اف-۱۶‌ها زلنسکی را به هلند بردند!

کد خبر: 1239759

دو روز پس از آن که هلند اعلام کرد که واشنگتن موافقت خود را با مقامات هلندی و دانمارکی برای تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین صادر کرده، زلنسکی وارد آمستردام شد.

اف-۱۶‌ها زلنسکی را به هلند بردند!

دو روز پس از آن که هلند اعلام کرد که واشنگتن موافقت خود را با مقامات هلندی و دانمارکی برای تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین صادر کرده، زلنسکی وارد آمستردام شد.

به نقل از آرتی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور لوکراین پس از سوئد به هلند رفت و با «مارک روته» نخست وزیر این کشور در پایگاه هوایی نظامی در شهر جنوبی آیندهوون دیدار کرد.

واشنگتن روز جمعه با درخواست هلند و دانمارک برای تحویل اف-۱۶های ساخت آمریکا به اوکراین موافقت کرد. اوکراین مدت‌هاست که به دبنال این جنگنده‌های پیشرفته است.

دولت‌های هلند و دانمارک نیز در ائتلافی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده پیشرفته تلاش می‌کنند. وزیر دفاع دانمارک روز جمعه گفت که آموزش خلبانان اوکراینی از این ماه آغاز می‌شود.

خبرگزاری رویترز همچنین تصویری از حضور زلنسکی و روته در کنار یک جنگنده اف-۱۶ در پایگاه هوایی آیندهوون را منتشر کرده است.

روته نیز گفت هلند و دانمارک متعهد هستند تا جنگنده‌های اف-۱۶ را برای اوکراین فراهم کنند./ایسنا

فرمانده نیروی هوایی اوکراین: جنگنده اف‌-۱۶ قبلا در اوکراین فرود آمده‌ است

فرمانده نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد، خلبانان اوکراینی تجربه کار با جنگنده‌های اف-۱۶ را داشته‌اند زیرا یک نوع از این جنگنده قبلا در اوکراین فرود آمده‌ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه «اوکراینسکا پراودا»، ژنرال میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین مدعی شد: «یک جنگنده اف-۱۶ از قبل در اوکراین فرود آمده‌ و ما آموزش‌های مشترکی با خلبانان جنگنده‌های اف-۱۶ برگزار کرده‌ایم؛ بنابراین ما تجربه کار با جنگنده‌های اف-۱۶ را داریم و فکر می‌کنم این مسئله مهمی است».

وی تصریح کرد: اوکراین در حال حاضر باند فرود خود را برای جنگنده‌های اف-۱۶ آماده می‌کند. ما در حال حاضر تغییرات اساسی انجام می‌دهیم و زیرساخت‌های باند هوایی خود را بهبود می‌بخشیم و تاسیسات دفاعی جدید می‌سازیم.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین افزود: فکر می‌کنم اوکراین به زودی این جنگنده‌ها را دریافت کند.

«یوری اینهات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در آوریل ۲۰۲۳ گفت، جنگنده‌های ساخت آمریکا قبلا حتی پیش از حمله روسیه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ در فرودگاه اوکراین فرود آمده‌اند.

«اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین نیز پیش‌تر گفته بود که ارتش این کشور به جنگنده‌های نظامی ترجیحا جنگنده‌های اف-۱۶ نیاز دارد تا بتواند از حریم هوایی خود محافظت کند و در صورت نیاز به اهدافی در زمین حمله کند.

خلبانان اوکراینی آموزش کار با اف-۱۶ را آغاز کردند

وزیر دفاع اوکراین امروز (یکشنبه) اعلام کرد که دوره آموزشی خلبانان اوکراینی برای کار با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین با بیان اینکه «آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ آغاز شده» گفت که علاوه بر خلبانان اوکراینی، تعدادی از مهندسان و تکنیسین‌های این کشور هم در این دوره شرکت خواهند کرد.

وزیر دفاع اوکراین گفت که نمی‌تواند تاریخ دقیق پایان این دوره آموزشی را اعلام کند، اما اعلام کرد که این دوره «دست‌کم» ۶ ماه به طول خواهد انجامید.

او گفت که هرگاه آموزش‌دهندگان از عملکرد خلبانان، مهندسان و تکنیسین‌ها راضی باشند، پایان دوره را اعلام خواهند کرد.

وزیر دفاع اوکراین ادامه داد که افراد شرکت‌کننده در این دوره باید دوره فنی آموزش زبان انگلیسی تخصصی را هم پشت سر بگذارند.

رزنیکوف همچنین بر تعیین نوع سلاح‌های سوار بر این جنگنده‌ها تأکید کرد و گفت: هرچه باشد، هواپیما بدون رادار نمی‌بیند و بدون موشک و مسلسل، سلاح نیست!

این برنامه آموزشی برای خلبانان اوکراین توسط ۱۱ کشور ناتو حمایت می‌شود و به تأیید رسمی ایالات متحده نیاز دارد، زیرا این جنگنده‌ها ساخت آمریکا هستند.

در روز جمعه مقامات آمریکا اعلام کردند که واشنگتن به تأیید انتقال این جنگنده‌ها به اوکراین متعهد است و به‌محض اینکه فرایند دوره‌های آموزشی به پایان برسد، این جنگنده‌ها به اوکراین تحویل داده خواهند شد.

کی‌یف یکی از عوامل پیشروی کند خود در ضدحمله دو ماهه را ضعف ادوات نیروی هوایی می‌داند و مدت‌هاست که خواستار دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ برای عقب راندن جنگنده‌های روسیه است که در آسمان این کشور جولان می‌دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها