توضیحات رئیس مجلس در رابطه با حذف بند الحاقی ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه؛

قالیباف: دولت نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد

کد خبر: 1288642

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر حسن لطفی پیرو حذف بند الحاقی ماده 29 که به موضوع پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی اشاره داشت توضیحاتی ارائه کرد.

قالیباف: دولت نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد

حسن لطفی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 11 اردیبهشت ماه 1403) مجلس شورای اسلامی طی تذکری با اشاره به حذف بند الحاقی ماده 29 برنامه هفتم توسعه، گفت: حذف این موضوع از برنامه جفایی در حق سازمان تامین اجتماعی است. جزء یک بند الحاقی (2) تاکید داشته دولت مکلف است در راستای اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی از محل تادیه نقدی در بودجه سنواتی و اوراق بهادار قانونی اقدام کند.

لطفی تاکید کرد: متاسفانه کمیسیون تلفیق این موضوع را بررسی نکرده و آن را حذف کرده است.

وی گفت: در این صورت تکلیف سازمان تامین اجتماعی چه خواهد شد؟ در این شرایط ما اقدامی را انجام دادیم که دولت دیگر نتواند بدهی سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند. استدعا دارم این مسئله مجدداً در صحن مجلس به رأی گذاشته شود چرا که کمیسیون به جای اینکه ایرادات این مسئله را حل کند این موضوع را به طور کل حذف کرده است.

دکتر محمدباقر قالیباف در واکنش به تذکر لطفی در صحن مجلس، گفت: ابتدا باید بگویم که این رأی در رابطه با ماده مذکور اخذ شده و قابل برگشت نیست.

وی با اشاره به سیاست پیش بینی شده در بند الحاقی ماده (29) برنامه هفتم توسعه، گفت: شما نمایندگان دیدید که در برنامه بودجه 90 همت، 120 همت و حتی از اموال، منابعی بابت طلب سازمان تامین اجتماعی داده می شود. هر کدام از این ارقامی که پرداخت می شود باز نیز از طلب های دولت به سازمان تامین اجتماعی کسر نمی شود. آن هم به این دلیل که به صورت مرتب بدهی ها افزایش پیدا کرده و این بدهی ها به روز می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در این بخش تصمیم گرفتیم که دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود را به تامین اجتماعی به تاخیر بیندازد.

وی افزود: همان طور که نمایندگان به خاطر دارند در سال جاری پیش بینی ما این بود که دولت حداقل 140 همت منابع گذاشته تا بدهی جدیدی در سال 1403 ایجاد نشود. این در حالی است که دولت پیشنهاد 110 همت را ارائه کرده بود لذا ما اصرار کردیم و نهایتا 130 همت برای این مسئله منابع پیش بینی شد از سویی دیگر متقابلا به دولت تاکید داشتیم که حسابرسی به هر میزان بدهی را اعلام کرد آن بدهی مبنا است و دولت باید در طول 5 سال بابت پرداخت دیون عقب مانده اقدام کند به شرطی که دیون جدیدی نیز ایجاد نکند لذا این مسئله به نفع دولت خواهد بود. به هر حال این موارد مورد مخالفت شورای عالی نظارت بوده و در ادامه این بند الحاقی را حذف کرده است و آن ها این موضوع را قبول نکردند. البته بنده با این مسئله موافقم اما به هر حال پیشنهاد حذف این مسئله در صحن مطرح شده و نمایندگان به آن رأی دادند./خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها