عربستان بانک شبه‌نظامیان است

کد خبر: 452150

کارشناس نظامی افغانستانی با بیان اینکه شبه‌نظامیان در افغانستان از سوی آمریکا ریاست، از سوی پاکستان مدیریت و از سوی عربستان سعودی تأمین مالی می‌شوند، گفت: با این فرمول افغانستان در یک سال گذشته روی امنیت را ندید.

فارس: «احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی و نظامی افغانستان با بیان اینکه باید سیاست از امنیت جدا شود، گفت: سال نخست دولت «وحدت ملی» افغانستان با حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی پایان یافت.
وی افزود: در یک سال گذشته وضع امنیتی وخیم‌تر شده که مهم‌ترین نتیجه آن گسترش دامنه فقر در تمام خانواده‌های افغانستانی بوده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل وخامت اوضاع هزاران شهروند افغانستانی از کشور فرار کرده و حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ها به خارج انتقال داده شده است.
سایه سیاست بر سر امنیت
این کارشناس افغانستانی دلیل وخامت اوضاع را قول‌های رئیس جمهور و رئیس شورای اجرایی در زمان مبارزات انتخاباتی به ملت دانست و گفت: قول‌های آنان پوچ بود و نه‌تنها امنیت تأمین و صلح برقرار نشد، بلکه وضع امنیتی تا سرحد سقوط یک ولایت هم کشیده شد.
سعیدی تصریح کرد: اکنون ناامنی‌ها از ولایت‌های شرقی و جنوبی به سمت ولایت‌های غربی، شمالی و شمال شرقی کشیده شده و چندین ولایت شمالی و شمال شرقی مورد تهدیدات شدید امنیتی قرار گرفتند.
وی گفت: علاوه بر اینکه دولت وحدت ملی در یک سال عُمر خود دستاورد ملموسی در بخش امنیت نداشته، اشتباهات بزرگی را نیز در راستای تأمین امنیت مرتکب شده است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع امنیت و سازمان‌های امنیتی باید جدا از سیاست و سیاستمداران می‌بود، گفت: تداخل این 2 مورد سبب شد تا امنیت زیر سایه سیاست قرار گیرد و با وجود سیاست ناکام امنیت نیز ناکام شد.
این کارشناس مسائل سیاسی و نظامی افغانستان تصریح کرد: رئیس جمهور باید به سازمان‌های امنیتی، نیروهای افغانستان و روحیه مردمی توجه بیشتری می‌داشت تا شاهد افزایش و گسترش دامنه ناامنی‌ها نمی‌بودیم.
وی افزود: در این سال روحیه حمایتی مردم از دولت همانند سابق باقی نماند و اکثر جوانان و نوجوانان شهرهای بزرگ به خارج رفتند و بخش دیگری از جوانان به سمت تروریسم و مواد مخدر و قاچاق آن رفتند.
این کارشناس نظامی افغانستان با اشاره به تغییرات به وجود آمده در صفوف گروه‌های مخالف مسلح دولت کابل، گفت: متأسفانه این گروه در جریان سال گذشته نیز همانند سال‌های پیشین آن با اراده خود اقداماتی را انجام نداده است.
مثلث حمایت از طالبان
وی افزود: این گروه‌ها همانطوری که برای همگان معلوم است، با حمایت غربی‌ها به ویژه آمریکا، انگلیس و پاکستان به فعالیت‌های خود ادامه داده و تا حدی توانستند با حمایت این کشورها صفوف خود را تقویت کنند.
سعیدی با بیان اینکه گروه‌ها در افغانستان از سوی آمریکا ریاست، از سوی پاکستان مدیریت و از سوی عربستان سعودی تأمین مالی می‌شوند، گفت: با این فرمول افغانستان در یک سال گذشته روی امنیت را ندید.
وی با تأکید بر اینکه طالبان قوی نشده‌اند، گفت: طالبان را قوی کردند، زیرا این گروه و سایر گروه‌های تروریستی با برنامه «ISI» پاکستان پیشرفته‌ و برای تأمین منافع دائمی آمریکا و پاکستان تلاش کرده‌اند.
این کارشناس نظامی افغانستان تصریح کرد: بر اساس برنامه «ISI» پاکستان قرار بود، در این سال بیشتر از 10 ولایت به دست شبه‌نظامیان طالبان اشغال شده و دولت افغانستان در تنگنا و پرتگاه سقوط قرار گیرد.
وی افزود: به همین دلیل «ISI» پاکستان با تقویت طالبان به فرماندهان این گروه دستور داد در ده‌ها منطقه نبرد را آغاز کنند تا نیروهای افغانستان با سردرگمی مواجه شده و در برابر آنان روحیه خود ببازند.
غفلت دولت از قدرت مجاهدین در نبرد با طالبان
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در یک سال گذشته دولت کابل به قدرت مجاهدین توجه نکرده، گفت: مجاهدین دشمنان سرسخت شبه‌نظامیان طالبان و گروه تازه تأسیس «داعش» هستند و اگر آنان در مقابل این گروه‌ها آزاد گذاشته شوند، این مجاهدین با حمایت مردم به زودی پیروز خواهند شد.
وی خطاب به دولت‌مردان افغانستان گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که به درخواست‌های ملت که همانا تأمین امنیت از هر راه ممکن و عاقلانه است، نگاه کند و گفت: طی یک سال گذشته مهره‌های کشورهای خارجی در دولت حضور گسترده داشته و دولت باید در کنار اینکه به خواست ملت توجه کند، این مهره‌ها را شناسایی و از کاخ ریاست جمهوری دور کنند.
این کارشناس سیاسی و نظامی افغانستان در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: دولت باید با حمایت مردم، به شبه‌نظامیان، کشورهای حامی تروریست‌ها و سایر دشمنان هشدار دهند که از سر راه افغانستان دور شوند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد