مصوبات امروز کمیسیون های تخصصی مجلس

کد خبر: 1066864

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه امروز این کمیسیون برای شفافیت در حوزه وظایف رئیس دیوان عدالت اداری خبر داد.

مصوبات امروز کمیسیون های تخصصی مجلس

خبرگزاری فارس: سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری در دستور کار کمیسیون قرار داشت و 10 ماده آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری به دنبال تحول در ساختار و حوزه وظایف و اختیارات دیوان عدالت اداری است و در این راستا تدوین شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: با مصوبه امروز کمیسیون سمت معاون اولی در چارتر سازمان دیوان ایجاد می‌شود  و با این مصوبه فردی با عنوان معاون اول دیوان به کار گرفته خواهد شد.

دلخوش خاطرنشان کرد: علاوه بر این در مصوبه امروز کمیسیون محدوده اختیارات قضات هیأت عمومی دیوان افزایش یافته و در حوزه محدوده وظایف رئیس دیوان نیز شفافیت بیشتر شده است.

 

تصویب اعمال ماده ۲۳۴ در کمیسیون انرژی درباره استنکاف دولت از اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تصویب اعمال ماده 234 در این کمیسیون درباره استنکاف سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری از اجرای کامل قانون موسوم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها خبر داد.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه 26 اردیبهشت) این کمیسیون اظهار داشت: دو موضوع در جلسه امروز کمیسیون انرژی در دستور کار قرار گرفت. موضوع اول رای گیری در خصوص اعمال ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس در ارتباط با استنکاف سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری از اجرای کامل قانون موسوم به توسعه پتروپالایشگاه ها بود.

وی افزود: حدود ۴۰ روز پیش در جلسه کمیسیون انرژی مهلت دو هفته ای به سازمان برنامه و بودجه و هیات امنای صندوق توسعه ملی داده شد تا جلسه تشکیل داده و تنفس خوراک را بر اساس قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی تصویب کنند تا مراحل اجرایی پتروپالایشگاه ها آغاز شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به جهت تعطیلات صحن علنی مجلس و کمیسیون ها عملا مهلت دولت از دو هفته به حدود ۴۰ روز افزایش پیدا کرد اما باز هم در این ۴۰ روز گامی برداشته نشد. لذا امروز در جلسه کمیسیون انرژی رای گیری انجام شد و به اتفاق آراء و بدون مخالف اعمال ماده ۲۳۴ در خصوص این بحث به تصویب رسید.

شریعتی تاکید کرد: این موضوع به صحن علنی ارجاع خواهد شد و با تصمیم صحن علنی به قوه قضاییه ارجاع می شود. امیدواریم تا مهلت باقی مانده و قبل از تصویب صحن مجلس دولت این وظیفه قانونی خود را انجام دهد.

وی افزود: دستور دوم جلسه انتخاب ۷ تن از اعضای کمیسیون جهت عضویت در کمیسیون مشترک به منظور بررسی طرح تشکیل وزارت انرژی بود. با وجود اینکه اعضای کمیسیون انرژی اتفاق نظر داشتند که این موضوع بحث تخصصی مربوط به کمیسیون انرژی است و باید به روال سایر طرح ها و لوایح کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی آن را بررسی کرده و سایر کمیسیون های فرعی نیز نظر دهند، اما چون هیات رئیسه ارجاع داده بود ۷ نفر را برای عضویت در کمیسیون مشترک برای بررسی این طرح انتخاب کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اما مقرر شد رئیس کمیسیون با هیات رئیسه مجلس صحبت کنند و موضوع ارجاع این طرح به کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی را مطرح کنند. امیدواریم موضوعات تخصصی به کمیسیون های تخصصی خود ارجاع شود و کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی نیز این طرح را بررسی کند.

تصویب 3 پروتکل بین‌المللی بین ایران، کرواسی و سوییس در کمیسیون اقتصادی مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب سه پروتکل بین‌المللی بین ایران، کرواسی و سوییس در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه عصر امروز (یکشنبه) کمیسیون اقتصادی گفت: در نشست امروز اصلاحیه لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت ایران و دولت کرواسی بررسی و تصویب شد.

وی افزود: لایحه پروتکل بین دولت ایران و سوئیس به منظور اصلاح موافقتنامه سال ۱۳۸۱ میان کشورمان و سوئیس برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه و پروتکل آن نیز بررسی و ومقرر شد، نظرات کارشناسان این حوزه و مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به این لایحه اعمال و در جلسه آینده رای‌گیری انجام شود.

طغیانی ادامه داد: همچنین لایحه موافقتنامه بین دولت ایران و دولت غنا به‌ منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد، سرمایه‌ و عواید سرمایه‌ای بررسی و مصوب و قرار شد، تجربیات مشابه ایرادات شورای نگهبان در لایحه ایران با هند دراین اصلاحیه مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به بررسی موضوع تکمیل سامانه مودیان پایانه‌های فروشگاهی در جلسه کمیسیون اقتصادی گفت: قرار است، این سامانه زیرساخت اطلاعاتی تکمیلی را به نحوی تهیه کند تا ضمن ارتقاء کیفیت عملکرد این سامانه، یک بستر اطلاعاتی برای مالیات بر عایدی و مالیات بر مجموع درآمد فراهم کند یعنی بتوان با یک فاصله زمانی بسیار کوتاهتر مالیات بر مجموع درآمد را براساس اطلاعات کارپوشه افراد حقیقی به دست آورد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: براساس قانون فعلی تنها اشخاص حقوقی شامل این موضوع می‌شدند. اکنون بستر اطلاعاتی لازم با سامانه مودیان فروشگاهی فراهم می‌شود و مقرر شد، جلسات کارشناسی درباره این موضوع ادامه پیدا کرده و در جلسه بعد رای گیری انجام شود.

طغیانی با اشاره به انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در شورای موضوع جز ۵ بند الف تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم گفت: سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل به عنوان ناظر کمیسیون تخصصی اعتبارات اشتغال کشور انتخاب و برای اخذ رای به صحن علنی معرفی خواهد شد.

تاکید کمیسیون بهداشت بر افزایش حقوق دانشجویان پزشکی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی مشکلات دانشجویان پزشکی در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که کمیسیون بهداشت بر لزوم وجود برنامه دقیق وزارت بهداشت جهت افزایش حقوق دانشجویان پزشکی تاکید دارد.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در این جلسه موضوع حقوق دانشجویان پزشکی در رده‌های مختلف از کارورز تا رزیدنت و فوق تخصص مورد بررسی قرار گرفت، حقوق آنها از حداقل حقوق کارگری پایین‌تر است. این روزها اتفاقات ناگواری را شنیده‌ایم. انتظار می‌رود وزارت بهداشت برنامه دقیقی برای توجه به دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشد. مشکلاتی آنها دارند که باید به آن توجه شود که مهمترین آن حقوق بسیار ناچیز و اندک رزیدنت‌ها است. کسانی که کار فوق تخصصی انجام می‌دهند و خطراتی هم آنها را تهدید می‌کند اما نمی‌توانند به خوبی هزینه‌های زندگی را تامین کنند.

وی گفت که مقرر شد کمیسیون بهداشت جلسه ویژه‌ای را در آینده‌ای نزدیک برای بررسی مشکلات دانشجویان پزشکی و رسیدن به راهکاری از طریق همفکری بین مجلس و وزارت بهداشت تشکیل دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان همچنین با اشاره به بررسی احکام و تکالیف مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۰ در حوزه سلامت وزارت بهداشت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن گفت: نماینده وزارت بهداشت گزارشی در این باره ارائه کرد. تلاش ما در زمان بررسی بودجه این بود که سلامتی مردم و توجه به کادر درمان پزشکی را اولویت قرار دهیم. با همین رویکرد موضوع افزایش حقوق کارکنان کادر درمان بهداشت لحاظ شد. همچنین پیش‌بینی مواردی همچون افزایش ردیف‌هایی جهت اعتبار تملک سرمایه دانشگاه، هزینه خرید تجهیزات پزشکی دانشگاه‌ها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، بیمه سلامت پایه براساس آزمون وسع، سامانه استعلام دارو و پرونده الکترونیک سلامت و موارد دیگری در بودجه لحاظ شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در هفته جمعیت قرار داریم در بودجه موارد بسیار خوبی برای درمان ناباروری لحاظ شد که از جمله آن اعتبار بین شش تا هفت هزار میلیارد تومانی برای هزینه درمان سه میلیون زوج نابارور و وجود ردیف اختصاصی در آن است. پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری به صراحت در بودجه ذکر شده است.

بررسی جزئیات طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها در کمیسیون عمران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی پنج تبصره از طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

سید البرز حسینی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون جزئیات طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها با حضور مسئولان دستگاه های ذی ربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پنج تبصره از ماده واحده طرح اصلاح ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: تبصره یک این ماده واحده در خصوص نحوه برخورد با متخلفان در فرایند ساخت و ساز ساختمان‌ها بود که بر اساس آن شهرداری ها پس از آگاهی از تخلف‌ صورت گرفته از مفاد پروانه که توسط مهندس ناظر اعلام می‌شود یا از طریق ماموران ذی ربط مطلع می‌شوند بلافاصله نباید نسبت به ادامه عملیات عمرانی و ساختمانی جلوگیری نمایند. همچنین تبصره دوم این ماده واحد مربوط به تخلف مهندسین ناظر بوده که مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس تبصره (۲) طرح اصلاح ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، هرگاه مهندس ناظر خلاف واقع گواهی نماید و یا تخلف را به موقع به شهرداری ها اعلام نکند، شهرداری ها پس از اطلاع از تخلف مهندس ناظر موظف اند شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی را مطلع نمایند و شورای مذکور نیز باید با فرد متخلف بر اساس قانون برخورد کند.

وی در ادامه تاکید کرد: در تبصره ۳ این طرح آمده است؛ هرگونه تغییر کاربری و بهره برداری غیر مجاز از ساختمان، موجب تعطیلی و توقف فعالیت غیر مجاز، پلمب محل و تخریب ساخت غیر مجاز توسط ماموران شهرداری پس از اخذ دستور از دادستان می‌شود. بر اساس تبصره ۴ این طرح اگر شهرداری ها و ماوران شهرداری در انجام وظایف خود کوتاهی کنند که در نتیجه آن قصور حقوق عمومی تضییع گردد و یا ضوابط شهرداری رعایت نشود، مسئولان ذی ربط در شهرداری، استانداری و وزارت کشور مکلفند مراتب را به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و یا مراجع قضایی اعلام کنند تا مطابق با قوانین به تخلفات آن ها رسیدگی شود.

وی در پایان افزود: بر اساس تبصره ۵ این طرح هرگونه انتقال رسمی منافع املاک غیر منقول واقع در محدوده و حریم شهر، موکول به اخذ پایان کار و گواهی عدم خلاف و بدهی از شهرداری است. از طرفی نقل و انتقال رسمی اسناد دارای تخلف ممنوع بوده و موجب پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت. ان شاءالله در جلسات بعدی سایر تبصره ها بررسی خواهد شد.

 

بررسی کلیات طرح اداره صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از بررسی کلیات طرح اداره صدا و سیما در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا منتظری، در تشریح دستور کار امروز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نشست امروز کمیسیون فرهنگی بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم جهت اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی بود که با حضور سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و معاونین این وزارتخانه برگزار شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: طی این نشست وزیر ورزش و جوانان و معاونان وزارتخانه پاسخگویی سوالات نمایندگان بودند در نهایت مقرر شد با همکاری کمیته ورزش و جوانان و کمیسیون فرهنگی یکشنبه هفته آینده جلسه ای با حضور  مقتدایی معاون وزارت ورزش و جوانان برگزار شود و  نتیجه  این نشست در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دهند .

منتظری تاکید کرد: در ادامه نشست امروز کلیات طرح اداره صدا و سیما با حضور موسوی مقدم معاون پارلمانی صدا و سیما، مسئولان بخش پژوهش صدا و سیما و مرکز پژوهش های مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌ هدف از عنوان شدن کلیات طرح اداره صدا و سیما رفع ابهامات موجود در آن بود، کلیات و پیشینه این طرح از مجلس نهم آغاز شده است که در این جلسه مقرر گردید نشست‌های مختلفی را کمیته تخصصی رسانه کمیسیون فرهنگی با مرکز پژوهش های مجلس، مرکز پژوهش های قم و معاونت پژوهشی صدا و سیما برگزار کنند تا طی این جلسات ابهامات، دغدغه‌ها و مباحث برطرف شود، بعد از تکمیل این طرح  برای جمع بندی نهایی به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده می‌شود .

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان از پیش نویس طرح پیوست فرهنگی خبر داد و خاطرنشان کرد: در نشست امروز مقرر شد مرکز پژوهش های مجلس پیش نویس طرح پیوست فرهنگی را که جزو مصوبات امروز کمیسیون فرهنگی بود را تهیه کند.

فرهنگی: مجلس پس از انتخابات هیأت رئیسه دو روز در هفته جلسه خواهد داشت

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با باین اینکه انتخابات هیأت رئیسه مجلس 5 خرداد برگزار می‌شود گفت: پس از انتخابات هیأت رئیسه جلسات صحن دو روز در هفته خواهد بود و هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خواهد بود.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فارس، با اشاره به نشست امروز هیأت رئیسه مجلس گفت: در جلسه هیأت رئیسه مجلس، یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، مقرر شد انتخابات هیأت رئیسه مجلس مطابق آئین نامه داخلی مجلس، روز چهارشنبه پنجم خردادماه و بر اساس رویه سال گذشته و سال جاری به خاطر شرایط کرونایی به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی افزود: همچنین مقرر گردید جلسات صحن من بعد در محل صحن علنی برگزار شود و خبرنگاران نیز می توانند مانند گذشته در برخی ساعات غیر از ساعات  صحن علنی، در محل محوطه اطراف صحن حضور یابند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس، جلسات علنی دو روز در هفته برگزار می شود تا نمایندگان ناظر بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کشور، فرصت بیشتری برای انجام وظایف قانونی خود داشته باشند. هفته منتهی به انتخابات نیز هفته حضور در حوزه انتخابیه تعیین گردید.

تصویب کلیات طرح نحوه برگزاری تجمعات در کمیسیون شوراهای مجلس

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از تصویب کلیات طرح نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها در جلسه عصر امروز (یکشنبه) این کمیسیون خبر داد.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه 26اردیبهشت) این کمیسیون اظهار داشت: در ا ین نشست طرح نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها در کمیسیون شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بعد از تبادل‌نظر اعضای این کمیسیون در نهایت کلیات این طرح به تصویب رسید و قرار شد کمیته این موضوع جزئیات آن را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

وی افزود: در این نشست نمایندگان وزارت کشور و نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی نظرات خود را درباره طرح نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها ارائه کردند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: همواره برای صدور مجوزهای برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها روال اینگونه بوده که بایستی از قبل مجوز آن صادر شود و اگر افرادی بنای تشکیل تجمعاتی دارند صرفاً فرمانداری‌ها از طریق شورای تأمین مجاز به بررسی تشکیل این تجمعات هستند و در صورتیکه آن تجمع مخل امنیت باشد بایستی از برگزاری تجمعات یا راهپیمایی‌ها جلوگیری شود.

جوکار خاطرنشان کرد: در اصل 27 قانون اساسی برگزاری اجتماعات آزاد اعلام شده مگر اینکه مخل امنیت باشد این در حالی است که برخی از دستگاه‌ها درک مشترکی از این موضوع ندارند.

وی در پایان گفت: کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها می‌کوشد با تصویب این قانون، دستگاه‌های مسئول را به درک مشترکی از صدور مجوز برای برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها برساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد