راهبرد چند جانبه گرایی انگلستان پس از برگزیت

کد خبر: 621772

ترزا می نخست وزیر انگلستان در تازه ترین اقدام خود ابتدا به آمریکا و سپس به ترکیه سفر کرد. همانگونه که از زوایای آشکار و پنهان این سفرها پیداست، چشم‌انداز تجارت آزاد بین این کشورها به جای تجارت جهانی، رهبری جهان توسط بریتانیا و آمریکا، نظارت بر برجام و محدود کردن نفوذ ایران در عراق و سوریه، از عمده ترین اهداف سفر خانم ترزا می بوده است.به این ترتیب،این سفرها را باید تلاش برای تعقیب راهبرد چند جانبه گرایی انگلستان پس از برگزیت دانست.

روزنامه ابتکار: ترزا می نخست وزیر انگلستان در تازه ترین اقدام خود ابتدا به آمریکا و سپس به ترکیه سفر کرد. همانگونه که از زوایای آشکار و پنهان این سفرها پیداست، چشم‌انداز تجارت آزاد بین این کشورها به جای تجارت جهانی، رهبری جهان توسط بریتانیا و آمریکا، نظارت بر برجام و محدود کردن نفوذ ایران در عراق و سوریه، از عمده ترین اهداف سفر خانم ترزا می بوده است.به این ترتیب،این سفرها را باید تلاش برای تعقیب راهبرد چند جانبه گرایی انگلستان پس از برگزیت دانست.
تعقیب راهبرد چند جانبه گرایی انگلستان تحت زعامت خانم می بیشتر بدان جهت است که انگلستان در طی رفراندومی در 23 ژوئن سال گذشته رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا داده است. لذا در روزگاران پسا برگزیت شریک دیگری را جایگزین اتحادیه اروپا کرده و آمریکا و ترکیه را برای روابط در مناسبات انتخاب و ترجیح داده است. البته خانم ترزا می با حضوری که در نشست اعضای کشور های خلیج فارس در 7 دسامبر 2016 در منامه پایتخت بحرین داشت، آمادگی خود را با این کشور ها برای از سر گیری مناسبات تجاری و اقتصادی اعلام کرده بود. حال در شرایط حاضر آمریکای عصر ترامپ و ترکیه را در کنار کشور های خلیج فارس به لیست مناسبات راهبردی خود افزوده است. البته انتخاب آمریکای ترامپ از سوی خانم می قبل از هر چیز ناشی از اشتراکات در طرز تلقی این کشورها از مناسبات تجاری و راهبرد های چند جانبه است. در شرایط حاضر هر سه رهبر روابط تجاری دو جانبه را بر تجارت جهانی ترجیح می دهند و همین علائق سبب شد که انگلستان اتحادیه اروپا را در آن رفراندوم سر نوشت ساز طلاق بدهد و در این سوی آتلانتیک، آمریکای ترامپ بخواهد با توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و همچنین با پیمان تجاری ترانس پاسیفیک مخالفت کند.ترکیه هم به جهت وضعیت تعلیق در الحاق به اتحادیه اروپا آنهم در روزگاران پسا کودتا درگیر پویش های تازه ای است. در نگاه این رهبران تعقیب تجارت چند جانبه بیشتر متوجه فوایدی است که در بطن چنین مناسباتی وجود دارد و اگر این سه کشور در زمان حاضر به چنین راهبردی گرایش نشان داده اند،بدان خاطر است که از راهبرد گلوبالیسم یا جهان گرایی و همچنین اروپا محوری در سال‌های گذشته زیان دیده‌اند.

جدای از اهداف انگلستان در مناسبات اقتصادی، سفر ترزا می از شائبه سیاسی خالی نیست.در این سفر به آمریکا،خانم می همانند نشست منامه بر لزوم مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه تاکید کرد. بدون تردید این اعلام مواضع ترامپ به معنای فاز جدید خصومت انگلیسی است که البته قرار است تحت مدیریت خانم می در عمارت شماره 10 داونینگ استریت به اجرا در آید. مهمترین پیام این اعلام مواضع متوجه ترامپ است تا آمریکای عصر او بتواند در چارچوب یک مشارکت امنیتی، اقدامات تهاجمی ایران در منطقه خلیج فارس را به عقب براند.

بعد دیگر هدف سیاسی سفر ترزا می،تلاش برای هماهنگ سازی انگلستان با آمریکا بر سر توافق هسته ای است.به واقع ابعاد پر مناقشه برجام فصل مشترک نگرانی و دغدغه های این دو رهبر تازه کار است.در این ارتباط اگر چه در نگاه خانم می توافق هسته‌ای با ایران مناقشه‌ برانگیز بود، ولی این حسن را داشت که از دست‌یابی ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند. به نظر می رسد که سفر ترزا می کمک نماید تا مواضع ترامپ نسبت به برجام جرح و تعدیل شود.

با همه مقاصدی که در پشت سفر خانم می وجود دارد،باید دانست که تا چه میزان ایده رهبری جهان با زعامت ترزا می و ترامپ قرین توفیق خواهد شد.ترکتازی های ترامپ و برنامه های خارج از عرف رهبر جدید بریتانیا و همچنین دموکراسی گریزی در الگو ها و کنش های رفتاری رجب طیب اردوغان،چشم انداز چنین توفیقی را به نمایش نمی گذارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد