آملی‌لاریجانی: غربی‌ها حق تقنین حقوق بشر را از کجا آورده‌اند

کد خبر: 551592

رئیس قوه قضاییه گفت: برای آنکه بتوانیم حقوق بشر اسلامی را پایه گذاری کنیم باید ابتدا «حق» را تبیین کرده و معنای آن را بیان کنیم.

خبرگزاری فارس: صبح امروز آیت الله آملی لاریجانی در همایش سومین جایزه حقوق بشر اسلامی با اعلام این مطلب افزود: خداوند را شاکریم بر توفیق حضور در این جلسه در بزرگداشت حقوق بشر اسلامی. وی ادامه داد از همه حضار گرامی تشکر می کنم از مسئولان عالی قضایی و اساتید و حقوقدانان و سفرای گرامی که حضور بهم رساندند. آملی لاریجانی گفت: مسئله حقوق بشر پر اهمیت است هم در دنیای امروز به لحاظ آثار مهم و عملی که دارد و هم برای ادیان الهی خصوصا دین اسلام که همه ما به آن منتسب هستیم. وی تصریح کرد: این مقوله از دو منظر نظری و عملی مورد بررسی قرار می گیرد و در دنیا هم کارهای نظری خوبی دارد انجام می شود برای تبیین مبانی حق و عمدتا در فلسفه سیاسی مورد تنقیح قرار می گیرد. رئیس قوه قضاییه گفت: تحلیل ماهیت حق کاری دشوار است و البته ضروری، که البته بین ماهیت یک موضوع و همچنین معنای یک چیز تفاوت وجود دارد. آملی لاریجانی گفت: آیا در باب ماهیت حق همیشه اینگونه است که باید نفعی شامل حال ما باشد؟ برخی غربی ها می گویند باید اینگونه باشد که نفعی به ما برساند و اگر نفعی نرساند پس حق نخواهد بود البته عده ای دیگر هم می گویند نیازی نیست که حتما حق با نفع همراه باشد. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در آثار علمای اسلامی موضوع حق از جنبه فقهی مورد بررسی قرار میگیرد. ولی آنچه در آثار علمای ما جایش خالی است یک موضوع فلسفی است مثل حق آزادی که در آنجا مورد بررسی قرار نگرفته است. وی خاطرنشان کرد: آن علما در این حوزه نظری نداشته اند زیرا در زمانشان این مثال مورد طرح نبوده است. آملی لاریجانی گفت: غربی ها معتقدند ه باید حقوق قراردادی باشد اما سوال اصلی این است که چه کسی به شما اجازه داده که قرارداد گذاری کنید و اصلا چه کسی به شما حق تقنین داده و شما از کجا حق تقنین آورده اید؟ رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: تفاوت است بین قانون و تقنینی که از سوی مجلس شورای اسلامی آورده می شود و کسی که در خیابان راه می رود. پس غربی ها در ابتدا باید این موضوع را مشخص کنند که حق تقنین را از کجا آورده اند و این حق را چه کسی به آنها داده است. به نظر می رسد چند حق را باید به صورت غیرقراردادی بپذیریم والا نمی توانیم سایر حقوق تقنینی را بپذیریم. وی گفت: اگر به عنوان مسلمان می خواهیم حقوق بشر اسلامی را پایه ریزی کنیم باید ابتدا حق را مشخص و تبیین کنیم. آملی لاریجانی تصریح کرد: برخی از فیلسوفان عقل گرا مثل هگل اینگونه فکر می کردند که دوگانگی بین روح و بدن را قبول داشتند اما فیلسوفان ماتریالیست این را قبول ندارند و روح را به رسمیت نمی شناسند. رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برخی تلاش کردند مسئله حق را فارغ از اندیشه های دینی و نرم های فلسفی تبیین کنند یعنی بگویند مهم نیست شما ه نظری درباره مسائل دینی دارید. وی افزود: نمی شود ماهیت حق را تحلیل کرده بدون آنکه نگاهی به انسان داشته باشیم اگر قرار است حق بشر تصویر شود نمی شود که از بشر تصویر نداشته باشید. آملی لاریجانی گفت: مسئله کرامت ذاتی انسان را چگونه باید تصویر کرد قرآن یک جور آن را تصویر می کند اما ماتریالیست ها جور دیگری تصویر می کنند اگر ما نگاهمان به عالم اصل وجودش با خداست نه آن نگاهی که می گوید خدا در یک گوشه ای ایست که قدرتی ندارد. خداوند می گوید من انسان را کرامت بخشیده ام حالا این کرامت با آنچه فیلسوف ماتریالیست می گوید زمین تا آسمان تفاوت دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت