ازغدی: یک نگرش سکولار و غربزدگان معمّم هم داریم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همه عرصههای غیبت فقها و علما، زمینهسازی حاکمیت سکولاریزم غرب را فراهم میآورد، ورود به مباحث حاکمیتی، یکی از ضروریات فقه است.
خبرگزاری فارس: حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین نشست بصیرتی سیاسی از سلسه نشستهای «اولی الابصار» به بررسی دفاع مقدس در عرصه تئوری و نظامسازی دینی پرداخت و گفت: قدرت معنوی از قدرت مادی بالاتر است و این شاخصه در روحانیت، باعث حرکت افراد میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نظامسازی سکولار، نظام سازی به دور از شریعت الهی است و با احکام الله در نظام بانکداری، فضای مجازی و... در عرصه اجتماعی و حکومتی منافات دارد.
وی با بیان اینکه امروز حوزههای علمیه باید درگیر دفاع مقدس علیه سکولاریزم در حوزه نظامسازی باشند، افزود: نظام فقهی ما با نظام حقوقی غرب و شرق تداخل و در مواردی نیز تعارض دارد و در مقام تشریع و استنباط، قابل جمع نیست.
رحیم پور با اشاره به اینکه البته شعبه کوچکی از گرایش «سکولاریزم در حوزه» مربوط به یکی دو مؤسسه آموزشی با ادبیات ظاهراً فقهی است که مبانی حقوق بشر را با تعبیر لیبرال در قم تبلیغ میکنند. اینان گرچه اندک هستند، امّا در واقع یک نگرش عیناً سکولار و غربزدگان معمّم هم داریم.
وی ادامه داد: در این نگاه، حکومت برای دین میتواند تعیین تکلیف کند، ولی دین برای حکومت، حق تعیین تکلیفی ندارد. فقه اجتماعی و حکومتی، وسیعتر و حساستر از فقه فردی است و اکثر آیات و روایات که منبع اصلی شریعت است به آن معطوف است، امّا مغفول افتاده و این غفلت، زمینهسازی برای توجیه شرعی سکولاریزم میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه تولید علم، کمکار شدهایم، گفت: بزرگان قدمای شیعه، چون شیخ مفید و شیخ طوسی در ده دوازده رشته، تخصص و رساله داشتند امروز باید در روابط بینالملل، تعلیم و تربیت، فضای مجازی، هنر، خانواده امروزی و... شاهد فقهای پاسخگو باشیم.
وی تاکید کرد: در هر عرصهای که فقها و علما، غیبت کنند، زمینه حاکمیت سکولاریزم را فراهم کردهاند، ورود به مباحث حاکمیتی، یکی از ضروریات فقه است.
رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه انفعال و انعطاف در فقاهت با یکدیگر متفاوت هستند، در ادامه گفت: مجتهد باید منعطف باشد، اما منفعل نباشد. این بود خلاصه آنچه در فیضیه در جمع هزاران تن از فضلاء و طلاب حوزه قم عرض شد و توجه دقیقی به آن نشد.
وی با بیان اینکه انفعال یعنی شما جوسازیها را ملاک شرعی میدانید، اضافه کرد:، اما در «انعطاف» تحت تاثیر فشارها و فضاسازیهای بیرون نیستید و با توجه به مصلحت نظام و جامعه، استنباطی را بیان میکنید؛ این فقاهت فعال و غیر منفعل است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروزه دفاع مقدس سختتر از هشت سال جنگ تحمیلی است، گفت: امروز باید با تمام قوا، از ساحت احکام الهی در عرصة حقوق اجتماعی در برابر جنبش غیر دینی، دفاع کنید.
وی با اشاره به اینکه در مساله نظامسازی دینی شاهد چند جریان هستیم، گفت: یک جریان بر ضدّ اصل دین و فقه است که هدف و تکلیفشان مشخص است، چه دینزدایی و دینستیزی از نوع خشن رضاخانی به اسم پیشرفت و چه از نوع جریان شبه روشنفکرانه ضد دینی از نوع لیبرال یا مارکسیست، و چه جریان دیگری که عمل به ظواهر بخشی اندک از قرآن را تنها نماد دین میدانند و نیاز به فقیه را رد میکنند. یک جریان سکولاریزم که گاه صریحاً فقه را رد نمیکنند، امّا آن را محدود به عبادات و معاملات شخصی میکنند نیز از جریانات مخالف نظامسازی دینی هستند.
رحیم پور اظهارکرد: اینان با اصل دین و رسالت، مشکل دارند و طبیعی است که اصل روحانیت و شریعت و مرجعیت را رد میکنند. امّا آنچه امام میگفت، بر ورود فقه در همه عرصهها تاکید دارد.
وی تصریح کرد: جریانات مخالف میخواهند حوزههای علمیه، ضعیف و خارج از صحنه باشند، اما جریان تحول گرای حوزه برای قدرت حوزههای علمیه و پاسخگو بودن آن در همه شاخهها تلاش میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فقه شیعه فوقالعاده غنی است، اما نهاد فقهای شیعه اگر نقشههای جریانات ضد دین را به موقع تشخیص ندهند یا کمکاری کنند، ناخواسته جزئی از پروژه سکولاریزاسیون میشوند.
رحیمپور در پاسخ به پرسشی از نقش خود در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت تقویت حوزههای علمیه، گفت: از شورای مدیریت حوزهها تا امثال حقیر، همه باید پاسخگو باشیم. از جمله، بنده، پیشنهاددهندة مهمترین مصوبات شورا در جهت تقویت و استقلال حوزههای علمیه بودم و از جمله پیشنهادات حقیر که تصویب شدند.
وی گفت: «اعتبار و نحوه اعطای امتیاز علمی به مجلات، تاسیس انجمنهای علمی، قطبهای علمی، واحدهای پژوهشی و کرسیهای نظریهپردازی، نقد ومناظره و آزاداندیشی در حوزه علمیه قم»، «واگذاری و تفویض صلاحیت تصمیمگیری و تصویب رشتههای حوزوی و علوم انسانی مرتبط با ماموریتهای حوزههای علمیه به شورای گسترش حوزههای علمیه» که استقلال حوزههای علمیه از وزارت علوم را در برداشت، «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حوزههای علمیه است.
لازم به ذکر است، سلسه نشستهای اولی الابصار به همت معاونت فرهنگی این حوزه در مدرسه تخصصی قرآن عترت برگزار میشود.
دیدگاه تان را بنویسید