تخت روانچی:با 1+5 تا 3 آذربه نتیجه می‌رسیم

کد خبر: 361476

مجید تخت روانچی گفت: ما در ادامه مذاکرات با 1+5 حتما با حسن نیت وارد می‌شویم و علاقه‌مندیم به نتیجه برسیم.

ایسنا: معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در سخنرانی در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی گفت: اگر طرف مقابل هم حسن نیت داشته باشد تا سوم آذر به نتیجه می‌رسیم.

وی گفت: ما هر تلاشی را برای حل مساله هسته‌ای کرده‌ایم و این برای مردم ایران و افکار عمومی جهان مشخص است اما برای رسیدن به نتیجه با هر هزینه‌ای توافق نخواهیم کرد. انعطاف ما حدی دارد و بر اساس چارچوبی که تعیین شده مذاکره می‌کنیم.

اگر آنها با حسن نیت وارد شوند و موضوعاتی که ربطی به مساله هسته‌ای و مذاکرات ندارد را مطرح نکنند و وقت‌کشی نکنند به نتیجه خواهم رسید.

وی با اشاره به امنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته در فضای بین‌الملل، گفت: پروژه امنیتی سازی ایران از بعد انقلاب اسلامی توسط آمریکا به هم‌پیمانانش صورت گرفته و آمریکا از هر فرصتی برای این کار در سطح منطقه و بین‌الملل استفاده کرده است که هدفش ایجاد اختلال در هر نوع امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بوده است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ادامه داد: آمریکا این اقدامات را در سازمان ملل و در سطح منطقه با بر هم زدن روابط ایران و کشورهای منطقه و یا در قالب قطعنامه 598 صورت داده است.

روانچی افزود: آنها یک سال بعد از قطعنامه 598 تلاش داشتند تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند و حتی پیش‌نویس قطعنامه‌ها را هم منتشر کردند. تحریمی که در سال 2006 در مساله هسته‌ای در شورای امنیت علیه ایران اعمال شد مشابه همان تحریم‌هایی است که آمریکا قصد داشت در سال 1988 اعمال کند.

معاون اروپا و آمریکای وزیرخارجه اظهار کرد: آمریکا و هم‌پیمانانش از اهرم شورای امنیت و قطعنامه‌هایی که در این نهاد تصویب شده است زمینه تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه ایران را فراهم کرده‌اند. آنها خواستند با این تحریم‌ها ایران را در قلاب شورای امنیت گیر بیندازند.

وی موضوع هسته‌ای را بخشی از پروژه ایران هراسی دانست و گفت: هر حرکتی که ایران در زمینه هسته‌ای انجام می‌دهد طوری در خارج از کشور تصویر می‌شود که سایرین را بترساند.

روانچی ادامه داد: از سال 2002 که موضوع هسته‌ای در فضای بین‌الملل پخش شد تلاش این بوده است که پای ایران را به شورای امنیت باز کنند. ما در آن سال‌ها سعی کردیم رفتارها و اقداماتی را انجام دهیم که اطمینان‌ساز باشد و به همین خاطر اجازه بازرسی و همکاری دادیم و در همین چارچوب فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی خود را تعدیل و تعلیق کردیم. در نهایت در 2005 طرحی را پیشنهاد کردیم که اگر آنها حسن نیت می‌داشتند می‌توانستیم در همان مقطع به نتیجه برسیم اما به نظر می‌رسد طرف ما نمی‌خواست دست از پروژه ایران‌هراسی بکشد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با سه کشور اروپایی از 2003 تا 2005 دلیل شکست آن مذاکرات را فشار آمریکا به کشورهای اروپایی دانست و گفت: آمریکا به ظاهر در مذاکرات نبود اما سیاست‌های بوش پسر سایه سنگین بر مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی داشت و دلیل اینکه مذاکرات در 2005 شکست خورد همین بود. حالا چه اروپایی‌ها به این مساله اذعان کنند چه نکنند و در نهایت نتیجه آن تحولات ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت و در مقابل بازگشت ایران به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بود.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد حقوقی موضوع هسته‌ای ایران، تصریح کرد: از نظر ما هیچ زمینه حقوقی برای اینکه موضوع هسته‌ای از شورای حکام به شورای امنیت ارجاع شود وجود نداشت. آنها با موضوع عدم پایبندی بازی کردند و با یک بهانه موضوع را به شورای امنیت ارجاع دادند و دلیل اینکه می‌گوییم تحریم‌های شورای امنیت غیرقانونی و غیرحقوقی است همین است. در هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نمی‌بینیم که گفته باشد ایران تعهدات حقوقی‌اش را طبق ان‌پی‌تی لغو کرده است.

روانچی با اشاره به کارشکنی‌ها در کار آژانس و همکاری با ایران، گفت: در طول سال‌های گذشته همواره به آژانس فشار آورده‌اند که تکنولوژی و دانش هسته‌ای به ایران منتقل نشود و حتی درخواست ما برای خرید سوخت برای راکتور تهران را بی‌پاسخ گذاشتند. انگار یک عده‌ای دنبال شر هستند نه حل مساله. اگر طرف‌های اروپایی و آمریکا می‌خواستند این موضوع حل شود در همان سال 2005 در پاریس می‌توانستند موضوع را حل کنند.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات گفت: پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای ما باعث شد که ما بتوانیم روی پای خود بایستیم در حالیکه با کمبودها و محدودیت‌های زیادی روبرو بودیم و این را مرهون شهدای هسته‌ای هستیم. ما در مذاکرات به روشنی حس می‌کنیم که توانمندی هسته‌ای‌مان به لحاظ فنی چقدر توانسته دست و بال ما را باز کند و به این نتیجه رسیده‌ایم که اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها تاریخ مصرف دارد و این را غربی‌ها نیز دریافتند که با وجود تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطع نشد. ما امروز بیست هزار سانتریفیوژ داریم که نصف آن فعالیت می‌کنند و نصف دیگر فعالیتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: دلیل شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم هم همین بود که آنها احساس کردند سیاست تحریم جواب نداده است و تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. در عین حال ما هم با مذاکره مشکلی نداشتیم و همواره از شفاف‌سازی و همکاری بین‌المللی استقبال کرده‌ایم بنابراین در دور جدید مذاکرات وقتی بحث گفت‌وگوها مطرح شد و با توجه به اینکه دولت جدید اولویتش بحث هسته‌ای بود مذاکرات آغاز شد.

روانچی ادامه داد: ما دنبال بازی برد برد هستیم و حاضریم تضمین دهیم که برنامه هسته‌ای‌مان صلح‌آمیز است در عین حال که می‌خواهیم از حقوق‌مان استفاده کنیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برخی از کشورها در سال‌های گذشته و اکنون این توهم را دارند که می‌توانند زنجیره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پاره کنند و بخشی از آن را به خارج از کشور منتقل کنند، تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم برخی این توهم را دارند اما این مساله صورت نخواهد گرفت و آنها هم دیگر متوجه شده‌اند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به موضوع حق غنی‌سازی تصریح کرد: به نظر ما از بحث حق غنی‌سازی گذشته‌ایم چرا که طبق ان‌پی‌تی، ما امکان و حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را در تمام ابعاد داریم. نکته‌ای که هست اینکه ما تاکید داشتیم حق‌مان مورد احترام قرار گیرد.

روانچی با بیان اینکه پروژه امنیتی‌سازی ایران شکسته خورده است، گفت: البته برخی کشورها تلاش می‌کنند این پروژه را پیش ببرند چون نفع‌شان در باقی نگه داشتن ایران به عنوان یک تهدید منطقه‌ای و جهانی است اما ما به همت مردم، تلاش دانشمندان، حمایت رهبری و ریاست‌جمهوری توانستیم از این مسیر عبور کنیم و این پروژه امروز به شکست انجامیده است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه همچنین درباره تحریم‌های یکجانبه اظهار کرد: اگرچه تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد اما علاقه کشورها به تعامل اقتصادی و تجاری با ایران نشان دهنده شکست این پروژه است. ما معتقدیم نفس شروع مذاکرات در دولت جدید و توافق اولیه ژنو شروع پایان پروژه ایران‌هراسی و تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

وی تاکید کرد: ما خواستار برداشته شدن یکپارچه تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق جامع هستیم و برداشته شدن تکه تکه و مقطعی آن را نمی‌پذیریم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد