شرایط برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس / بازداشت داوطلبان ممنوع شد/طرح حمایت مالی از افشاگران فساد

کد خبر: 1215275

دقایقی پیش جلسه علنی مجلس آغاز شد و ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفت.

شرایط برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس / بازداشت داوطلبان ممنوع شد/طرح حمایت مالی از افشاگران فساد

 دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی/ مهر

شرایط برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که چنانچه بدلیل فوت یا استعفاء یا هر علت دیگر، حوزه‌ انتخابیه‌‌ای یک یا چند نماینده‌ خود را از دست بدهد یا اینکه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود انتخابات میان دوره ای برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و ماده ۱ این طرح را تصویب کردند.

بر اساس ماده ۱ این طرح؛ ماده (۴) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷/‌۹/‌۱۳۷۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به‌شرح زیر اصلاح  و تبصره های ۲ و ۳ ماده ۸ قانون حذف می‌شود:

ماده۴- در موارد زیر انتخابات میان دوره ای هم‌زمان با اولین انتخابات بعدی مندرج در اصل ششم (۶) قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود:

الف- انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه باطل و یا به هر دلیل از جمله فوت یا انصراف داوطلبان یا منتخبان یا حوادث غیرمترقبه متوقف شده یا برگزار نشود، به‌نحوی که منجر به عدم انتخاب نماینده گردد.

ب- اعتبارنامه‌ منتخبان، مورد تأیید مجلس واقع نشود.

پ- چنانچه بدلیل فوت یا استعفاء یا هر علت دیگر، حوزه‌ انتخابیه‌‌ای یک یا چند نماینده‌ خود را از دست بدهد.

ت- چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود.

تبصره- انتخابات مرحله اول و میان دوره ای در صورتی قابل اجراست که تعداد نامزدها حداقل دو برابر کرسی های نمایندگی باشد./ایسنا

بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس ممنوع شد

طبق مصوبه مجلس، از زمان ثبت نام تا پایان مهلت رأی‌گیری، جلب یا بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از داوطلبی یا تخلفات و جرائم انتخاباتی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی ماده ۱۰ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

بر این اساس، ماده (۱۷) قانون به شرح زیر اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده ۱۷- قوه قضائیه به تعداد کافی شعب موجود در هر حوزه قضائی را به‌منظور رسیدگی فوری و خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص می‌دهد.

تبصره ۱- از زمان ثبت نام تا پایان مهلت رأی گیری، جلب یا بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از داوطلبی یا تخلفات و جرایم انتخاباتی ممنوع است، مگر در مواردی که با استدلال کتبی دادستان کل کشور، تعویق تعقیب یا رسیدگی، موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی شود.

تبصره ۲- رسیدگی به جرایم انتخاباتی اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت بخش و شهرستان و داوطلبان و نامزدها در صلاحیت مراجع صالح حوزه قضائی مرکز استان محل وقوع جرم است.

تبصره ۳- جرایم انتخاباتی اعضای ستاد انتخاباتی کشور و استان‌ها، هیأت اجرایی مرکزی و هیأت مرکزی نظارت، هیأت‌های نظارت استان و همچنین فرمانداران مراکز استان‌ها در دادگاه‌های کیفری تهران رسیدگی می‌شود.

همچنین ماده ۱۱ این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد که این ماده درباره رسیدگی به تخلف‌های انتخاباتی است./ مهر

 طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در مجلس نهایی شد

صبح امروز، با تعیین میزان و سقف پاداش پرداختی به گزارشگران فساد، روند بررسی جزئیات طرح حمایت مالی افشاگران فساد در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و طرح مذکور جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

صبح امروز، با تعیین میزان و سقف پاداش پرداختی به گزارشگران فساد، روند بررسی جزئیات طرح حمایت مالی افشاگران فساد در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و طرح مذکور جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

موضوع سوت‌زنی و گزارشگران فساد، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کنشگران اجتماعی و سیاسی جامعه بوده است و مجلس یازدهم، با آغاز بررسی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، گام مهمی در راستای حمایت از این مقوله برداشت.

 با تصویب کلیات این طرح در جلسه 21 اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی وارد بررسی و تصویب جزئیات آن شد. روند بررسی مواد 17گانه طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در جلسه روز 20 فروردین به پایان رسید و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 3 ماده از این طرح برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شده، از این کمیسیون خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح و ارائه این مواد به صحن علنی، اقدام کند.

در نهایت پس از بررسی مجدد ماده 5 این طرح که به سازوکار حمایت از گزارشگران فساد می‌پرداخت، بررسی سه ماده ارجاع شده به کمیسیون نیز که در مورد میزان حمایت مالی از گزارشگران بود، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شد تا سرنوشت این طرح مشخص شود و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، محورهای مهمی از جمله شرایط مشمولیت گزارشگران فساد برای دریافت پاداش، شروط مجلس برای پرداخت پاداش به گزارشگران فساد، امکان ناشناس بودن گزارشگران و حفظط محرمانگی هویت آنان و نیز سازوکار و میزان پاداش مالی گزارشگران فساد را تعیین و تصویب کردند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد