در ماه رمضان باید به غدیر پرداخته شود

کد خبر: 528381

آیت الله قزوینی رئیس شبکه جهانی ولایت گفت: لازم است بخشی از برنامه های ماه رمضان به فرهنگ غدیر اختصاص یابد و به این پرسش ها پاسخ داده شود که هدف پیامبر در غدیر چه بود؟

خبرگزاری مهر: همایش طلایه داران تبلیغ با حضور ۲۵۰ نفر از مبلغین استان تهران با مشارکت بنیاد بین المللی غدیر و مرکز توسعه فعالیت های دینی شهرداری تهران صبح امروز برگزار شد. آیت الله قزوینی، عضو هیئت علمی بنیاد بین المللی غدیر و رئیس شبکه جهانی ولایت در این همایش گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه ای بر لزوم پاسخگویی به شبهات کردند و از آن به جهاد کبیر یاد کردند. لذا امروز دشمن در عرصه های مختلف فرهنگی و دینی و مذهبی از تمام ظرفیت های خود حداکثر استفاده را می کند. وی افزود: در خاورمیانه از حدود ۱۸۰۰ فرکانس که قابل دریافت است ۳۰۰ شبکه ماهواره ای در اختیار وهابیت است که به زبان های مختلف برنامه تولید می کنند و هدف آنها شبهه افکنی و فاصله انداختن بین جوانان و مبانی شیعی است. رئیس شبکه جهانی ولایت ادامه داد: شبکه جهانی ولایت تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی است و در پنج قاره پخش می شود. این شبکه تنها شبکه ای است که در برابر تهاجم وهابیت ایستاده است و جدیدترین شبهاتی که در عرصه رسانه مطرح شده در این شبکه پاسخ داده می شود. برنامه های این شبکه از اینترنت نیز قابل دریافت و استفاده است. عضو هیئت علمی بنیاد بین المللی غدیر در خصوص ماجرای غدیر و شبهات معطوف به آن گفت: رهبر انقلاب فرمودند در غدیر بیعت شد و عده ای جفا کردند ولی در عاشورا بیعت برداشته شد ولی عده ای وفا کردند. وی با اشاره به اشکالی که به شیعیان در مورد بزرگداشت عاشورا گرفته می شود گفت: پاسخ ما این است که ما غدیر را ساده گرفتیم لذا دشمن آن را انکار کرد، می ترسیم که اگر عاشورا را ساده بگیریم آن را نیز انکار کنند. لذا اگر ما غدیر را زنده نگه می داشتیم عاشورا به وجود نمی آمد و اگر آن دست هایی که در غدیر با امیرالمومنین بیعت کرده بودند وفادار بودند، کار به عاشورا نمی کشید. این کارشناس دینی ادامه داد: لذا لازم است که بخشی از برنامه های ماه رمضان به فرهنگ غدیر اختصاص یابد و به این پرسش ها پاسخ داده شود که هدف پیامبر در غدیر چه بود؟ و چه برنامه ها و مقدمه سازی هایی را فراهم کرد تا در غدیر یک مجمع صد و بیست هزار نفری را تشکیل داد؟ آیت الله قزوینی گفت: نبی مکرم اسلام(ص) روز چهارم ماه ذی الحجه در بالای کوه صفا سخنرانی مفصلی دارد که از بهترین سخنرانی های زمینه ساز غدیر است. در عرفات نیز در جمع مردم سخنرانی می کنند و موضوع ثقلین را مطرح می کنند و در مورد آینده جهان اسلام اعلام خطر می نمایند. حضرت در منا نیز سخنرانی دارند که هر یک از این سخنرانی ها فرازهایی برای زمینه سازی غدیر دارد که در روز ۱۸ ذی الحجه مسائل مهم مطرح می شود. وی ادامه داد: ما معمولا در مورد غدیر با سوالاتی مواجه هستیم که در این جلسه به بعضی از آن می پردازیم. مثلا شبکه های ماهواره ای سند حدیث غدیر را زیر سوال می برد لذا بحث در دلیل صحت غدیر یکی از موضوعات است. وی افزود: سوال دوم این است که حدیث غدیر آیا دلالت بر امامت و خلافت امیرالمومنین دارد؟ در حدیث غدیر پیامبر به دفعات از عبارت هایی استفاده کرده که همه اشاره به امامت و خلافت امیرالمومنین است. عبارتی مانند «من کنت اولی به من نفسه فعلی اولی به من نفسه» از این جمله است. آیت الله قزوینی گفت: سوال دیگر این است آیا امیرالمومنین به حدیث غدیر برای اثبات خود استناد کرده است؟ باید گفت که در مراسم تغسیل پیامبر وقتی خبر سقیفه به گوش حضرت می رسد، امیرالمومنین در همان جا بحث غدیر را مطرح می کنند و همچنین روز هفتم از رحات پیامبر(ص) خطبه ای می خوانند و در آن خطبه به غدیر استناد می کنند. وی ادامه داد: مهمترین جایی که امیرالمومنین به حدیث غدیر استناد می کنند در شورای شش نفره است که در آنجا حدود پنجاه مورد افضلیت خود را بر همه اصحاب متذکر می شوند و به موضوع غدیر نیز اشاره دارند. لذا حدود ۱۰ مورد از اسناد غدیر در منابع اهل سنت به خود امیرالمومنین منتهی می شود. رئیس شبکه جهانی ولایت با طرح پرسشی مبنی بر دلیل جاودانگی غدیر چیست؟ گفت: علت این امر نزول دو آیه مستقل و ریشه قرآنی آن است. در تفاسیر اهل سنت در مورد این آیه از سوره مائده که می فرماید «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک...» با سندهای متعدد نقل می شود که شان نزول این آیه در روز ۱۸ ذی الحجه و در رابطه با ولایت علی بن ابی طالب است و هیچ گونه اشکال سندی و دلالتی هم به آن نمی کنند. سیوطی در المنصور و شوکانی در فتح القدیر و... همین تعابیر را مطرح می کنند. وی ادامه داد: آیه ۵۵ سوره مائده هم به کلمه ولی اشاره دارد. در این آیه «انما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا» کلمه ولی که برای الله به کار رفته به همان معناست که برای رسول و الذین آمنو به کار رفته است چون در غیر اینصورت کلمه ولی باید تکرار می شد. آیت الله قزوینی گفت: طبری در تفسیر خود، ابن ابی حاتم و ابن تیمیه در منهاج السنه و... می گویند این آیه در مورد امیرالمومنین نازل شده است. وی افزود: در آنجا کلمه ولی آمده که هم دلالت بر حکومت و خلافت و امامت دارد. افزون بر این در حکم ولی، محبت بین ولی و مردم وجود دارد یعنی در متن ولی عدالت و محبت وجود دارد. این کارشناس دینی گفت: در حدیث ۴۴۶۸ از صحیح مسلم از قول خلیفه دوم آمده است که بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، ابوبکر گفت: «انا ولی رسول الله»، که ناظر به موضوع خلافت پس از رسول اکرم است. ما می گوییم این کلمه ولی را در کلام خلیفه اول به هر معنی ای در نظر می گیرید ما هم در کلام حضرت رسول همان معنا را مد نظر می گیریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت