راه‌آهن تهران – مشهد برقی می‌شود

کد خبر: 176581

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد با یکی از فعالان بخش خصوصی تفاهم کرده‌ایم و ‌این پروژه با سرمایه بالغ بر چهار هزار و یکصد میلیارد تومان اجرا می‌شود.

جام جم آنلاین: علی نیکزاد در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: مجوز این پروژه از هیئت دولت اخذ شده است و این پروژه طی دوسال انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای سرمایه گذار این طرح سود ۲۰ درصد در نظر گرفته‌ شده است، افزود: با اجرای این پروژه سرعت سیر قطار‌ها از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به حداقل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد ضمن اینکه ۹۰ درصد از درامد این مسیر طی مدت ۳۹ سال در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهر سازی به ایرنا گفت: دولت از مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی استقبال کرده و سه تا چهار درصد بالا‌تر از سود اعلام شده شورای پول و اعتبار برای بانکهای دولتی به سرمایه گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سودی که در این بخش برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است سه تا چهار درصد بالا‌تر از سود اعلامی برای بانکهای دولتی است افزود: سرمایه گذاران علاوه بر اینکه سرمایه خود را در ساخت کشور صرف می‌کنند، می‌توانند سا‌ل‌های متوالی از این سرمایه‌گذاری نفع ببرند.

نیکزاد همچنین با اشاره به مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه شبکه آزادراهی اظهار داشت: اگر بخش خصوصی اقدام به احداث آزادراه کند، علاوه بر اینکه نقش بسزایی در کاهش مصرف بنزین و ایجاد سفری ایمن ایفا می‌کند در عین حال می‌تواند از محل اخذ عوارض سود و سرمایه خود را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تنها راه آبادانی کشور استفاده از بخش خصوصی است، گفت: باید حلقه‌های مفقوده موجود در کریدورهای بین المللی شمال - جنوب و شرق - غرب را تکمیل کنیم. وی درادامه از لزوم تکمیل راه آهن شلمچه تا بصره و گرگان با اینچه برون گفت و اضافه کرد: ‌در صورتی که ۳۲ کیلومتر باقی مانده از راه آهن شلمچه به بصره احداث شود، از طریق بندر بصره به عراق و سوریه متصل خواهیم شد.

نیکزاد همچنین گفت: اگر بخش خصوصی ۸۰ کیلومتر باقیمانده گرگان تا اینچه برون احداث کند، زمینه اتصال با کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و کشورهای آسیای میانه برقرار خواهد شد.

وی همچنین در خصوص شیوه مورد علاقه وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی گفت: موثر‌ترین روش برای حضور بخش خصوصی در این پروژه‌ها روش BOT است چرا که در این شیوه طراحی، ساخت و بهره‌برداری برعهده بخش خصوصی است و ما فقط بر اعداد و ارقام نظارت و کیفیت را کنترل می‌کنیم. و از سوی دیگر گرفتار کاغذ بازی نمی‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال گفت: از سایر روش‌های سرمایه گذاری هم استقبال می‌کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد