خلیج‌فارس متهم ردیف اول حادثه کشتی کوشا

کد خبر: 166651

مسئولان از طوفان سهمگین در آبهای خلیج فارس به عنوان متهم ردیف اول حادثه غرق شدن کشتی کوشا و کشته شدن 13 نفر از خدمه این شناور یاد می کنند و با وقوع این حادثه دریایی لیست حوادث و تلفات جانی صنعت نفت تکمیل شده است.

مهر: " HSE از نان شب هم واجب تر است " این جمله ای است که در تمامی تاسیسات بالادستی و پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی حتی در سکوهای دریایی خلیج فارس در قالب تابلو و دیوار نوشته توجه هر بازدید کننده ای را در بدو ورود به خود جلب می کند، اما واقعا " بهداشت، ایمنی و محیط زیست " در سیاست‌ گذاری‌های کلان مدیران ارشد وزارت نفت جایگاهی دارد؟

وقوع بیش از 50 حادثه کوچک و بزرگ در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، کشته و زخمی شدن نزدیک به یکصد نفر از کارکنان، تحمیل خسارت‌های سنگین مالی و کاهش اعتبار جهانی صنعت نفت ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان حاکی از آن است که ایمنی در استراتژیک ترین صنعت کشور در خواب سنگین زمستانی به سر می برد.

غرق شدن کشتی کوشای یک درآخرین روزهای مهر و کشته و مفقود شدن 13 نفر از خدمه ایرانی و خارجی این شناور را باید در لیست حوادث دو سال اخیر صنعت نفت کشور وارد کرد حادثه ای که تاکنون هیچ مدیری در سطح صنعت نفت مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

با گذشت 72 ساعت از وقوع این حادثه، مسئولان بخشهای مختلف وزارت نفت درباره دلایل وقوع این حادثه سناریوهای مختلفی تعریف کرده اند به طوریکه تاکنون از عوامل مختلفی همچون حمل بیش از حد استاندارد کالا و تجهیزات، بدی آب و هوا، وقوع طوفان و نقص فنی کشتی به عنوان دلایل وقوع این حادثه یاد می شود.

مسئولان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (مسئول مستقیم پروژه و کارفرما شناور کوشا یک) معتقدند چون حادثه در خلیج فارس به وقوع پیوسته و وقوع طوفان دیر گزارش شده است پس سازمان بنادر و دریانوردی باید پاسخگوی این حادثه باشد.

این در حالی است که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام می کنند از ساعتها قبل نسبت به وقوع طوفان در خلیج فارس به تمامی شناورها از جمله کشتی کوشا یک هشدار داده شده است و مسئولان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران باید پاسخگوی این حادثه باشند.

تجربه حوادث مشابه سالهای اخیر صنعت نفت نشان می دهد که پس از گذشت چند ماه از این حادثه در نهایت از " خلیج فارس" به عنوان متهم ردیف اول این حادثه یاد خواهد شد و پس از مدتی هم این حادثه تلخ به تاریخ سپرده می شود بدون آنکه مقصران اصلی این حادثه شناسایی معرفی شوند.

جدول مهمترین حوادثه جانی صنعت نفت در 2 سال گذشته
به گزارش مهر، همزمان با آغاز به کار فعالیتهای دولت دهم میزان حوادث جانی و مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به میزان قابل توجه ای افزایش یافت.
به طوری که در این مدت به دلیل آتش سوزی و انفجار در مجتمع های پتروشیمی پردیس، بندر امام خمینی، ان.اف سوم بندر امام خمینی، مجتمع اوره و آمونیاک کرمانشاه، پتروشیمی خارگ، واحد پلی اتیلن سنگین بندر امام و پتروشیمی پارس تعدادی از کارکنان کشته، زخمی و یا دچار سوختگی های شدید شده اند.
در صنعت پالایش نفت ایران هم پس از انفجار و آتش سوزی در زمان افتتاح فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان در حضور رئیس جمهوری تاکنون حوادث دیگری همچون پاره شدن بوم جرثقیل، برق گرفتگی، تست و راه اندازی مخازن منجر به کشتی و زخمی شدن کارکنان این مجموعه شده است.
بخش بالادستی صنایع نفت و گاز کشور هم چندان از گزند حوادث جانی و مالی در امان نبوده به طوری که انفجار در خطوط لوله انتقال نفت و گاز، فوران نفت و گاز از چاههای 24 نفت شهر و 104 مارون، انفجار دکل حفاری ساخت چین، انفجار خط لوله سرخس - مشهد، فوران نفت از سکوی ابوذر در خلیج فارس و نشت گاز از خطوط لوله زیر دریایی علاوه بر تحمیل خسارتهای قابل توجه مالی منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از کارکنان این مجموعه ها شده است.
لیست حوادث دارای تلفات جانی در 2 سال گذشته به شرح ذیل است:
تاریخ نوع حادثه تلفات جانی
3 مرداد 89 آتش سوزی پتروشیمی خارگ 4 نفر کشته
24 مرداد 89 انفجار و آتش سوزی پتروشیمی خارگ یک نفر کشته
5 مرداد 89 آتش سوزی پتروشیمی پردیس 5 نفر کشته و زخمی
19 شهریور 89 انفجار خط لوله گاز سرخس 25 کشته و زخمی
22 شهریور 89 آتش سوزی واحد پلی اتیلن پتروشیمی بندر امام یک نفر زخمی
5 بهمن 89 ان اف سوم پتروشیمی بندر امام 12 کشته و زخمی
خرداد 89 فوران آتش در میدان نفت شهر 12 کشته و زخمی
3 خرداد 90 آتش سوزی پالایشگاه آبادان یک کشته و 10 زخمی
7 تیر 90 پالایشگاه نفت تهران 2 کشته
22 تیر 90 پالایشگاه تهران 3 زخمی
پاسخگوی خانواده‌های داغ دار صنعت نفت کیست ؟
به گزارش مهر، پس از وقوع حادثه غرق شدن کشتی کوشا یک در خلیج فارس و کشته و مفقود شدن 13 نفر از خدمه این شناور بار دیگر این سئوال مطرح می شود که پاسخگوی غم و غصه خانواده های خدمه از دست رفته کدام سازمان و مسئول صنعت نفت خواهد بود؟
از سوی دیگر با وجود گذشت حدود 72 ساعت از وقوع این حادثه تلخ تاریخ صنعت نفت کشور، رستم قاسمی وزیر نفت و احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان مدیران ارشد این مجموعه حتی زحمت صدور دستور انتشار یک بیانیه تسلیت را هم به خود نداده اند.
برخی از کارشناسان بین المللی صنعت نفت معتقدند که پس از وقوع این نوع حوادث به ویژه در کشورهای شرق آسیا مسئول مستقیم در نخستین اقدام از ادامه فعالیت رسمی خود استعفا می دهد و حتی در برخی از مواقع بسیاری از مدیران آسیایی با کشته شدن 13 نفر از همکاران خود خودکشی می کنند.
حال باید دید آیا " خلیج فارس" به دلیل توفان بی موقع و غرق کردن کشتی کوشا یک به عنوان متهم ردیف اول حادثه استعفا خواهد داد؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد