اخبار جنگ اوکراین | حملات توپخانه‌ای اوکراین به «نیروگاه زاپوروژیا»؛

کد خبر: 1187462

وزارت دفاع روسیه از شلیک گلوله‌های توپ به تاسیسات هسته‌ای زاپوروژیای اوکراین توسط نیروهای اوکراینی خبر داد.

اخبار جنگ اوکراین | حملات توپخانه‌ای اوکراین به «نیروگاه زاپوروژیا»؛

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از شلیک گلوله‌های توپ به سمت تاسیسات هسته‌ای زاپوروژیای اوکراین توسط نیروهای اوکراینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به سمت خطوط برق تامین کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا گلوله شلیک کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که  کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متخصصان امور برق هسته‌ای شرکت دولتی «روس اتم» در حال بررسی آسیب‌های وارده به این نیروگاه هسته‌ای هسستند.

به دنبال این حادثه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا در اوکراین تحت کنترل روسیه را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد.

نیروگاه زاپوروژیا از ماه مارس (فروردین) تحت کنترل نیروهای روس قرار دارد اما توسط کارکنان اوکراینی اداره  می‌شود. این نیروگاه چندی پیش هدف حملات توپخانه‌ای و راکتی متعدد قرار گرفت که مسکو و کی‌یف یکدیگر را از بابت آنها مقصر دانستند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

آمریکا در اتهاماتی بدون شواهد، روسیه را به استفاده از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین بعنوان یک «سپر هسته‌ای»متهم کرده است.

روسیه در  ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تأکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

با این حال اخیراً مقام‌های ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که کمبود انرژی موجب شود که کشورهای اتحادیه اروپا در مقابل روسیه تسلیم شوند./فارس

 هشدار مقام انگلیسی درباره کمک نظامی به اوکراین

مدیرکل آژانس ملی جرم و جنایت بریتانیا در خصوص عرضه سلاح‌های غرب به ارتش اوکراین هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گریم بیگار» مدیر کل آژانس ملی جرم و جنایت بریتانیا در خصوص عرضه هرگونه تسلیحات سبک و سنگین به نظامیان اوکراینی هشدار داد.

مدیرکل آژانس ملی جرم و جنایت در گفت‌وگو با هفته‌نامه انگلیسی ساندی تایمز با هشدار درباره عواقب کمک‌های نظامی غرب به اوکراین گفت: «سلاح‌هایی که غرب به عنوان کمک نظامی به اوکراین ارسال می‌کند ممکن است در نهایت به دست تروریستها و گروههای جنایتکار بیافتد».

وی ادامه داد: «در هر درگیری، زمانیکه تسلیحات در جریان باشد، خطر انتقام و تلافی وجود دارد» و هشدار داد که در پایان هرگونه درگیری، خطر انتقال مازاد تسلیحات به دست مجرمان و تروریست‌ها وجود دارد.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ پنجم اسفند ماه کشورهای غربی به ویژه انگلیس با حمایت‌های نظامی از اوکراین به آتش ناآرامی‌ها در این کشور دامن زده‌اند و در همین راستا «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته در سفری اعلام نشده به کی‌یف سفر کرد.

سفر سوناک به کی‌یف در شرایطی انجام شده است که از زمان نخست‌وزیری «بوریس جانسون» و «لیز تراس» لندن به رغم مشکلات اقتصادی شدید انگلیسی‌ها، به شدت ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی به اوکراین بوده و نخست‌وزیر جدید هم بر تداوم این حمایت‌ها تأکید کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها