«فردا» گزارش می‌دهد

از توافق جدید تا شایعه توافق ضعیف

کد خبر: 1131066

هر چه مذاکرات بیشتر طول می‌کشد و به قول برخی منابع خبری به توافق نزدیک می‌شود، شایعات درباره اینکه توافق به دست آمده کمتر از برجام است هم قوت می‌گیرد!

از توافق جدید تا شایعه توافق ضعیف

گروه سیاست سایت فردا - هر چه مذاکرات برجامی در وین بیشتر طول می‌کشد و به قول برخی منابع خبری به توافق نزدیک می‌شود، شایعات درباره اینکه توافق به دست آمده کمتر از برجام است هم قوت می‌گیرد! 

تعجبی هم ندارد بالاخره در داخل و خارج هستند کسانی که بخواهند بگویند آنچه اکنون به دست می‌آید کمتر از آن چیزی است که دولت قبل می‌توانست پیش از این به دست آورد. برای این ادعا البته نه سند و مدرکی دارند و نه حتی استدلال قوی . نقض این مدعا اما کاری ندارد. کاملا بدیهی است که مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام و توافق با غرب همان است که قبلا بود و به قول کارشناسان در سطحی فراتر از دولت‌ها اتخاذ می‌شود. در طرف مقابل و مشخصا آمریکا نیز بعید است که با تغییر دولت در ایران تغییر موضعی رخ داده باشد. بر این اساس هر آنچه که در نتیجه این گفت‌وگوها حاصل شود، محصول پافشاری بر حقوق و منافع مردم و کشور است. 

توافقی که حالا دیگر نزدیک به نظر می‌رسد و منافع که انگار در حال محقق شده است اما خیلی‌ها را نگران کرده است. از این رو می‌بینیم که مدام گزارش‌های غیرواقع و ادعاهای عجیب و غربیی مطرح می‌کنند که نه فقط در ایران ، بلکه از سوی سایر طرف‌های برجامی هم تکذیب می‌شود.

هنوز از گزارش رویترز و واکنش و تکذیب ایران نگذشته، شاهدیم که اسرائیلی‌ها که از قضا نگران حصول این توافق هستند و به دست و پا افتاده‌اند، مدعی اطلاع از جزئیات مذاکرات می‌شوند. شاهدش ادعای اخیر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که ادعا کرده اولا ایران در جریان مذاکرات وین خواستار حذف نام سپاه پاسداران از لیست سیاه سازمان تروریستی خارجی دولت آمریکا شده است و البته نگفته که نظر آمریکایی‌ها در این باره چیست. دوما ، ایران خواستار بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور شده است و دولت بایدن هم این درخواست را نپذیرفته است. سوما آمریکا و قدرت‌های غربی توافق کرده‌اند که به ایران اجازه دهند تا سانتریفیوژهای پیشرفته را در انبارها نگهدار کند و از بین نبرد.

در داخل کشور نیز خیلی‌ها بر همین طبل می‌دمند و اصرار دارند که توافق جدید کمتر از برجام دولت روحانی است و ... . این شایعات اما نه فقط از سوی مسئولان ایرانی بلکه از سوی برخی طرف‌های برجامی نیز با واکنش مواجه می‌شود. مثلا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییتر خود نوشته: برخی تحلیل‌گران در انتظار برای احیای توافق هسته‌ای، ادعا می‌کنند توافق «ضعیف‌تر» خواهد بود. این صحت ندارد. ما شاهد برجام[توافق هسته‌ای] به شکل اصلی آن خواهیم بود که طبیعتا ضعیف‌تر از سال ۲۰۱۵[زمانی که توافق انجام شد] نخواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها