سرویس سبک زندگی: طبق نقل منابع حضرت محمد(ص) دارای فرزند پسری به نام قاسم بوده است: -شیخ صدوق با سند خود از امام صادق(ع) روایت میكند كه رسول الله دارای فرزندانی بنام های: قاسم،و طاهر- كه همان عبدالله است- ،ام كلثوم،رقیه،زینب،فاطمه(س) شد.(۱). - شیخ كلینی می نویسد: رسول اكرم(ص) قبل از بعثت صاحب فرزندانی به نام های: قاسم، رقیه، زینب و ام كلثوم، و بعد از بعثت صاحب طیب و طاهر و فاطمه(س) شد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت شهر سوال میخوانیم.طبق نقل منابع حضرت محمد(ص) دارای فرزند پسری به نام قاسم بوده است: -شیخ صدوق با سند خود از امام صادق(ع) روایت میكند كه رسول الله دارای فرزندانی بنام های: قاسم،و طاهر- كه همان عبدالله است- ،ام كلثوم،رقیه،زینب،فاطمه(س) شد.(۱). - شیخ كلینی می نویسد: رسول اكرم(ص) قبل از بعثت صاحب فرزندانی به نام های: قاسم، رقیه، زینب و ام كلثوم، و بعد از بعثت صاحب طیب و طاهر و فاطمه(س) شد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت شهر سوال میخوانیم.
همچنین روایت شده است كه بعد از مبعث صاحب فرزندی غیر از فاطمه(س) نشده است و طیب و طاهر قبل از مبعث متولد شده اند.(۲). - شیخ طبرسی مینویسد: اولین فرزندی كه خدیجه حامله شد،عبدالله بن محمد بود كه همان طیب و طاهر است و مردم به اشتباه میگویند: خدیجه چهار پسر به نامهای قاسم،عبدالله،طیب و طاهر بدنیا آورده است،در حالی كه از رسول الله فقط دارای دو پسر به نامهای عبدالله و قاسم است و گفته شده است كه قاسم اولین و بزرگترین فرزند رسول اكرم(ص) بوده است و كنیه اش نیز از نام وی گرفته شده است. هم چنین چهار دختر به نام های زینب،رقیه،ام كلثوم و فاطمه(س) داشت.(۳). منابع دیگری هم كه نام فرزندان پیامبر(ص) را ذكر كرده اند: سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۳۲۱؛ محمّد ابراهیم آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ص ۷۶ و ۷۷. در روایتی امام رضا(ع) علت این کنیه را اینگونه بیان فرمودند: حسن بن فضال از پدرش نقل میکند از امام رضا(علیه السلام) پرسیدم چرا به پیامبر ابوالقاسم میگویند حضرت فرمود چون دارای فرزندی بود اسمش قاسم بود. گفتم یابن رسول الله آیا مرا لایق میدانی که بیشتر توضیح دهی حضرت فرمود بله آیا میدانی پیامبر (صلی الله علیه السلام)
فرمود من و علی پدران این امت هستیم؟ گفتم بله. فرمود آیا میدانی پیامبر (صلی الله علیه السلام) نسبت به همه امت از جمله علی (علیه السلام) بمنزله پدر است؟ گفتم بله. فرمود: آیا میدانی علی (علیه السلام) تقسیم کننده بهشت و دوزخ است؟ گفتم بله. فرمود: از این رو به او گفته میشود ابوالقاسم چون پدر قاسم بهشت ودوزخ است. « حَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ لِمَ كُنِّی النَّبِی ص بِأَبِی الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ كَانَ لَهُ ابْنٌ یقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَكُنِّی بِهِ قَالَ فَقُلْتُ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِی أَهْلًا لِلزِّیادَةِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِیعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِی بِمَنْزِلَتِهِ فِیهِمْ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِیاً قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَقِیلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَاسِمِ الْجَنَّةِ وَ النَّار»(۴) پی نوشتها: (۱). الخصال،ج۲ص۳۷. (۲). اصول
كافی،ج۱ص۴۳۹-۴۴۰. (۳). اعلام الوری،ج۱ص۲۷۵. (۴). بحارالانوار ج۱۶ص ۹۵.
دیدگاه تان را بنویسید