قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری:

دستگاه دیپلماسی برای دولت ما یک طرف، و دیگر دستگاه‌های اجرایی یک طرف / رفع تحریم را به‌طور جد پیگیری می‌کنیم

کد خبر: 1297540

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: گفته‌اند که قانون راهبردی مانع این کار شده که حرف درستی نیست.

دستگاه دیپلماسی برای دولت ما یک طرف، و دیگر دستگاه‌های اجرایی یک طرف / رفع تحریم را به‌طور جد پیگیری می‌کنیم

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (سه‌شنبه، 29 خرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: کشاورزی یکی از بخش‌های مهم ما است و این بخش به صورت مستقیم حدود ۴ میلیون در این بخش شاغل هستند. طبیعتاً رقم و تعداد بیشتری از افراد به صورت غیر مستقیم در این بخش اشتغال دارند. وی افزود: در حوزه امنیت غذایی هم مخصوصاً در حوزه کالاهای اساسی نیز کشاورزی بسیار بحث جدی و مهمی است. یعنی خودکفایی در برخی از اقلام ضرورت هر کشوری است.

برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه کشاورزی نداریم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی و اساسی و در حقیقت طولانی مدت که به یک زخم کهنه تبدیل شده است. به طور مثال؛ یک سال شاهد افزایش قیمت سیب زمینی هستیم و سال دیگر شاهد افزایش قیمت پیاز یا در مقطعی شاهد کمبود گوجه فرنگی هستیم و در مقطعی دیگر درباره محصول متفاوتی. وی افزود: علت این امر عدم وجود برنامه‌ریزی دقیق در این بخش‌ مهم است.قالیباف با اشاره به اشکالات موجود در بخش کشاورزی تصریح کرد: ما در حوزه برداشت محصولات نسبت به بسیاری از کشورها که در حوزه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته هستند با اشکالات جدی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: شاید در مصرف آب و صرفه‌جویی در آن خش قابل توجهی به صورت غرقابی انجام می‌شود. حتی در بخش‌های تکنولوژی شاهد هستیم که در برخی بخش‌ها هنوز از طریق آب باران و در برخی نقاط نیز به صورت قطره‌ای کار انجام می‌شود.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در حالی که این نوع آبیاری محصولات کشاورزی امروزه در دنیا منسوخ شده است. به نحوی که امروز آبیاری زیر سطحی که هم در آنجا هواادهی، کوددهی کرده و کمترین آب را مصرف می‌کند، رایج است.

سهم کشاورز از محصول حداکثر ۳۰ درصد است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه سهم کشاورز از محصول حداکثر ۳۰ درصد است، تاکید کرد: این در حالی است که مابقی برای واسطه ها و سایر بخش ها است.وی افزود: یک مرتبه جلوی صادرات محصولات کشاورزی گرفته‌ می شود این به معنای نبود ثبات در این عرصه است.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به عدم وجود برنامه‌ریزی دقیق و مطمئن در عرصه کشاورزی گفت: نوع مدیریت به گونه ای بوده که نتوانستیم بر مشکلات فائق بیاییم. البته در برنامه هفتم پیشنهادات روشن و مشخصی پیش بینی شده و خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است.وی ادامه داد: مجلس یازدهم در قانون، یک شورای برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی پیش بینی کرد؛ علاوه مشکل قیمت گذاری محصولات، با واردات بی رویه هم مواجه ایم که باید حل و فصل کنیم.قالیباف درباره کالاهای اساسی گفت: ما در کالاهای اساسی کشاورزی به جز گندم عمدتا واردکننده هستیم که از مشکلات ما است، آن هم در شرایطی که می‌توان در داخل تولیدکننده باشیم؛ برای این ها هم پیش بینی هایی در برنامه هفتم شده است.

قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره راهکار خود برای رفع تحریم‌ها عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی و اجرای سیاست‌های کلان خارجی از موضوعات با اولویت دولت چهاردهم است.وی ادامه داد: الان پرونده‌های متعدد بلاتکلیف در بخش اوراسیا، شانگهای، بریکس و توافقات دوجانبه بین ما با روسیه و چین هست؛ آسیا در حوزه اقتصاد رتبه اول را دارد.قالیباف افزود: بخشی از رفع تحریم مربوط به مذاکرات در حوزه هسته‌ای است که آسیب‌های جدی به کشور وارد شد که باید تلاش کنیم؛ ما می‌توانیم این کار را انجام داده و در اولویت گذاشتیم. چند ساله روی این موضوع بحث می‌کنیم و رفتیم و آمدیم و بعد آن ها برجام را برهم زدند.وی اظهار کرد: گفته‌اند که قانون راهبردی مانع این کار شده که حرف درستی نیست؛ گفته شد که باید اقدامات را بر اساس سیاست‌های کلان انجام دهیم سؤالم این است که مگر رهبر انقلاب یک سال قبل نفرمود که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؛ اگر معتقدیم پس چرا می‌گویید قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد؟ پس تبعیت شما کجاست و کجا تابع سیاست‌ها بودید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بنده عضو شورای عالی امنیت ملی بودم، این شورا مجلس را مکلف کرد که مجلس درباره خروج از برجام قانون گذاری کند. این قانون تصویب و ابلاغ شد حالا باید بگویید این قانون مانع بوده است؟ همانطور که حضرت آقا فرمود این قانون دست مذاکره کننده را پر کرد.وی ادامه داد: بعد از خروج ترامپ از برجام، بحث این بود که ما هم از برجام خارج شویم یا حخیر؛ نظری بود که ما هم خارج شویم به هر حال دولت تصمیمی گرفت و گفت که ما یک هفته برای برگشت آن ها به برجام فرصت می دهیم و اگر برنگشتند تصمیم گیری می کنیم؛ یک هفته به دوهفته و یک و دو ماه تبدیل شد و این مسیر ادامه پیدا کرد، این همان بلاتکلیفی بود که حضرت آقا فرمودند.قالیباف افزود: چطور ما وقتی چیزی از دولت امریکا میخواهیم می گوید اختیار ما نیست و دست کنگره است؛ مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی دست مذاکره کننده را پر کرد. در قانون آمده، پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می شد رعایت نمی کنیم چون از برجام خارج شده بودند و تحریم ها در حال اعمال بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: همان زمان دوستان گفتند که در این صورت جنگ می شود و یا اینکه غنی سازی به میزانی بالاتر رود، جنگ می شود، سوال این است که ما پروتکل الحاقی را برداشتیم، اما آیا جنگ شد؟ در واقع ما از انفعال بیرون آمده و دست مذاکره کننده را پر کردیم. ادامه بحث ها در وین که تا دور ششم رفت، بر اساس این آورده ها بود، چیزی هم در برجام دنبال نشده است.وی با اشاره به ماده ۶ قانون راهبردی ادامه داد: ما پیشنهاد روشن داریم و بحث کردیم و آماده است؛ ما اقدام را در برابر اقدام انجام می دهیم که سیاست ما است.قالیباف با بیان اینکه ما یک جا به تعهدات مان عمل کردیم، اما اتفاقی نیفتاد، خاطرنشان کرد: ماده ۶ این قانون فرصت اقدام در برابر اقدام را می‌دهد. مطمئن هستیم که باید مسیری رفته که انتفاع اقتصادی به مردم برسانیم. اینکه نفت در برابر غذا می گویند و این را هم اجازه نمی دهند، دستاوردی برای ما نیست.

اولویت اساسی ما در سیاست خارجی رفع تحریم ها است

قالیباف با تاکید بر لزوم استفاده از نخبگان و مردم گفت: درباره رفع تحریم ها روش «اقدام در برابر اقدام» را در پیش می گیریم و البته ابزارهای دیگری هم داریم. اولویت اساسی ما در سیاست خارجی رفع تحریم ها است.وی افزود: موشکی که شلیک نشده بود و روی آن «مرگ بر اسرائیل» نوشته بود، می گفتند این کار روی آب و نان ما اثر گذاشت اما چقدر «وعده صادق» برای ما در ابعاد مختلف اقتصادی، اقتدار و امنیت ملی ایجاد کرد. نگاه کنید همان زمان که درباره برجام صحبت کردیم چقدر رژیم صهیونیستی در داخل ترور انجام داد.

باید با رونق به روستاها مانع مهاجرت از آن‌ها شویم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: روستا باید صاحب پیدا کند و متولی داشته باشد. ما باید به آنان توجه کنیم. روستا مسکن، بهداشت، خدمات و تولید می‌خواهد و باید شغل هم داشته باشد و مولد باشد.وی ادامه داد: در حوزه گردشگری همه مردم روستا فعال هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود. مردم در روستا بعضاً مشکل زمین برای مسکن دارند و در برنامه هفتم توسعه راهکار حل و فصل مشکل مسکن آنان آمده است و باید کاری کنیم که از روستاها مهاجرت نکنند.

قالیباف: در برنامه هفتم، افزایش حقوق نسبت به تورم اجرا خواهد شد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ضرورت تناسب حقوق با تورم تصریح کرد: مردم می‌گویند حقوق ما بالا می‌رود اما به اندازه تورم نیست. وقتی که بودجه‌ای که تنظیم می‌شود و در مجلس تصویب می‌شود، این بودجه دولت نیست بلکه این بودجه به معنای زندگی مردم است و اگر کسری بودجه باشد، تورم ایجاد می‌شود.وی افزود: افزایش بودجه متناسب با تورم در برنامه ششم توسعه متوقف شده بود اما در برنامه هفتم توسعه آمده است که باید افزایش حقوق متناسب با تورم باشد. باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله حقوق‌ها از تورم جبران شود. در قانون کار و هم در برنامه هفتم توسعه تناسب بین حقوق و تورم آمده است و حتماً در دولت این الزام را دنبال خواهم کرد.قالیباف ادامه داد: برای مثال ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم و ۳۵ درصد تورم است که فاصله بین آن باید از محل رشد اقتصادی پر شود و از سوی دیگر باید با اعطای کالابرگ یکسری از کالاهای اساسی به مردم داده شود و سیاست جبرانی باید اجرایی شود. البته کار اصلی ما مهار تورم است.

حتماً در سال اول می‌توانیم ثبات را به بورس بازگردانیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات بورس و راهکار حل آن تصریح کرد: تصمیمات خلق الساعه باعث مشکلاتی شده است که در بورس دیدیم که در سال ۹۹ چه اتفاقاتی افتاد.وی افزود:‌ امروز وضع بورس منفی چهار است، در شرایطی که بانک مرکزی سود را برای سپرده بلندمدت تضمین کرده و در این شرایط آیا بورس رونق می‌گیرد؟ باید هم بازار اولیه و هم ثانویه مورد توجه باشد. اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر نیست و یک شبه ارز را ۴۲۰۰ تومان کردیم. البته خود نهاد بورس هم اشکالاتی دارد و باید رفع شود. بورس فرصت خوبی است که باید مورد توجه باشد.قالیباف تاکید کرد: حتماً در سال اول می‌توانیم ثبات را به بورس بازگردانیم.

نحوهٔ به کار گرفتن نیروها در شرکت‌های خدمات انسانی یک نوع برده‌داری قرن ۲۱ است

قالیباف درباره تعیین تکلیف نیروهای شرکتی، تصریح کرد: آگاه بودن به یک موضوع و قدرت پیاده سازی آن بسیار مهم است. من در میزگرد هم گفتم که بین نیروهای شرکتی و نیروهای رسمی بی عدالتی به وجود آمده است و گویا شهروند درجه یک و درجه دوم شده‌اند.وی ادامه داد: بعضاً بهروه وری نیروی قراردادی و شرکتی بیشتر از نیروهای رسمی است، اما آنان امنیت شغلی ندارند، حقوق کمتری دریافت می‌کنند و این یک برده داری قرن بیست و یکم است. شرکتی که برای ما قرار است خرید خدمت کند، چرا نباید شرکتی داشته باشیم که خرید خدمات کند؟نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث ساماندهی کارکنان در مجلس تصویب شده است و فقط یک ایراد داشته است که در مجمع در حال بحث و بررسی است. حتماً این موضوع را در دولت آینده دنبال خواهم کرد چرا که این ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای دولت بار مالی هم ندارد.وی افزود: امسال متناسب سازی حقوق بازنشتگان را اجرایی کردیم. امروز برای یک بازنشسته آسایش و آرامش مهم است. در دوره قبلی انتخابات گفتم که به بازنشستگان اطمینان می‌دهم که نگران نباشند که اگر فرزندانشان به خانه شان بیایند و چیزی در یخچال نداشته باشند و من این مشکل را حل می‌کنم که بنده در آن زمان انتخاب نشدم اما الان باز به آنان اطمینان می‌دهم که تمام تلاشم را می‌کنم که آنان آسایش و آرامش داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره جاماندگان سهام عدالت هم گفت: مجلس درباره این دسته از افراد هم قانون گذاری کرده است و باید اجرایی شود.وی افزود: بنده در گذشته هر وعده‌ای دادم، عمل کردم و کارنامه من روشن است و معتقدم که این ظرفیت در کشور وجود دارد. الان سه و نیم برابر یارانه‌ای که می‌دهیم، تلف می‌شود./فارس

***

 

 خاطرۀ قالیباف از خرید گیلاس طرقبه در تهران به ده برابر قیمت | قالیباف: بیشترین چیزی که کشاورز را اذیت می‌کند اختلاف قیمتی است که دلال‌ها ایجاد می‌کنند

قالیباف: خروج از کشاورزی سنتی را در برنامۀ هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم | واردات بی‌رویۀ چای و برنج را در دولت آینده حل خواهیم کرد

قالیباف: تغییرات را با تحقق برنامۀ هفتم باید به‌طور ملموس و سال به سال حس کنیم

 قالیباف: دولت نباید در قیمت‌گذاری‌ها بی‌رویه دخالت کند

قالیباف: دستگاه دیپلماسی برای دولت ما یک طرف، و دیگر دستگاه‌های اجرایی یک طرف | رفع تحریم را به‌طور جد پیگیری می‌کنیم

قالیباف دربارۀ دولت آینده: تصمیم‌سازی با نخبگان، اجرا به دست مردم، تنظیمگری با دولت

قالیباف: طرح روشن و مشخص دربارۀ رفع تحریم‌ها داریم | موشک‌هایی که یک روز بهانۀ شکست مذاکره کردند در عملیات وعدۀ صادق افتخار آفرید

قالیباف: روستا باید صاحب و مسئول رسمی پیدا کند

قالیباف: خنده‌دار نیست یک روستایی مشکل زمین برای ساخت مسکن داشته باشد؟ 

قالیباف: برنامۀ من برای مذاکره و رفع تحریم‌ها اقدام درمقابل اقدام و شرط انتفاع اقتصادی است 

در قانون اقدام راهبردی، گفتیم وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، ما هم متقابلاً به پروتکل الحاقی عمل نخواهیم کرد. 

قانون اقدام راهبردی مانع مذاکره نبود؛ بلکه دست مذاکره‌کننده را پُر می‌کرد.

اگر معتقدید سیاست‌های کلی وزارت خارجه را رهبری تعیین می‌کند، پس چگونه ندیدید ایشان گفتند این قانون کشور را از سرگردانی نجات داد؟      

چطور آمریکایی‌ها می‌توانند همه‌چیز را بیندازند گردن کنگره، اما قانون مجلس ما دست مذاکره‌کننده را می‌بندد؟ 

قالیباف: مابه‌التفاوت افزایش حقوق با تورم را جبران خواهیم کرد | کار اساسی ما مهار تورم است | مدیریت غلط سرمایه‌‎های کشور را از بین می‌برد 

قالیباف چه برنامه‌ای برای مذاکره و رفع تحریم دارد؟ | قالیباف: اقدام دربرابر اقدام یک سیاست اصلی ما در مذاکرات و رفع تحریم‌ها خواهد بود 

قالیباف: متناسب‌بودن حقوق و تورم طبق قانون است و من قانون را باقدرت اجرا خواهم کرد

قالیباف: نحوۀ قرارداد نیروهای شرکتی متأسفانه نوعی برده‌داری قرن بیست‌ویکمی است؛ حتماً این وضعیت را اصلاح می‌کنیم

پاسخ قالیباف دربارۀ وعدۀ پُرشدن یخچال‌های بازنشستگان چیست؟

قالیباف: به تبعیض‌ها دربارۀ نیروهای شرکتی پایان خواهیم داد | این کار هیچ بار مالی‌ای برای دولت نخواهد داشت

 قالیباف: به آسیب‌ها و دخالت‌های بیجای دولت در بورس پایان می‌دهیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها