گمانه‌زنی‌ها در خصوص آرایش دولت چهاردهم

کد خبر: 1306222

با نزدیک شدن به موعد معرفی کابینه چهاردهم توسط رئیس‌جمهور، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتصابات احتمالی و ترکیب نهایی کابینه شدت گرفته است. از طرفی معیارهای مهم ارزیابی وزرای پیشنهادی باید مورد توجه مجلس قرار گیرد. تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، پایبندی به ارزش‌های دینی و خستگی‌ناپذیری در خدمت کلیدواژه هایی هستند که در گفتمان عده‌ای از نمایندگان مجلس دیده می‌شوند.

گمانه‌زنی‌ها در خصوص آرایش دولت چهاردهم

در این میان، اخبار و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از چهره‌های شناخته شده از جمله اسحاق جهانگیری، سید محمد بطحایی و محمدجواد آذری جهرمی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی برای تصدی پست‌های کلیدی در دولت آینده مطرح شده‌اند. سنجه ارزیابی وزرا باید بر اساس پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و کارآمدی در زمینه‌های مختلف باشد و حتی اگر نقدی هم به دولت وارد است، این نقد باید از مسیر کارآمدی و بررسی فاکتورهای مصادیق عبور کند. در این میان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتصاب اسحاق جهانگیری به‌عنوان وزیر نفت، سید محمد بطحایی نیز با توجه به سوابق خود در حوزه آموزش و پرورش، گزینه‌ای محتمل برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است. محمدجواد آذری جهرمی نیز بار دیگر به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده است. محمدجواد ظریف، یار کمکی مسعود پزشکیان در ایام تبلیغات انتخابات در ۲۹ تیرماه اسامی شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم را اعلام کرد. شورایی که قرار بود در راستای شفافیت و اعتلای سازوکار انتخاب وزرا و به منظور استفاده از ظرفیت کارشناسان مختلف برای مشورت به پزشکیان عمل کند؛ اما اعلام اسامی این شورا و گمانه‌زنی‌های خروجی‌های آن دالی بود بر جناحی و سهامی‌سازی دولتی که قرار بود کابینه آن ملی و فراجناحی باشد! با توجه به اظهارات و نطق‌های انتخاباتی آقای پزشکیان، توقع دولتی ملی و فراجناحی و نه ائتلافی و جناحی می‌رفت؛ اما از همان ابتدا و با تشکیل و معرفی اسامی شورای راهبری دولت چهاردهم مشخص شد که به قول معروف قرار است در بر همان پاشنه بچرخد مگر اینکه خود پزشکیان در نهایت توازن را به کابینه بازگرداند.

سهم‌خواهی پدرخوانده‌ها

ترکیب این شورا و همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره خروجی آن، بیانگر آن بوده که این شورا برای ایجاد دولتی ملی نیست، بلکه بیش از هر چیز برای سهم‌دهی به پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب از جمله خاتمی و روحانی است. انتصاب عارف به‌عنوان معاون اولی نیز بعد از دیدار پزشکیان و خاتمی تداعی‌کننده همین ماجرا بود. انگار که فلسفه این شورا یعنی استفاده از کارشناسان برای مشورت به آقای پزشکیان، بیش از هر چیز سرپوشی بوده بر این بازی سهم‌خواهی که نمود‌های آن بیش از پیش عیان می‌شود. دولتی که به گفته رئیس‌جمهور آن قرار بود «دولت سوم روحانی» نباشد، ممکن است معجونی از دولت‌های روحانی و خاتمی باشد!  بااین‌حال باید دید که آیا انتصاب چهره‌های مطرح مانند جهانگیری، بطحایی و آذری جهرمی تحقق خواهد یافت و این افراد می‌توانند نقش مؤثری در دولت آینده ایفا کنند یا خیر. به‌هرحال، ترکیب نهایی کابینه چهاردهم و عملکرد آن، نقشی تعیین‌کننده در مسیر پیشرفت و توسعه کشور خواهد داشت.

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد