طرح تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی چه می‌گوید؟

کد خبر: 1306300

طرح تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های انتخابیه چند نماینده‌ای مجلس در جلسه امروز پارلمان اعلام وصول شد.

طرح تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی  چه می‌گوید؟

طرح تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های انتخابیه چند نماینده‌ای مجلس در جلسه امروز پارلمان اعلام وصول شد.

البته در مجلس یازدهم و در جلسه علنی یکشنبه 27مهرماه قوه مقننه هم طرحی با عنوان تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های چند نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده بود ولی به نتیجه نرسید. با این حال در مجلس دوازدهم نمایندگان مجلس نیز مجددا طرحی با این عنوان اعلام وصول شد.

در مقدمه این طرح گفته شده که « اگرچه انتخاب یک نظام انتخاباتی برای کل حوزه های انتخاباتی مناسب تر است ولی استفاده از نظام انتخاباتی تناسبی در حوزه های چند نماینده ای و بدون تغییر ماندن نظام انتخابات اکثریتی در حوزه های تک نماینده ای سهل الوصول‌تر و قابل هضم تر است.

 همچنین تاکید شده که از آنجا که بیشتر حوزه های انتخاباتی مجلس تک نماینده ای است و این مدل متعرض حوزه های تک نماینده ای نمی شود دارای این مزیت است که هم امکان رای آوری بالایی در مجلس دارد و هم ساختار انتخابات در حوزههای تک نماینده ای را بهم نمی ریزد. علاوه بر اینها امکان کشیده شدن انتخابات به دور دوم را حداقل در حوزههای چند نماینده ای منتفی می کند. 

 در ادامه هم گفته شده که اگر بنا باشد که ساختار نظام انتخاباتی کشور تغییر کند، تغییر گام به گام آن راحت از تغییر کلی آن است. استقرار نظام تناسبی در حوزههای چند نماینده ای و حفظ نظام اکثریتی در حوزه های تک نماینده ای دارای مزایای زیادی است.

مزایای اعلام شده برای استقرار نظام تناسبی در حوزه های چند نماینده‌ای

در این طرح در باره مزایای استقرار نظام تناسبی در حوزه های چند نماینده ای چند مزیت اعلام شده که به شرح زیر است:

1. امکان ثبت نام نامزدها هم بصورت مستقل و هم در قالب ائتلاف وجود دارد در هر حال فرد غیر مستقل نمیتواند در بیش از یک ائتلاف حضور داشته باشد.

2. امکان معرفی بیشتر از یک ائتلاف در درون یک جناح و انتخاب بین افراد در درون یک ائتلاف وجود دارد. 

3 . اگرچه محدودیتی برای شکل گیری ائتلاف وجود ندارد ولی نصاب ۵ درصدی رای برای استفاده از مزایای ائتلاف باعث می شود تا درون هر جریان ائتلافهای متعددی شکل نگیرد.

4 . این نظام انتخاباتی به شکل گیری احزاب و تقویت آن بدون وابستگی به کمکهای مالی دولتها کمک می کند.

5 . افراد حاضر در ائتلاف ها از تبلیغات انفرادی و توصیه به تک رای خودداری می کنند.

6. از تلون سیاسی نمایندگان انتخاب شده جلوگیری می‌کند چراکه فرد از ابتدا با یک ائتلاف مشخص انتخاب شده و در طول دوران نمایندگی با همین شناسنامه و هویت ادامه کار میدهد . 

7. چون افراد هر ائتلاف براساس بیشترین رای انتخاب میشوند، افراد توانمند هر ائتلاف انتخاب و افراد پایین جدول حذف می شوند.

8 . هر جریانی در هر دوره ای در آن حوزه انتخابیه حضور دارد ولی سهمش در هر دوره نسبت به دوره دیگر کم و زیاد میشود.

9 . چون وابستگی نمایندگان به هر ائتلاف مشخص است دولتهای مستقر در ارزیابی رای نمایندگان عضو ائتلافها دچار اشتباه نمی شوند.

10 . مانع از حاکمیت اقلیت بر اکثریت بدلیل تفرق آراء اکثریت و تشکیل ائتلافهای مختلف در جناح اکثریت می شود.

11. نقش پدر سالاران جناحی در انتخاب لیستهای انتخاباتی کمرنگ تر می شود.

12. دوران ماندگاری نمایندگان توانمند از جناحهای مختلف در مجلس بیشتر می شود.

13. برای دهندگان تحت هر شرایطی مطمئن هستند که جناح آنها در این حوزه انتخابیه نماینده دارد اگرچه تعداد این نمایندگان در هر دوره نسبت به دوره های دیگر ممکن است کم و زیاد شود لذا با قوت و قدرت از نامزدهای مورد نظر خود حمایت می کنند.

 

 14 . چون بیشتر جریانها در همه دوره ها حضور دارند تعامل جریانها برای پیشبرد کار کشور بیشتر می شود. 

 15. حق و حقوق نامزدهای مستقل تضییع نمیشود .١٦ درصد مشارکت مردم در این نظام انتخاباتی بیشتر از انتخابات اکثریتی است. با توجه به این مزایا این طرح تهیه شده است

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد