی که در نوبت رأی گیری در داخل شعب هستند، اخذ می‌شود.

پس از ساعت ۲۴، پلمب صندوق‌ها باز شده و شمارش آرا آغاز شد. شمارش آرا با حضور نماینده نامزدها و بدون دخالت آنها انجام می‌شود. ابتدا در شعب، آمار صندوق در دستگاه احراز وارد می‌شود و در صورت جلسه ثبت شده و داده این دستگاه به صورت برخط به فرمانداری‌ها می‌رود. در ادامه فرمانداری آمار همه شعبه‌ها را تجمیع می‌کند. سپس آمار به وزارت کشور ارسال می‌شود.

در تهران بیش از ۴ هزار شعبه وجود دارد و این فرایند طول می‌کشد.

نامزد پیروز باید اکثریت مطلق یعنی نصف به علاوه یک کل آرا چه آرای صحیح و چه باطله آرا را به دست آورد.

اگر نامزدی نصف به علاوه یک آرا را به دست نیاورد، انتخابات به مرحله دوم می‌رود. در این شرایط پس از اینکه شورای نگهبان اسامی دو نفر اول را به وزارت کشور اعلام کرده و ما این اسامی را منتشر کنیم، فرصت تبلیغات این دو نامزد آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از زمان رأی گیری یعنی اولین جمعه بعد ادامه می‌یابد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها