این چای را نخورید سرطان زاست | چه زمانی چای کهنه‌ دم می‌شود؟

کد خبر: 1307853

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب ما ایرانی‌هاست که در برخی از مواقع به صورت کهنه دم مصرف می‌شود.

 این چای را نخورید سرطان زاست | چه زمانی چای کهنه‌ دم می‌شود؟

از سرکار می‌آید و طبق معمول به دنبال لیوان زنبوری‌اش می‌گیرد تا یک دل سیر چایی بخورد. زیر کتری را روشن می‌کند و در قوری را برمی‌دارد تا به داخلش نگاهی بیندازد. کمی چایی تیره شده را ورانداز می‌کند و از مادرش می‌پرسد: «مامان این چایی برای کیه؟» مادرش پاسخ می‌دهد:«چاییش خوبه صبح دم کردم! ...»

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب ما ایرانی‌هاست که مقدار مصرف آن در قومیت‌های مختلف متفاوت است. اما متأسفانه برخی از افراد بدون اطلاع از مضرات چای کهنه دم، در طول روز فقط یک قوری چای دم کرده و تا شب همان را مصرف می‌کنند. 

در حالی که مصرف چای کهنه باعث تولید مواد سمی در بدن شده و عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی خواهد داشت. البته گفتنی است که این نوشیدنی محبوب و پرخاصیت دارای ۳۰ نوع آنتی‌اکسیدان بوده و اگر به ‌صورت تازه  ‌دم مصرف شود، دارای فواید زیادی برای بدن انسان خواهد بود.

چه زمانی چای کهنه‌ دم می‌شود؟

براساس تحقیقات اگر چای بیش از ۱۰ دقیقه دم بکشد می‌توان نام کهنه بودن بر آن گذاشت؛ زیرا ماندن هرچه بیشتر برگ‌های چای در آب جوش باعث از دست رفتن فواید، تلخ شدن و به وجود آمدن سم در چای می‌شود. 

همچنین ماندن چای بیش از زمان طبیعی باعث غلیظ شدن آن شده و این امر باعث کاهش شدید آب بدن نیز می‌شود.

نوشیدن چای کهنه دم برای بدن چه عوارضی دارد؟

نوشیدن چای مانده به صورت داغ و بسیار غلیظ می‌تواند باعث آلزایمر، عطش، اختلالات بینایی، مشکلات سیستم قلبی- عروقی، به خطر افتادن سلامت دندان و دهان، ابتلا به سوء هاضمه، کم خونی، سرطان مری و به خطر افتادن سلامت کلیه‌ها شود.

همچنین یکی از عواقب جدی و جبران ناپذیر نوشیدن چای کهنه دم تحریک ترشح اسید معده است که عوارضی مانند زخم معده، رفلاکس و مشکلات گوارشی را به همراه دارد.

همچنین از آنجایی که نوشیدن چای رقیق و کهنه باعث تولید سم در بدن می‌شود می‌تواند باعث افزایش خستگی، سردرد، سرگیجه، کسالت و بد خوابی در افراد شود.

مضرات چای کیسه‌ای

چای‌های دارای اسانس با رنگ‌های شیمیایی می‌توانند بدن انسان را با بیماری‌ها و مشکلات گوناگون مانند زخم معده، تحریک ترشح اسید معده، یبوست، خستگی بیش از حد، ایجاد سردرد، تولید سموم خطرناک در بدن و بروز برخی سرطان‌ها مواجه کنند.

در تولید چای کیسه‌ای به هیچ عنوان از برگ کامل چای استفاده نمی‌شود و به جای آن خاک چای در کیسه‌ها قرار داده می‌شود. بنابراین می‌توان از این نوع چای با عنوان چای مانده و کهنه یاد کرد. 

گفتنی است که پر رنگ شدن چای کیسه‌ای در آب جوش در کمتر از ۳۰ ثانیه به معنای نامرغوب بودن آن است./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد