امان تحریم‌های محدودی علیه اسرائیل اعمال می کند

کد خبر: 448618

روابط اردن و رژیم صهیونیستی بر سر نحوه عملکرد این رژیم در مسجدالاقصی دچار تنش شده و اردن رژیم صهیونیستی را به نقض پیمان صلح 1994 متهم کرد.

فارس: بعد از آنکه روابط اردن و رژیم صهیونیستی بر سر نحوه عملکرد این رژیم در مسجدالاقصی دچار تنش شد، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از پاسخ به درخواست «بنیامین نتانیاهو» خودداری کرد.
به گزارش کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه اردن از پذیرش پیام دفتر نتانیاهو برای مصالحه خودداری کرد.
برخی منابع در اردن گفتند، پادشاهی این کشور در واکنش به اقدامات اسرائیل در مسجد‌الاقصی، تاکتیک‌های دیپلماتیک خود را تغییر داده و به طور محدود رژیم صهیونیستی را تحریم کرده است.
بر اساس این گزارش، روابط تل‌آویو و امان طی 10 روز گذشته به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده تا جایی که واردات میوه و سبزیجات اسرائیل به اردن کاملا متوقف شده است.
اردن علاوه بر اینکه تهدید کرده سفیر خود را فرا می‌خواند، اسناد قانونی را تهیه کرده که اسرائیل را به نقض پیمان صلح 1994 متهم می‌کند؛ پیمانی که طبق آن، کنترل مسجدالاقصی به سازمان اوقاف اردن اعطاء شده است.
به گفته مقامات اردنی، اقداماتی که علیه اسرائیل صورت می‌گیرد، بخشی از طرح این کشور برای جلب توجه بین‌المللی به اتفاقاتی است که در بیت‌المقدس رخ می‌دهد و همین طور هدف آن جلوگیری از سیاست‌های نتانیاهو از طریق ابزارهای قانونی است.
از زمان شروع درگیری‌ها در مسجد الاقصی که از سال نو یهودی‌ها در هفته گذشته آغاز شد، پادشاه اردن به شدت منتقد عملکرد اسرائیل بوده است.
ملک عبدالله دوم هفته گذشته در دیدار با «دونالد تاسک» یک مقام اروپایی، از اقدامات نتانیاهو انتقاد کرد و از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواست موضع قاطعی برای توقف درگیری‌های جدی در مسجدالاقصی در پیش بگیرند. او همچنین گفته بود تنها مسلمانان حق عبادت در مسجدالاقصی را دارند.
در واکنش به این سخنان بود که اسرائیل دوشنبه اردن را به تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی متهم کرد و از پادشاه این کشور خواست از مسئولیت خود فرار نکند و مدعی شد سازمان اوقاف اردن به «تروریست‌ها» اجازه داده در مسجد‌الاقصی بخوابند و به تنش در این مسجد دامن بزنند.
به‌رغم این اظهارنظر تند، یک منبع ارشد دیپلماتیک اسرائیلی مدعی شد، رژیم صهیونیستی قصد ندارد روابط خود با اردن را دچار تنش کند بلکه صرفا می‌خواهد اردن مسئولیت حفظ صلح در مسجدالاقصی را برعهده بگیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد