تحولات اوکراین/ تخلیه سفارت روسیه در اوکراین آغاز شد/جانسون روسیه را تهدید کرد/طعنه زلنسکی با اروپایی ها

کد خبر: 1131760

رهبر یکی از جمهوری‌های خودمختار شرق اوکراین ضمن هشدار درباره حمله قریب‌الوقوع اوکراین گفت، هیچ نیروی روسی در این ناحیه حضور ندارد.

تحولات اوکراین/ تخلیه سفارت روسیه در اوکراین آغاز شد/جانسون روسیه را تهدید کرد/طعنه زلنسکی با اروپایی ها

«دنیس پوشیلین» رهبر جمهوری خودمختار دونتسک روز چهارشنبه درخصوص حمله قریب‌الوقوع اوکراین به این ناحیه روس‌زبان هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوشیلین در جمع خبرنگاران گفت: «دشمن در حالت تهاجمی قرار دارد. اوکراین هر لحظه ممکن است حمله‌ای را ترتیب دهد».

او در ادامه مدعی شد، در خاک این جمهوری که استقلال آن روز دوشنبه از سوی مسکو اعلام شده، در حال حاضر هیچ نیروی نظامی از روسیه حضور ندارد.

پوشیلین با این حال گفت: «اما در صورتی که شاهد خشونت از سوی اوکراین باشیم چنین چیزی ممکن است. اسنادی که امضا کرده‌ایم به ما اجازه می‌دهد [از ارتش روسیه] درخواست کمک کنیم».

دنیس پوشیلین رهبر جمهوری خودمختار دونتسک

بعد از تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از اوکراین، رسانه‌ها گزارش دادند پوتین به ارتش روسیه دستور داده برای انجام مأموریت «حفاظت از صلح»، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

برخی رسانه‌های غربی با انتشار ویدئویی مدعی شدند اولین یگان‌های ارتش روسیه در حال ورود به جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک هستند

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه در این‌باره ادعا کرد: «اعزام نیروهای حافظ صلح پوتین به دونتسک و لوهانسک تجاوز آشکار به اوکراین و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت آن است»./فارس

 تخلیه سفارت روسیه در اوکراین آغاز شد

سفارت روسیه در اوکراین از آغاز فرایند خروج کارکنان این سفارتخانه از اوکراین خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دنیس گولنکو» وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد که سفارت روسیه در «کی‌یف»، تخلیه کارکنان خود را آغاز کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی» روسیه، خروج کارکنان سفارت روسیه در اوکراین در حالی صورت گرفته است که وزارت خارجه فرانسه یک روز قبل اعلام کرده بود که در آینده‌ای نزدیک، مسکو کارکنان سفارتخانه خود در اوکراین را خارج خواهد کرد.

همزمان با افزایش تنش روسیه و اوکراین و اوج گیری تنش‌های دیپلماتیک، وزارت خارجه روسیه شبانگاه گذشته (سه شنبه سوم اسفند ماه) به وقت تهران از خارج ساختن دیپلمات‌های خود از «کی‌یف» خبر داد.

پیشتر، «آندری رودنکو» معاون وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفته بود: «روسیه امکان خروج دیپلمات‌های خود از اوکراین را برای محافظت از آنها برابر تحریکات احتمالی کی یف و کشورهای ثالث رد نمی‌کند.»

وزارت امور خارجه اوکراین روز سه شنبه کاردار خود در روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» توسط روسیه خارج کرد و آلمان نیز سفیر روسیه در برلین را به وزارت خارجه فراخواند.

این در حالی است که آلمان نیز سفیر روسیه را در پی حوادث اخیر فراخوانده است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که به دنبال اقدام روسیه در به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک سفیر روسیه را فراخوانده است. روسیه تاکنون واکنشی به این مسئله نشان نداده است.

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دستور داد نیروهای روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از آنها برابر اقدام نظامی احتمالی نیروهای اوکراینی دفاع کنند.

 اولین واکنش رسمی تل‌آویو به تحولات شرق اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اولین واکنش رسمی به تحولات اوکراین اعلام کرد که این رژیم از امنیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیور خیاط» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز به تحولات شرق اوکراین واکنش نشان داد و از به رسمیت شناخته شدن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین از سوی روسیه ابراز نگرانی کرد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، نوشت: «اسرائیل از امنیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می کند و نگران اقدامات انجام شده در شرق این کشور است».

خیاط در یک رشته توییت در خصوص تحولات اوکراین پیشنهاد ارائه کمک برای رفع مسئله اوکراین را مطرح کرد و نوشت: «اسرائیل خود را در نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص گام‌های برداشته شده در شرق اوکراین و تشدید جدی اوضاع شریک می‌داند و برای یک راه‌حل دیپلماتیک که به آرامش منتهی شود، امیدوار است و در صورت درخواست، آماده کمک است».

این مقام صهیونیست ضمن ابراز نگرانی از اوضاع صهیونیست‌ها و یهودیان ساکن شرق اوکراین ادامه داد: « اسرائیل از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند. اسرائیل نگران رفاه هزاران شهروند اسرائیلی ساکن در اوکراین و رفاه جامعه بزرگ یهودیان در این کشور است».

خیاط با ابراز آمادگی در خصوص کمک‌های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به اوکراین نوشت: «اسرائیل آماده و مایل است تا فوراً کمک‌های بشردوستانه را بر اساس نیاز این کشور به اوکراین منتقل کند و در این خصوص این موضوع با مقامات اوکراینی در تماس است».

وی در پایان تأکید کرد: «اسرائیل به گفت‌وگو با شرکای خود در مورد راههایی برای بازگرداندن تلاش‌های دیپلماتیک به مسیر اصلی ادامه می دهد».

در پی تصمیم روسیه برای به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» و اعزام نیروی نظامی به این مناطق، کشورهای اروپایی و غربی فشارها به روسیه برای منزوی کردن این کشور را تشدید بخشیده‌اند.

 جانسون: تسلیحات «مرگبار دفاعی» بیشتری به اوکراین می‌فرستیم

نخست‌وزیر انگلیس در جلسه پارلمان گفت، کشورش تسلیحات مرگبار دفاعی بیشتری برای اوکراین می‌فرستد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه گفت، کشورش «تسلیحات مرگبار دفاعی» بیشتری برای اوکراین می‌فرستد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون در جلسه پارلمان انگلیس گفت: «با توجه به رفتارهای روسیه که به‌طور فزاینده‌ای تهدیدآمیز هستند و در راستای حمایت‌های قبلی، انگلیس در آینده نزدیک بسته حمایتی نظامی بیشتری به اوکراین می‌فرستد».

نخست‌وزیر انگلیس افزود: «این‌ها کمک‌های مرگبار در قالب سلاح‌های دفاعی و کمک‌های غیر مرگبار به اوکراین خواهند بود».

او در پاسخ به سوال «کر استارمر» رهبر حزب کارگر درباره احتمال لغو مجوز پخش شبکه روسی «راشا تودی» در انگلیس گفت، وزیر فرهنگ در حال بررسی این مسئله از طریق «آفکام» سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای انگلیس است.

جانسون روز گذشته (سه‌شنبه) نیز مدعی شده بود: «ولادیمیر پوتین حاکمیت اوکراین و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. ما فورا بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه منافع اقتصادی روسیه اعمال خواهیم کرد. این کاملاً حیاتی است که تسخیر یک کشور اروپایی موفق نشود و پوتین شکست بخورد».

اظهارنظر این مقام ارشد غربی در شرایطی مطرح شده که مقام‌های ارشد روسیه اعلام کرده‌اند که مسکو برای حفاظت از جان ساکنان دونتسک و لوهانسک در برابر حملات ارتش اوکراین، استقلال این دو جمهوری را به رسمیت شناخته است.

پس از دستور روسیه برای اعزام نیروی حافظ صلح به شرق اوکراین، جانسون تحریم‌هایی را علیه پنج بانک روسی و سه میلیاردر اعلام کرد. نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد که اقدامات روسیه به منزله «تهاجم مجدد» به اوکراین است که بخش‌هایی از آن در سال ۲۰۱۴ به‌طور «غیرقانونی» توسط روسیه ضمیمه شد.

رئیس جمهور اوکراین: آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین می‌شود

در ادامه واکنش‌ها به فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال مناطقی از دونباس، زلنسکی اعلام کرد که آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان – ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنانی ضمن قدردانی از لهستانی و لیتوانی و سایر کشور‌ها برای محکوم کردن اقدام روسیه در به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک، ادعا کرد: «روسیه حاکمیت ما را نقض کرده است و آینده امنیت اروپا در اوکراین تعیین خواهد شد. تصمیمات اخیر روسیه در خصوص به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب تجاوز به اوکراین است.»

به گزارش الجزیره، زلنسکی گفت: «کی‌یف تصمیمات روسیه را به منزله خروج یکجانبه از توافقات مینسک می داند و برای جلوگیری از تشدید تنش باید به سازمان امنیت و همکاری اروپا اجازه کار داده شود و روسیه باید یکی از ضامنان امنیت اوکراین باشد و گام‌های بعدی ما به اقدامات روسیه مرتبط است.»

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز اعلام  کرد که لندن به زودی حمایت نظامی بیشتری به اوکراین از جمله تسلیحات پیشرفته ارائه خواهد داد. جانسون همچنین مدعی شد که لندن همچنان به کاهش تنش از سوی پوتین امیدوار بوده و ازطرفی نیز آماده پاسخگویی و اعمال تحریم‌های بیشتر نیز است.

آنالنا بِـربوک، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به اقدام پوتین گفت:« جامعه بین‌المللی در حال آزمایش مسکو در بحران اوکراین و روسیه است. رئیس جمهور روسیه در تلاش است تا اوضاع را جوری رقم بزند که تاریخ را به نفع خود به عقب برگرداند.»

او در ادامه از اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌ها بانک iا و افراد روسی خبر داد و گفت: «تحریم‌های ما توانایی روسیه برای جمع‌آوری سرمایه از بازار‌های جهانی را محدود می‌کند و ممکن است در هر زمانی آن‌ها را تشدید کنیم.»

رئیس جمهور لیتوانی نیز مدعی شد که روسیه با تصمیم خود از خطوط قرمز عبور کرده است و لوهانسک و دونتسک بخشی از اوکراین خواهند ماند. او از کشور‌های دیگر خواست تا به جمع کشور‌های تحریم کننده روسیه بپیوندند.

رئیس جمهور لیتوانی درادامه گفت: «سیاست در‌های باز باید برای پیوستن اوکراین به ناتو پابرجا بماند و تنها پاسخ قوی می‌تواند جلوی تهاجم روسیه را بگیرد.»

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز اظهار داشت که اقدامات تهاجمی بیشتر روسیه یک اشتباه راهبردی بزرگ خواهد بود.

سرویس امنیتی اوکراین نیز  اعمال وضعیت اضطراری در این کشور را  اقدامی ضروری دانست و گفت: «تشدید تنش در شرق با تلاش برای بی ثبات کردن جامعه از طریق جنگ روانی و حملات سایبری همراه بوده است. اعمال  وضعیت اضطراری در این کشور باعث کنترل شرایط می شود.»

حزب آزادی اتریش نیز بر اهمیت جلوگیری از  اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در سایه مناقشه اوکراین تأکید کرد و گفت که این امر به منافع اروپا و اتریش نیز آسیب می‌زند.

قابل ذکر است که در پی افزایش تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه و در نتیجه درگیری نیرو‌های دولتی اوکراین با جدایی طلبان دو جمهوری دونتسک و لوهانسک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه فرمانی برای به رسمیت شناختن این دو جمهوری صادر کرد که واکنش های زیادی را در سطح بین المللی به همراه داشت و باعث شد آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد