گزارش پشت صحنه سريال «قهوه تلخ»
قرار است كار در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پيگير داستانهاي «قهوه تلخ» از قسمت 20 ميتواند شاهد حضور «مهران مديري» در اين سريال خانگي باشد.
جهان: قرار است «قهوه تلخ» در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پيگير داستانهاي آن، از قسمت20 ميتواند شاهد حضور «مهران مديري» در اين سريال خانگي باشد. 9 قسمت از سريال «قهوه تلخ» آخرين ساخته «مهران مديري» در حالي در شبكه خانگي توزيع شده كه توانسته مخاطبان بسياري را به خود جلب كند كه هر هفته مصرانه پيگير ماجراهاي آن هستند و به هيچ وجه هم حاضر به تهيه نسخهاي غير از نسخه اصلي كار نيستند. بنابراين گزارش، بنابر اعلام تهيه كننده سريال، قرار است كار در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پيگير داستانهاي «قهوه تلخ» از قسمت 20 ميتواند شاهد حضور «مهران مديري» در اين سريال خانگي باشد. اين سريال در لوكيشن قبلي سريال «پاورچين» ساخته ميشود كه باغي به مساحت 5 هزار و 500 متر در خيابان فرشته تهران است. محمودرضا جوانشير كه مدير تداركات سريال است، درباره آماده سازي لوكيشن به خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: زماني كه قرار شد براي ساخت «قهوه تلخ» به اينجا بياييم، اينجا پر از خاك و برگ و وسايل اضافه بود و ما حدود 20 روز فقط درگير تخليه زباله از لوكيشن بوديم. بعد از اتمام پاكسازي كار ساخت دكورها آغاز شد و در حال حاضر 70 درصد از مساحت باغ درگير ساخت لوكيشن شده است. لوكيشن وسيع «قهوه تلخ» فقط جايي براي تصويربرداري بخشهاي داخلي و بخش محدودي از نماهاي خارجي است و از بخشهاي مختلفي تشكيل شده است. اتاق نظميه، اتاق خواب شاه، كاخ شاه كه لوكيشن اصلي سريال است، مطبخ، بازار، قهوه خانه، خانه صدراعظم، خانه قهوه چي، زندان و ... از جمله لوكيشنهايي است كه مديري براي به تصوير كشيدن «قهوه تلخ» بنا كرده است. البته از بيرون كه به لوكيشن نگاه ميكني، فقط دري با رنگ سياه و ديوارهايي بلند خودنمايي ميكند و وقتي زنگ در را ميزني و در باز ميشود، ابتدا اتاقك نگهباني سمت چپ خودنمايي ميكند و بعد هم كه هر بخش از دكورهاي ياد شده در گوشهاي بنا شده است. بازديد از لوكيشن را به همراه وفا ملكزاده مدير روابط عمومي پروژه آغاز ميكنيم و ابتدا سر از اتاق نظميه در ميآوريم، پس از آن هم به نوبت لوكيشنها را با توضيح خانم ملكزاده ادامه ميدهيم. از نكات قابل توجه در اين لوكيشن كه تمام در و ديوار آن پوشيده از طرحهاي سنتي است، اين است كه تمام اين نماها با ابتكار و طراحي پانتهآ واعظنيا (طراح تزئينات كاخها و ساخت تيتراژ و گرافيك تبليغات) خلق شدهاند و براي اولين بار تمام طرحها با كامپيوتر طراحي و در اندازه واقعي چاپ شدهاند. اين مسئله توانسته است بسياري از مشكلات سازندگان اين سريال را در تهيه دكور از بين ببرد و آنها بتوانند با خيال راحت هر طرحي را از كار درآورند. گويا جمشيد مشايخي نيز كه بازديدي از پشت صحنه سريال «قهوه تلخ» داشته، باديدن ابتكار ابراز خرسندي كرده و گفته است اي كاش اين تكنولوژي در ساخت سريال «هزاردستان» هم بود تا زنده ياد حاتمي براي ساخت اين سريال اينقدر متحمل سختي نميشد. اتاق گريم هم جاي ديگري است كه سركي به آن ميكشيم. تنها بازيگري كه امروز در حال گريم است، محمدرضا هدايتي (جهانگير خان دولو) است كه مهرداد شكرآبي طراح گريم سريال مشغول گريم آن است. شكرآبي در توضيحاتي پيرامون چگونگي خلق طراحيها كه متعلق به دوره زماني نامشخصي است، گفت: براي طراحي گريم افراد داستان قهوه تلخ به كتابهاي تاريخي مراجعه كرديم و مطالعات بسياري در اين حوزه داشتيم، آقاي مديري هم در اين راه كمكهاي بسياري به ما كرد و در نهايت هم خواست تا هركدام از شخصيتها با توجه به خصلتهاي اخلاقي كه دارند، شبيه حيواني كه صاحب آن خلقيات است، شوند. مثلا پادشاه درباره گريمي شبيه به گربه دارد. وي ادامه داد: البته برخي تصاوير هم مانند زناني با چشماني سياه و ابروان به هم پيوسته به تاريخ ما منسوب است كه در مطالعات به نقطه دقيقي درباره آن نميرسي. محمدرضا هدايتي نيز عليرغم شتابزدگيها و بد اخلاقيهايي كه جلو دوربين دارد، متبسم و آرام نشسته است تا شكرابي كارش را تمام كند، او در پاسخ به خبرنگار راديو و تلويزيون فارس با اين مضمون كه چرا مردم در مقابل خواسته مديري مبني بر عدم كپي سريال حرف شنوي داشتهاند و خلاف ساير آثار اين كارها را نميكنند؟ گفت: اين نشاندهنده ارتقاء فرهنگ مردم است. ما كه قانون كپي رايت نداريم و همه هنرمندان از اين قضيه رنج ميكشند، مردم نشان دادهاند كه اگر چنين قانوني باشد، از آن استقبال ميكنند و من شرمنده مردم شدم، آنها مانند يك حركت ملي در اين باره واكنش نشان دادند. وي ادامه داد: مخصوصا در سالهاي اخير مردم بسيار جلوتر از هنرمندان بودهاند و هنرمندان نتوانستهاند خواستههاي آنها را مرتفع كنند. ما تلاش كردهايم كه اگر كاري در حد شان آنها نميسازيم، حداقل به شعورشان هم توهين نكنيم. وي درباره اين كه چرا در آثار مديري همواره نقش پيرمردها را ايفا ميكند نيز تصريح كرد: با اين كه همه پير هستند، تلاش ميكنم تا تشابهي در آنها حس نشود و در حد بضاعت ضعيف خود اين نقشها را ايفا ميكنم. اگر كار تكراري است و مردم احساس تكراري بودن دارند، من معذرت خواهي ميكنم البته من به عنوان بازيگر از خود انتظار دارم كه نقشهايم را تكرار نكنم. وي با بيان اين كه دوست دارم با آقاي مديري كار كنم، اظهارداشت: چرا هميشه من نقش پيرها را بازي ميكنم را بايد از آقاي مديري بپرسيد. كار من را سخت كرده است. چون نقشهايم مدام بايد با هم فرق داشته باشند و همين امر مرا به چالش كشيده و تلاشم را بيشتر كرده است. هدايتي درباره راز ماندگاري آثار مديري پس از گذشت سالها نيز تصريح كرد: چون نمونه مشابه در حوزه كارهاي طنزي كه انجام شده نداريم، مديري كارهاي فانتزي ميسازد و مردم شايد خود و جامعهشان را در آن ببيند. جداي از باهوشي مديري، او عوامل خوبي به كار ميگيرد و از بهترينها استفاده ميكند و همه اينها باعث ماندگاري ميشوند. استفاده از دكوراسيون و اكسسوار جالب، زيبا و گران قيمت نيز يكي ديگر از شاخصههاي اثر تازه مهران مديري است و هنكامي كه در لوكيشنها قدم ميزنيد، متوجه دقت نظر طراح صحنه و لباس كار (فروزان جليليفر) ميشويد كه بدون از قلمانداختن سر سوزني، همه چيز را به جا و تمام و كمال رعايت كرده است. راستي! مهران مديري هم در لوكيشن هست و او هم تا جايي كه ما خبردار شديم در حال گريم بود، البته او خيلي دل خوشي از مواجهه با خبرنگاران ندارد و نه جلويشان ظاهر ميشود و نه مصاحبه ميكند! باور عموم نيز مديري خلاف جلوي دوربين، در پشت دوربين خيلي بشاش و خندهدار!!! نيست. «جواد عزتي» هم كه اولين همكاري را با مديري دارد در لوكيشن ميبينيم، البته او در حال خروج از لوكيشن است و خيلي وقتي براي مصاحبه ندارد. امروز لوكيشن خلوت است و مديري از عوامل خواسته تا بروند، فقط خودش در لوكيشن هست و محمدرضا هدايتي... اين بخش تاريخي گمشده، خلاف روزهاي پر سروصدايي كه در تصاوير ميبينيم، خلوت است و ساكت... از قهوه تلخ مديري جز وهمي نمانده است... در هنگام خروج از لوكيشن ليلي رشيدي را ميبينيم كه همراه دو پسر بچه براي بازديد از لوكيشن «قهوه تلخ» آمده است...
دیدگاه تان را بنویسید