نخستین نشست «به تماشای کتاب»در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد

کد خبر: 462630

نخستین نشست پژوهشی نقد فیلمِ «به تماشای کتاب» شنبه 16 آبان ماه با حضور قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

نخستین نشست پژوهشی نقد فیلمِ «به تماشای کتاب» شنبه 16 آبان ماه با حضور قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 2 ، نخستین نشست ـ پژوهش نقد فیلمِ «به تماشای کتاب» عصر شنبه (16 آبان ماه) با حضور دکتر رضا پورحسین قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی اصغر خسروی رئیس فرهنگسرای ابن سینا ،حامد طراحی مدیر امور کتاب و کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از کتابدارا ن و علاقمندان در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد. ترویج و تبلیغ کتابخوانی یک وظیفه و تکلیف است علیرضا مختارپور در اين نشست، پس از نمايش فيلم "ارباب صفحات" ضمن خوشامدگويي به دکتر پورحسین و كتابداران درباره اهمیت ترویج کتابخوانی گفت: ترویج و تبلیغ کتابخوانی به‌عنوان یک ارزش، یک وظیفه و تکلیف است و کتابخوانی باید به صورت یک معروف و نخواندن کتاب به صورت منکر در جامعه شناخته شود. وی سپس در باره این فیلم گفت: این اثر با نام "كتابخانه اسرار‌ آميز" از سيماي جمهوري اسلامي، پخش شده است. شخصيت اصلي داستان، پسري ترسو و محتاط است كه آمار و احتمالات در زندگي وي، نقش زيادي دارد. وی پس از ورود به يک کتابخانه دچار تحول می‌شود. مختارپور در اشاره به برخي از نشانه‌های اين فيلم گفت: تيتراژ فيلم در فضايي افسانه‌اي، تخيلي و وهم‌آلود شكل مي‌گيرد. سبک نوشتار اسامي در تيتراژ، سبک به‌كار رفته در كتب لاتين است. تونلي كه در ابتداي فيلم در مسير راه پسرك قرار مي‌گيرد، به تعبيري تونل زمان است؛ زيرا فضاي قبل و بعد از ورود پسرك به آن، كاملا با يكديگر متفاوت به‌نظر مي‌رسد. وي در اشاره به صحنه‌اي از اين فيلم گفت: لحظه ورود پسرك به كتابخانه و مواجهه وي با كتابدار و حدس‌هايي كه كتابدار درباره سليقه پسر در انتخاب كتاب مي‌زند از صحنه‌هاي جالب اين فيلم است. اين، همان ويژگي است كه ما كتابداران بايد دارا باشيم. او سعي مي‌كند با بررسي قد و قواره و مشخصات پسرك، كتاب مناسب براي او را حدس بزند. وي در ادامه با اشاره به قسمتي از گفتگو جالب پسرك و يكي از شخصيت‌هاي فيلم (كتاب ماجراجويي) در بخشي از اين اثر گفت: در بخشي از فيلم، پسرك به كتاب ماجراجويي مي‌گويد كه به‌دنبال راه خروج از كتابخانه مي‌گردد و کتاب پاسخ می‌دهد "همه ما به‌دنبال راهي براي بيرون رفتن هستيم؛ يعني ما كتاب‌ها هم آرزو داريم كه از كتابخانه بيرون برويم و خوانده شويم". مختارپور با اشاره به تعبیری از مرحوم اشراق، ادامه داد: "مطاالعه طلوع آدمي است بر كتاب و طلوع كتاب است بر جان آدمي" همان‌طور كه انسان با كتاب، حيات فرهنگي پيدا مي‌كند، كتاب نيز با خوانده شدن زنده مي‌ماند. در این فیلم، كتاب هم مايل است از فضاي كتابخانه خارج شود. در نهايت نيز، علامت خروج بر بناي مرتفعي قرار گرفته كه تمام سنگ و خشت آن را كتاب‌ها تشكيل مي‌دهند. وي با تاكيد بر اشاره فيلم به شخصيت‌هاي كتاب در داستان‌هاي دكتر جكيل و مستر هايد، موبي‌ديك، ناخدا سيلور، سفرهاي گاليور، قاليچه پرنده (هزار و يك شب) و... افزود: در صحنه‌اي از اين اثر، پسرك در دل اژدها گرفتار شده است و براي رهايي به سراغ كتاب‌ها مي‌رود. در نهايت نيز با استفاده از لوبياهاي كتاب جك و لوبياي سحرآميز، موفق به خروج از دهان اژدها مي‌شود. كتابخانه براي اين پسر، راه غلبه بر مشكلات و رهايي از ترس، ضعف و وحشت وي تلقي مي‌شود. داستان اين فيلم، خروج از كتابخانه نيست بلكه رهايي از مشكلات به واسطه استفاده از كتاب‌ها است. وی با اشاره به استقبال خوب مخاطبین در کشور از آثار اقتباسی تولید شده در عرصه سینما و انیمیشن ادامه داد: فیلم‌ها و انيميشن‌های ساخته شده بر اساس رمان‌ها و داستان‌ها در کشور ما مخاطبين زيادي را به خود جلب کرده است. بينوايان، سفرهاي گاليور، آليس در سرزمين عجايب، بابا لنگ دراز و... تعدادی از این آثار است. دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تاثیر این آثار در آشنایی مردم با کتاب تصریح کرد: گرچه شخصيت‌های کتاب در فیلم و انیمیشین، دستخوش تغییر می‌شوند اما آشنایی با یک کتاب به واسطه تماشای یک فیلم یا انیمیشن، ارزشمند است و تولید چنین محصولاتی به آشنایی مردم با کتاب، کمک می‌کند. وی افزود: تصور رقابت فیلم با کتاب نیز کاملا نادرست است. مثال روشن این موضوع، شمارگان بالای مجموعه "هری پاتر" در کنار فروش بالای فیلم این اثر است. تولید فیلم اقتباسی می‌تواند به افزایش مخاطب کتاب‌ها منجر شود. وي در بیان هفت مورد مهم در مدیریت فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی گفت: "توجه به موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابداری در تولیدات سینمایی، تلویزیونی و هنری"، "توجه به اهمیت کودکان و نوجوانان در تجهیز کتابخانه‌ها" ،"توجه به نقش ماندگار کتب داستانی در شخصیت کودکان و نوجوانان"، "توجه به کتاب و کتابخانه به‌عنوان مرجعی برای حل مشکلات و رفع معضلات"، درک این مسئله که "انسان با مطالعه حیات تازه می‌یابد و کتاب نیز با خوانده شدن حیات خود را حفظ می‌کند"، "توجه به تاثیر تولیدات تلویزیونی و هنری در علاقمندی به مطالعه و آشنایی با کتاب (تاثیر متقابل کتاب و اقتباس سینمایی، تلویزیونی و نمایشی)" به گونه‌ای که تماشای این آثار منجر به رجوع به کتاب شود؛ آنگونه که در سایر کشورها معمولا این اتفاق می‌افتد. آخرین نکته نیز که از اصل مطالعه در سطح ترویج و تبلیغ مهم‌تر است، ترویج و تبلیغ کتابخوانی به‌عنوان یک ارزش، یک وظیفه و تکلیف است. مختارپور در خاتمه با اشاره به تعبیری از شهید مطهری، کتاب خوب را، معروف و امر به خواندن آن را، امر به معروف دانست و گفت: کتاب نخواندن در جامعه، باید منکر تلقی شود و در نظر مردم زشت و قبیح به نظر برسد. تبلیغ کتابخوانی از تبلیغ و ترویج یک کتاب مهم‌تر است و باید مورد توجه قرار گیرد. گفتنی است سلسله نشست ـ پژوهش‌های نقد فیلم‌ با مضمون کتاب و مطالعه، با عنوان «به تماشای کتاب» با هدف جذب مخاطب به کتابخانه‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با مشارکت فرهنگسرای ابن‌سینا و به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به صورت ماهانه، به برگزار می‌شود و کتابداران، مخاطبین ویژه آن خواهند بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت