نقوی:کمیسیون ویژه برجام سیاسی برخورد نمی‌کند

کد خبر: 443705

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اعلام جزئیات برنامه هفته آینده این کمیسیون، از حضور علی‌اکبر ولایتی، سعید جلیلی و برخی دیگر از مسئولان حوزه سیاست خارجی در نشست‌های این کمیسیون خبر داد.

مهر: سید حسین نقوی حسینی بعدازظهر امروز در نشست خبری تشریح اقدامات کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک و اعلام برنامه‌های آینده این کمیسیون، به حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست امروز کمیسیون ویژه برجام اشاره کرد و گفت: جمع‌بندی و تاکید آقای شمخانی در نشست امروز این بود که برجام نه فتح‌الفتوح است و نه ترکمن‌چای؛ بنابراین با هر کدام از این دو شیوه به موضوع نگاه شود، از واقعیت‌ها دور خواهد بود.

وی افزود: آقای شمخانی تاکید کرد که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا برجام را پایه‌ای برای نفوذ منطقه‌ای و داخلی قرار دهند، لذا همه نهادها باید تلاش کنند تا راه‌ را برای هر نفوذی ببندند و اجرای برجام نیز بر اساس مندرجات آن و با تفسیر درست انجام شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنین به حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دوم نشست امروز این کمیسیون اشاره کرد و گفت: آقای صالحی بر روی چهار حوزه فنی هسته‌ای مباحثی را مطرح کرد؛ از جمله حوزه غنی‌سازی را به طور کامل توضیح داد که از چه تاریخی و چرا شروع شده و به چه موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

نقوی حسینی ادامه داد: رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین بحث سانتریفیوژها و اولین نوع آنها را مطرح کرد و درباره اینکه چگونه به انواع پیشرفته‌ای از سانتریفیوژها دست یافته‌ایم توضیح داد؛ وی همچنین درباره وضعیت سایت‌های نطنز، فردو و اراک و شرایط قبلی، فعلی و نیز شرایط آنها بعد از برجام، توضیح کامل داد و نوع فعالیت‌هایی را که بعد از اجرای برجام می‌توانیم در این سایت‌ها داشته باشیم، تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان جلسه امروز، موضوع ایران و آژانس با توجه به حساسیت‌های موجود و نیز اسناد محرمانه‌ای که مطرح است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اعلام جزئیات برنامه هفته آینده کمیسیون ویژه برجام

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس، با بیان اینکه تاکنون تلاش شده است تا با حضور تیم‌های مذاکره‌کننده گذشته و حال، هم تاریخچه مذاکرات را مرور کرده و هم محتوای برجام را بررسی کنیم، به برنامه هفته آینده این کمیسیون اشاره کرد و گفت: دو بعد «اقتصادی» و «دفاعی - امنیتی» در بررسی آثار برجام باقی مانده است که در دستور کار هفته آینده قرار دارد.

نقوی حسینی افزود: بر این اساس در جلسه صبح یکشنبه هفته آینده آقای ظریف وزیر امور خارجه در کمیسیون حضور می‌یابد و درباره برجام توضیح می‌دهد؛ در جلسه نوبت عصر نیز آقای جلیلی به کمیسیون می‌آید تا تتمه مباحث خود را ارائه دهد.

وی ادامه داد: در جلسه صبح دوشنبه هفته آینده نیز آقای عراقچی و همکاران وی در کمیسیون حضور می‌یابند و در نوبت عصر، اعضای کمیسیون از راکتور اراک بازدید می‌کنند؛ این برنامه قرار بود فردا انجام شود که به دوشنبه آینده موکول شد.

حضور تیم اقتصادی کابینه در کمیسیون برجام؛ صبح سه‌شنبه آینده

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس همچنین از حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی در نشست نوبت صبح روز سه‌شنبه هفته آینده این کمیسیون خبر داد و افزود: تیم اقتصادی کابینه، ابعاد اقتصادی برجام را توضیح خواهند داد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ابعاد و آثار دفاعی و امنیتی برجام با حضور وزرای اطلاعات و دفاع و کارشناسانی از ستاد کل نیروهای مسلح بررسی خواهد شد.

ولایتی چهارشنبه آینده میهمان کمیسیون برجام

وی اظهار داشت: کمیسیون ویژه برجام صبح چهارشنبه هفته آینده میزبان علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود که چون وی نیز در جریان همه مذاکرات بوده است، نظرات خود را در رابطه با برجام ارائه دهد.

نقوی حسینی اضافه کرد: در نوبت دوم جلسه روز چهارشنبه هفته آینده نیز از برخی صاحبنظران حقوق بین‌الملل دعوت می‌شود تا ابعاد و آثار حقوقی برجام را در حوزه بین‌المللی بحث و بررسی کنند.

کمیسیون ویژه برجام سیاسی برخورد نمی‌کند

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره برخوردهای سیاسی در این کمیسیون و دلیل دعوت از مذاکره‌کنندگان سابق از جمله سعید جلیلی به نشست‌های این کمیسیون، گفت: اگر احساس این است که با آقای جلیلی در کمیسیون طور دیگری برخورد می‌شود، از صدا و سیما درخواست می‌کنیم که مشروح نشست ما با ایشان را هم پخش کنند تا به بخش عمده‌ای از این شبهات پاسخ داده شود.

نقوی حسینی تاکید کرد: مباحث در کمیسیون ویژه برجام خیلی جدی است و هیچ‌کس نه با نگاه سیاسی سئوال می‌کند و نه با نگاه سیاسی پاسخ می‌دهد؛ حتی گاهی اوقات و در جلسه با آقای جلیلی، مباحث به تندی می‌گراید که این طبیعی است و در نشست با آقای عراقچی نیز این مسائل پیش می‌آید؛ چون اینجا ننشسته‌ایم که تعارف کنیم، بلکه نشسته‌ایم که بحث کنیم.

وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون ویژه برجام از همه گرایش‌ها هستند، بنا هم بر این است که مخالفت یا موافقت نشود، بلکه ارزیابی درستی از برجام صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، تاکید کرد: به شدت تکذیب می‌کنم که در کمیسیون برخورد سیاسی می‌شود؛ من به عنوان سخنگو باید امانتدار کمیسیون باشم، لذا ممکن است برخی نکاتی را که از اخبار کمیسیون مطرح می‌کنم، با نظر برخی‌ها موافق نباشد و این دلیل نمی‌شود که امانتدارانه برخورد نکنم.

سایر نمایندگان می‌توانند با حق اظهارنظر و بدون حق رأی، در کمیسیون برجام حضور یابند

نقوی حسینی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره علت حضور افراد غیرعضو در کمیسیون ویژه برجام و حواشی ایجاد شده در پی حضور آنان، اظهار داشت: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، حضور نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها با حق اظهارنظر و بدون حق رأی، مجاز است و نیاز به دعوت و اجازه کسی نیست.

مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند/احتمال تهیه طرح از سوی نمایندگان

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره برنامه مجلس در صورت عدم ارائه لایحه برجام از سوی دولت، خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند و این در اختیار دولت است.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در عین حال تصریح کرد: اینکه نمایندگان طرحی را تهیه کنند که دولت را ملزم به اقدامی در اجرای برجام کند، امکانپذیر است و یا اینکه همکاران ما در مجلس پیشنهادات کمیسیون ویژه را عملیاتی کنند نیز امکانپذیر است.

نقوی حسینی اضافه کرد: بر اساس تفسیر حقوقی پژوهشکده شورای نگهبان که البته نظر رسمی شورا هم نیست، دولت می‌تواند لایحه بدهد و مجلس نیز می‌تواند در این زمینه طرح ارائه دهد.

جلیلی، عراقچی و شمخانی بخش‌هایی از اظهارات خود را محرمانه اعلام کردند

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی درباره موضع رسمی کمیسیون نسبت به پخش تلویزیونی جلسات و سانسور شدن بخش‌هایی از اظهارات میهمانان سئوال کرد، در رابطه با پخش نشست‌ها، کمیسیون معتقد است تمام نشست‌ها و اظهارنظرها کامل پخش شود تا مردم در جریان قرار گیرند، مگر اینکه میهمان جلسه اظهار کند که بخشی از صحبتش محرمانه است.

نقوی حسینی در همین رابطه خاطرنشان کرد: هم آقای جلیلی و هم آقای عراقچی و هم آقای شمخانی و برخی دیگر از میهمانان، بخش‌هایی از سخنان خود را محرمانه اعلام کرده‌اند و خواسته‌اند که پخش نشود؛ در رابطه با پخش نشدن برخی قسمت‌ها نیز پاسخگوی مساله صدا و سیما است و البته پاسخی که مسئولان رسانه ملی به آقای زاکانی به عنوان رئیس کمیسیون داده‌اند، این بوده است که چون جلسات کمیسیون سنگین است، محدودیت وقت در رسانه ملی اجازه نمی‌دهد که یک نشست شش ساعته به طور کامل پخش شود؛ لذا مجبور می‌شوند یا در چند جلسه پخش کنند و یا بخش‌هایی از آنها را حذف کنند.

جلیلی 100 حق صرفنظر شده را با نمودار ذکر کرد

سخنگوی کمسیون ویژه بررسی برجام همچنین درباره سخن روز گذشته سعید جلیلی مذاکره‌کننده سابق کشورمان در این کمیسیون که گفته بود 100 حق ایران در برجام نادیده گرفته شده است، عنوان کرد: آقای جلیلی مطابق نموداری که در جلسه ارائه کرد، همه 100 مورد را در بخش‌های مختلف ذکر کرد، البته وی نگفت که ما از این 100 حق محروم شده‌ایم، بلکه گفت که جمهوری اسلامی از 100 حق مسلم خود صرفنظر کرده است و این موضوع در فیلم جلسه نیز است.

نقوی حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که درباره دلیل عدم دعوت از سایر رسانه‌ها در جلسات کمیسیون برجام سئوال کرده بود، تصریح کرد: وقتی قبول کرده‌ایم که به درخواست میهمان جلسه، برخی قسمت‌های سخنان آنها پخش نشود، این را می‌توان از صدا و سیما یا خبرگزاری خانه ملت درخواست کرد، اما از سایر رسانه‌ها نمی‌توان درخواست کرد و قابل تضمین هم نیست.

وی همچنین درباره زمان حضور علی لاریجانی در نشست کمیسیون ویژه برجام نیز گفت: آقای لاریجانی گفته است که حتما در کمیسیون حضور می‌یابد و تاکید هم کرده است که کمیسیون کار خود را با جدیت انجام دهد تا در فرصت مناسب، مباحث را با هم بررسی کنیم.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام خاطرنشان کرد: حضور آقای لاریجانی دو وجهی بوده و هم به عنوان رئیس مجلس و هم به عنوان مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای به کمیسیون خواهد آمد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد