زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای می‌داد

کد خبر: 859781

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مسأله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه ما را از زندگی محرومان دور کند.

زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای می‌داد

خبرگزاری میزان: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مسأله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه ما را از زندگی محرومان دور کند. حسن رحیم‌پورازغدی صبح امروز در نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشوری در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم با ذکر این مطلب که اگر اهل بیت (ع) امین الضعفا و باب الحوائج هستند، به این معناست که یکی از مهمترین ارکان امامت این حضرات کمک به درماندگان و محرومان بوده است، گفت: پس کسانی که با این القاب از اهل بیت (ع) یاد می‌کنند باید خود را در این تراز قرار دهند.

وی افزود: برخی از هیأت‌ها و منابر و مجالس اهل بیت (ع) راجع به اشخاص صحبت کرده؛ اما رابطه آن‌ها را با امت امروز قطع می‌کنند؛ مثلا راجع به کربلا صحبت می‌کنند، ولی راجع به مثل‌ها و تکرار‌های تاریخ آن سخن نمی‌گویند؛ زمانی که در نماز، تابع امام جماعت هستیم چگونه تصور می‌کنیم که نباید از اهل بیت (ع) تبعیت کنیم؛ برخی‌ها به خاطر مسائلی که در روز کربلا رخ داد به حدی گریه و بی تابی می‌کنند که به حد مرگ می‌افتند، ولی حاضر نیستند در خصوص مباحثی که در همین مسیر در سیر تاریخ رخ داده است کوچکترین مداخله‌ای کنند؛ اسلام شناسی که با سنت پیامبر و اهل بیت (ع) منافات دارد قطعا درست نیست.

رحیم پور ازغدی با ذکر این مطلب که این سیره و آیات و روایات برای مردم دوران غیبت عنوان شده است، یادآور شد: باید از همه این منابع استفاده کنیم؛ هدف ما از ترویج مکتب اهل بیت (ع) صرفا اثبات حقانیت این مکتب نیست؛ زیرا پس از اثبات حقانیت وظیفه ما تازه شروع می‌شود؛ تازه اگر همه مردم جهان مسلمان شوند همسان ما خواهند شد، ولی اگر از خود بپرسیم که خود ما برای مکتب اهل بیت (ع) و هدف این مکتب چه کردیم چه پاسخی داریم؟

وی گفت: رشد فرد و جامعه، توحید، اخلاق، معنویت و گسترش اخلاق و عدالت در جامعه از اهداف اصلی مکتب اهل بیت (ع) است؛ روضه و مداحی‌ها وسیله است و اگر ما را به هدف نرساند قطعا همین مراسمی که بدون در نظر گرفتن اهداف مکتب باشد به انحراف کشیده می‌شود، زیرا اولین مجلس رسمی قانونی برای امام حسین (ع) از سوی یزید برگزار شد؛ در زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای می‌داد و محمد رضا شاه پهلوی هم به هیأت‌ها قند و چای اهدا می‌کرد.

وی افزود: اعدام شدن عالم بزرگ تبریز در روز عاشورا همزمان که با قمه زنی ۴۰ هزار نفره و بی تفاوتی عزاداران نسبت به این جنایت روس‌ها همراه بود از جمله وقایع تاریخی است که ثابت می‌کند که عزاداری که می‌گوید نباید سیاسی باشیم به چه سمتی می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اهل بیت (ع) ما در محضر خداوند، عبد ذلیل و در محضر خلق نیز برادر مؤدب و خدمت گذار بودند؛ لازم است که در هیأت‌ها در هر عزاداری مرتبط به هر کدام از حضرات اهل بیت (ع) چند روایت از آن بزرگوار در خصوص خدمت به مردم ذکر شود؛ در روضه‌ها تنها به رجزخواهی‌های حضرت عباس (ع) بسنده نشود؛ بلکه باید این مطلب را بیان کرد که ایشان به چه شکلی از مکتب الهی دفاع کردند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: خدمت به مردم به خصوص فقرا و ضعفا یکی از مهمترین دستورات اهل بیت (ع) است؛ کمونیست‌ها، بهایی‌ها، وهابی‌ها و گروه‌های تبشیری و کلیسا و سرویس‌های جاسوسی دنیا با حربه خدمت‌رسانی به یارگیری اقدام می‌کنند؛ البته برخی از آن‌ها برای خدا این کار‌ها را انجام می‌دهند، ولی عوام فریبان بسیاری نیز در بین آن‌ها وجود دارد؛ این افراد در روستا‌های ما نیز فعالیت کرده و به شکار نسل جوان ما می‌پردازند؛ تا سال‌ها نیز مردم متوجه بهایی یا وهابی بودن آن‌ها نمی‌شوند.

وی گفت: جایی که هیأتی و منبری ما نرود قطعا با آخوند‌های وهابی پر می‌شود و مرده‌های شیعه را غسل و دفن می‌کنند و به مردم فقیر مناطق دورافتاده کمک می‌کنند؛ این گروه با سخنان خدمت محورانه فعالیت می‌کنند؛ متاسفانه در این میان با چند سیاست مدار نا اهل و فرزندان آن‌ها بهانه برای کوبیدن انقلاب و شیعه ایجاد می‌شود و پی در پی شایعات مختلف است که به خورد مردم داده می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت (ع) است و به همین طریق سخنان غیر واقعی در خصوص مسائل مرتبط به انقلاب مطرح می‌کنند؛ حال در این میان اگر هیاتی‌های ما با پرچم امام حسین (ع) در صف اول خدمت رسانی مردم باشد جهاد واقعی در این دوره شکل می‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ابن ملجم از نیرو‌های جهادی شهادت طلب بود که در جریان ادامه جریان ولایت و حکومت در زمان پس از پیامبر به شک افتاد؛ خوارج نیرو‌های دارای شور و بدون شعور بودند؛ عده‌ای هم هستند که شعور دارند، ولی به هیچ وجه شور ندارند که بدون شور قطعا به دایره بی تعهدی خواهند افتاد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: یک میلیون نفر در یمن به وبا مبتلا شدند و هزاران کودک به خاطر بی غذایی و بی آبی مردند؛ ولی متاسفانه صدایی از کسی بر نمی‌آید؛ متاسفانه خیزشی که باید و شاید در این زمینه شکل نگرفت و قشر مذهبی و غیر مذهبی ما نسبت به این مساله واکنشی نشان نمی‌دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنچه در گزارش‌های تاریخی در خصوص حکم امام علی (ع) در تاریخ اسلام گزارش می‌شود و این مطلب را می‌توان یافت، آن است که ایشان تنها کسانی را اعدام کرد که ایشان را خدا می‌دانستند؛ این افراد در حین اعدام هم می‌گفتند که علی (ع) خداست و دست از سخنان خود بر نمی‌داشتند؛ امام علی (ع) بار‌ها سعی کردند که با هدایت این افراد آن‌ها را نجات دهند، ولی این افراد حاضر به استغفار نبودند.

وی افزود: فقرا و مستضعفان و طبقه سفلا در مکتب ما جزو مهمترین افرادی هستند که باید در جامعه به داد آن‌ها رسید؛ زیرا این افراد بی دفاع هستند و توان دفاع در مقابل کوچکترین مسایل طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؛ امروز خانواده‌هایی داریم که کل زندگی آن‌ها با یارانه می‌گذرد؛ امروزه زنان بی سرپرست و بیماران بیکار و ... بسیاری در جامعه ما حضور دارند، ولی متاسفانه هنوز آن حسی که اهل بیت (ع) از ما انتظار داشتند در خصوص این افراد شکل نگرفته است؛ در حالی که امام علی (ع) فرمودند که هرجا که این افراد حضور دارند ما و انبیاء هم هستیم، ولی متاسفانه پیروان حضرت حضور ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی این حس در میان پیروان امام علی (ع) وجود ندارد قطعا در میان ادارات نیز نباید این مساله را جستجو کرد؛ ایشان فرمودند که خدا در میان این طبقه هستند؛ این طبقه انسان‌های بی ادعا و بسیار قانع هستند؛ این افراد غم‌هایی دارند که شاید برای اکثر جامعه قابل درک نباشد؛ هیاتی و روحانی هیاتی و مکتب اهل بیت (ع) باید در کنار این مردم زندگی کنند و آن‌ها را با کمک‌های کوچک دلگرم کنند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امروزه اجاره‌های خانه‌های شمال شهر تهران به اندازه قیمت خانه است؛ باید مقابل خانه‌های ثروتمندان رفت و پرسید که این مال را از کجا آورده اید؟ امام علی (ع) فرمودند که بخش مهمی از بیت المال را باید صرف پایین‌ترین طبقات کنید و در این کمک بین دورترین و نزدیک‌ترین منطقه نباید تبعیضی قائل شد؛ امام از درد گرسنگی مردم در دورترین مناطق تا صبح نمی‌خوابیدند و اگر این امام را با رفتار خود مقایسه کنیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟

وی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مسأله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه ما را از زندگی محرومان دور کند.

وی افزود: امام علی (ع) به جناب مالک اشتر فرمودند که حتی کار‌های عمرانی بزرگ نیز نباید تو را از رسیدگی به محرومان باز بدارد، زیرا آن‌ها برای همه کمک‌های کوچک نیز نیازمند فوری هستند؛ پروژه‌های بزرگ نباید ما را نسبت به فقرا بی تفاوت کنند؛ زیرا مشکلات فقرا برای ما کوچک، ولی برای آن‌ها بسیار بزرگ است؛ امام همچنین فرمودند که حاکم نباید برای طبقات مردم رو ترش کند و یا برای آن‌ها ژست و قیافه بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام علی (ع) و اهل بیت (ع) نسبت به حقوق کودکان بسیار حساس بودند؛ ایشان که می‌فرمودند: اگر تمام دنیای عرب در مقابل من بایستند از آن‌ها نمی‌ترسم در محضر خدا و در مواجهه با انسان‌های مظلوم و به خصوص کودکان یتیم به لرزه می‌افتادند؛ روایت شده است که زمانی که ایشان صدای گریه کودکان و ایتام را می‌شنید به ضعف می‌افتادند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: رسیدگی امام به ایتام به حدی بود که برخی از کودکان می‌گفتند که‌ای کاش ما هم یتیم بودیم؛ چرا نباید در جامعه چنین رفتاری با مستمندان داشته باشیم؟ ائمه ما اسوه خدمت به مردم و حل مشکلات مردم بودند؛ مردم همیشه باید حس کنند که حامی آن‌ها از همین قشر هستند؛ امام علی (ع) برای یک مهمان فقیر خود بخشی از باغ خود که ۱۲ هزار درهم بود را فروختند تا ۴ هزار درهم این جوان فقیر با بخشی از آن پول بتواند ازدواج کرده و شغلی بیابد و خانه بخرد؛ پس از شنیدن این خبر، فقرای مدینه صف کشیدند و امام نیز ۸ هزار درهم از ۱۲ هزار درهم پول باغ را به آن‌ها بخشید.

طبق گزاش حوزه، وی گفت: مدل زندگی امامان ما استثنایی است که از ما هم می‌خواهند در این مسیر گام برداریم؛ فضه وحضرت زهرا (س) کار‌های منزل را با هم تقسیم می‌کردند و خدمتکاری محض معنا نداشت؛ حتی روایت شده است که حضرت زهرا (س) فضه را که در خواب بود، باد می‌زدند تا او راحت بخوابد و ایشان نیز کار‌های منزل را به جای فضه انجام می‌دادند؛ سلمان نقل می‌کند که معلوم نبود که کدام یک از این خانم‌ها خدمتکار این خانه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت