گفت‌وگوی مهم زلنسکی و اردوغان

کد خبر: 1142803

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه خود در توییتر نوشت که با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای خود «مکالمه تلفنی مهمی» داشته است.

گفت‌وگوی مهم زلنسکی و اردوغان

به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، زلنسکی در این توییت نوشت: «در آستانه گفت‌وگوهای او با (رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر) پوتین، بر لزوم تخلیه فوری غیرنظامیان از ماریوپل، از جمله آزوفستال و تبادل فوری نیروهای گرفتار شده، تاکید کردم.»

روز شنبه، زلنسکی بار دیگر تهدید کرد که اگر نیروهای روسیه آخرین مدافعان اوکراینی را که در کارخانه فولاد آزوفستال (یک منطقه صنعتی بزرگ در ماریوپل) نگه داشته شده‌اند، «نابود کنند» از هرگونه مذاکره با مسکو خارج خواهد شد.

این درحالی است که تخمین زده می‌شود، حدود صد هزار نفر در ماریوپل گرفتار شده‌اند؛ شهری که تقریبا به طور کامل تسلیم شده و به کنترل روسیه درآمده است.

صلیب سرخ جهانی نیز در بیانیه خود اعلام کرد که از آنچه در ماریوپل اتفاق می‌افتد «عمیقاً نگران» بوده و خواستار دسترسی فوری به غیرنظامیان در آنجا شده است.

امروز (یکشنبه) تلاش جدیدی برای راه‌اندازی یک راه‌روی بشردوستانه از ماریوپل انجام می‌شود. اما نتیجه آن همچنان نامشخص است.

ترکیه هم با اوکراین و هم با روسیه روابط خوبی دارد و اردوغان نقشی کلیدی در تلاش برای میانجی‌گری به منظور برقراری آتش‌بس بین دو کشور ایفا کرده است. یکی از این دورهای مذاکرات ماه گذشته در استانبول برگزار شد./همشهری آنلاین

زلنسکی به مناسبت عید پاک پیام ویدیویی منتشر کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز یکشنبه به مناسبت عید پاک یک پیام ویدئویی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که کشورش بر تاریکی که به دنبال حمله نظامی روسیه بر سر اوکراین سایه افکنده است، غلبه خواهد کرد.

وی گفت: امروز ما هنوز به پیروزی جدید اوکراین باور داریم و همه متقاعد شده‌ایم که توسط هیچ گروهی نابود نخواهیم شد.

زلنسکی افزود: ما در حال غلبه بر دوران تاریک هستیم و در این روز من - و بیشتر ما – لباس‌های روشن به تن نداریم، اما برای یک ایده درخشان می‌جنگیم.

اظهارات زلنسکی در حالی بیان می‌شود که امروز یکشنبه و دو ماه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، جشن‌های عید پاک به نحوی ضعیف در سراسر این کشور برگزار شد.

زلنسکی پیشتر و در روز پنجشنبه گفته بود که روسیه پیشنهاد آتش بس در دوره عید پاک را رد کرده است.

همچنین «میخائیل پودولیاک» مذاکره کننده ارشد اوکراین و مشاور رئیس جمهور این کشور ضمن اشاره به این مسئله که نیروهای روسیه به طور مداوم شهر «ماریوپل» را گلوله باران می‌کنند، از مسکو خواست تا با آتش بس واقعی عید پاک موافقت کند.

وی همچنین خواستار یک کریدور فوری بشردوستانه برای غیرنظامیان و دور ویژه گفتگوها برای تسهیل تبادل نظامی و غیرنظامی شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد