13 ویژگی‌ای که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد/ رئیس قوه مجریه نظریه پرداز نیست، مجری قانون است/ رئیس جمهور باید ولایت مدار باشد

کد خبر: 258522

هر کسی رئیس جمهور می شود باید بداند که رئیس قوه مجریه است و نه نظریه پرداز. رئیس جمهور نباید نظریه پردازی کند. نظریه پردازی کار رئیس جمهور و وزرا نیست. نظریه پردازی را باید بگذارد برای اساتید و دانشگاهی ها و علما. رئیس جمهور آمده که قانون را اجرا کند. یکی از مشکلات روسای جمهور ما همین بوده که وارد حوزه نظریه پردازی شدند و مشکلاتی را بوجود آوردند.

13 ویژگی‌ای که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد/ رئیس قوه مجریه نظریه پرداز نیست، مجری قانون است/ رئیس جمهور باید ولایت مدار باشد
سرویس سیاسی «فردا»: با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، مسأله انتخاب و تشخیص مردم اولویت بالایی یافته است. در این راستا، مردم بر اساس شاخصه‌های متناسب ریاست جمهوری و بر پایه برآیند آنها به گزینه مطلوب رسیده و آن را انتخاب می کنند. در همین زمینه حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی عضو مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در گفتگو با خبرنگار «فردا» به برخی از ویژگی هایی که رئیس جمهور آینده کشور باید داشته باشد اشاره کردند که در ادامه آمده است؛

1- رئیس جمهور آینده باید توانایی اداره کشور بزرگی چون ایران اسلامی را داشته باشد. مسئولیت ریاست جمهوری همانگونه که در قانون اساسی آمده و بعد از رهبری جایگاه دوم را دارد، مسئولیت مهمی است و انسان توانا و قوی را می طلبد که امور را پیش ببرد. سکان اجرایی کشور در دست رئیس جمهور است. او باید توانایی لازم را باید برای ریاست بر نهادهای مختلف قوه مجریه داشته باشد.

2- رئیس جمهور آینده به لحاظ بین المللی باید توجیه باشد و جهان امروز را نسبتا بشناسد که بتواند در برخورد با سیاست های بین المللی پیام ایران را برساند و از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کند. چون موضع گیری های سیاسی رئیس جمهور می تواند در سیاست خارجی تاثیر گذار باشد. لذا آن کسی می تواند مواضع بهتر بگیرد که با سیاست های جهانی آشنایی داشته باشد.

3- رئیس جمهور آینده باید دشمن شناس باشد. ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان زیادی داشته ایم که برای منحرف کردن و به شکست کشاندن انقلاب طراحی های فراوان کرده اند. رئیس جمهور آینده باید دشمن شناس و نسبت به آنها موضع داشته باشد. به طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشورهایی بودند که همواره با ما دشمنی کرده اند به طرق مختلف. الان هم تحریم ها را بر ما تحمیل کردند.

4- رئیس جمهور آینده به لحاظ روحی و روانی باید ظرفیت روحی بالایی داشته باشد. تحمل او باید خیلی بالا باشد. باید نقد پذیر باشد. باید بتواند با سایر قوا کار کند. روحیه تعاملی بسیار بالایی داشته باشد.

5- رئیس جمهور آینده باید بسیار پرکار باشد. این کشور را با ساعت های وقت اداری نمی توان خوب اداره کرد و نیاز است که خیلی بیشتر وقت بگذاریم و تلاش کنیم تا مشکلات هر چه زودتر رفع شود.

6- رئیس جمهورآینده باید به مشتضعفان و قشر ضعیف جامعه توجه داشته باشد. این قشر همیشه باید مورد توجه باشند. اسلام به ما این را می گوید. از توصیه های امیر مومنان به کارگزارانش است که به طبقه پایین و آنهایی که مشکلاتی در اداره زندگی دارند توجه داشته باشند. به تعبیر امام (ره) کوخ نشین ها را باید دریابد.

7- رئیس جمهور آینده باید ولایت مدار باشد. نظام ما نظام ولایت است. ولایتمداری را هم در عمل باید نشان دهد نه در حرف و ادعا «به عمل کار برآید به سخنرانی نیست» این خیلی مهم است. هر رئیس جمهوری که بیاید و بخواهد با ولی فقیه - که هماهنگ کننده قوا است و نظارت عالیه بر روند حرکت کشور دارد - اصطکاک داشته باشد، کار کشور با مشکل روبه رو می‌شود. لذا رئیس جمهور باید عمیقا و قلبا ولایت را قبول داشته باشد تا هیچ گاه با ولی فقیه زاویه پیدا نکند.

8- رئیس جمهور آینده باید پایبند به قانون اساسی باشد. قانون مدار باشد. قانون اساسی میثاق ملی است و رئیس جمهور باید آن را اجرا کند. هر جا هم ابهامی داشت، تفسیر آن بر اساس همین قانون بر عهده شورای نگهبان است. نظر شورای نگهبان هم باید برای رئیس جمهور حجت باشد. حتی اگر قانونی را قبول ندارد باید اجرا کند و اگر می خواهد قانون را اصلاح کند سازوکار آن مشخص است و در قانون آمده است. دولت باید از طریق آن مکانیسم تعریف شده اقدام کند.

9- رئیس جمهور آینده باید متعهد به راه شهیدان باشد. ما هر چه داریم از شهدا داریم. باید در برابر آن همه فداکاری شهیدان و ایثارگران و آزادگان احساس مسئولیت کند. خودش را در برابر شهدا و ایثارگران مدیون بداند و پیروی کند از راه آنها.

10- رئیس جمهورآینده باید رفتار مناسب داشته باشد. رفتار رئیس جمهور حتی در زندگی خصوص افراد می تواند تاثیر گذار باشد. رفتار این قبیل شخصیت ها فرهنگ ساز است در جامعه. «الناس علی دین ملوکهم» ادبیات و رفتارهایی که رئیس جمهور دارد خیلی مهم است. مردم به این نکات توجه دارند.

11- رئیس جمهورآینده باید از همه نیروهای توانمند و مخلص که می خواهند به کشور خدمت کنند استفاده کند. مدیرانی داریم که عاشق کشور هستند و به اصول نظام پایبند اند. باید از تجربیات و توانایی های آنها استفاده شود. ضمن اینکه جوانان و مدیران جدیدی را پرورش و بها می دهیم از مدیران با تجربه هم باید استفاده کنیم. نقش رئیس جمهور در استفاده از این ظرفیت ها خیلی مهم است.

12- رئیس جمهور آینده باید مجری قانون باشد نه نظریه پرداز. هر کسی رئیس جمهور می شود باید بداند که رئیس قوه مجریه است و نه نظریه پرداز. رئیس جمهور نباید نظریه پردازی کند. نظریه پردازی کار رئیس جمهور و وزرا نیست. نظریه پردازی را باید بگذارد برای اساتید و دانشگاهی ها و علما. رئیس جمهور آمده که قانون را اجرا کند. یکی از مشکلات روسای جمهور ما همین بوده که وارد حوزه نظریه پردازی شدند و مشکلاتی را بوجود آوردند.

13- رئیس جمهور آینده باید رابطه حسنه ای با علما و مراجع داشته باشد. در کشور ما مرجعیت و روحانیت از موقعیت بالا و تاثیر گذاری برخوردارند. مردم خدمات اینها را در طول تاریخ خوانده و دیده اند که خادم و دلسوز کشور هستند. هماهنگی رئیس جمهور و دستگاههای اجرایی با اینها برای پیشبرد کارها خیلی موثر است. برخورد نامناسب رئیس جمهور با این قشر قطعا باعث می شود که کشور دچار چالش شود. این چالش ها مشکلات زیادی را برای پیشرفت بوجود می آورد. دلسردی ایجاد می کند و اختلاف و جدال را افزایش می دهد. همین کافی است تا مسئولان را مشغول کند و نگذارد که به کارهای اساسی بپردازند. البته آن کسی که حرفش و حکمش کاملا نافذ است ولی فقیه است. ولی این به معنای آن نیست که دیگر به همه بی اعتنایی کنیم و هیچ کس را به حساب نیاوریم. نظر ولی فقیه هم این نیست. ایشان هم می گویند مدیران و مسئولان از نصایح و رهنمودها و دلسوزی های مراجع و علمای اسلام باید استفاده کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد