دولت برای پیوستن به FATF عجله نکند/ نباید کشور را درگیر مشکلات اضافه بر تحریم‌ها کنیم

کد خبر: 564672

دولت نباید برای پیوستن به FATF و اجرایی کردن آن عجله کند؛ زیرا تا آسیب ها به طور کامل شناسایی نشده و نقاط قوت و ضعف شناخته نشود نباید کشور را درگیر مشکلات اضافه بر تحریم ها یا دچار مشکلات داخلی کنیم.

دولت برای پیوستن به FATF عجله نکند/ نباید کشور را درگیر مشکلات اضافه بر تحریم‌ها کنیم
 FATF
سرویس سیاسی فردا: از فردای اجرای برجام، مهم ترین مسئله همکاری بانکی ایران با کشورهای خارجی و اروپایی بود. سازمان ها و نهادهای مالی بین المللی مشکل همکاری نکردن با بانک های کشور را ارزیابی ریسک معامله با ایران و مدیریت خطر تعامل با بانک ‌ها و شرکت ‌های ایرانی عنوان می کردند. موضوع انرژی صلح آمیز هسته ای و حمایت ایران از محور مقاومت از جمله بهانه هایی بود که از طرف این سازمان ها به عنوان ریسک مطرح می شد. تیر ماه سال جاری بود که خبر خروج موقت ایران از لیست گروه اقدام مالی منتشر شد؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، پس از انجام اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران از جمله در زمینه تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی ((FATF در بیانیه اخیر خود، نسبت به این تحولات واکنش مثبت نشان داد و با اتخاذ تصمیمات اخیر که شرح آن به تفصیل در بیانیه ماه ژوئن این گروه آمده است، برای اولین بار، نام ایران را از گروهی که در قعر فهرست رده بندی آن قرار داشت، حذف کرده و آن را به سطح بالاتری ارتقا داد. اما ادامه این موضوع روند دیگری را در کشور پیش گرفته است. ظاهرا ما قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را در مجلس تصویب کردیم؛ اما در عمل قوانین و دستورالعمل های گروه ویژه اقدام مالی ((FATF اجرایی شده است. روز گذشته خبر تحریم سپاه توسط دو بانک داخلی سپه و ملت منتشر شد؛ یعنی سپاه پاسداران حق ندارد تعاملات مالی و پولی خود را در این دو بانک انجام دهد. به عبارتی ما در پسابرجام دچار خود تحریمی شدیم.
پیوستن به FATF استقلال اقتصادی و مالی ایران را خدشه دار می‌کند
اما حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تبعات پیوستن ایران به FATF ضمن بیان اینکه این سازمان یکی از ابزارهای تجسس مالی و اقتصادی غرب است گفت: پیوستن به FATF نوعی مشروعیت بخشی به جاسوسی غرب علیه سیستم بانکی و گردش مالی ایران است. FATF فاقد هویت کاملا مشخصی است و ظاهری برای مبارزه با پولشویی دارد؛ ولی پولشویی مورد توجه این نهاد بین‌المللی نیست؛ بلکه آنچه مسلم است این است که این سیستم برای این به وجود آمده که بداند کشورهای اسلامی با چه نهادهای منطقه‌ای در ارتباط هستند. پیوستن کشورمان به FATF استقلال اقتصادی و مالی ایران را خدشه دار می‌کند و با موازین جمهوری اسلامی ناسازگار است.
دولت نباید برای پیوستن به FATF و اجرایی کردن آن عجله کند
در همین رابطه جلیل رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است: FATF و قراردادهای مشابه مجموعه قراردادهای زنجیره ای هستند که تنیده شدن در این مقررات هم فوائد و هم ضررهایی برای اقتصاد و مسائل سیاسی هر کشوری دارد.
وی در گفتگو با خبرنگار فردا می گوید: پیوستن به قراردادهای بین المللی ممکن است محدودیت هایی برای کشور ایجاد کند؛ اما به دلیل ضرورت هایی که وجود دارد بهتر است در این رابطه کار کارشناسی شود.
رحیمی در خصوص روند بررسی این موضوع در مجلس گفت: در حال حاضر بررسی این مسئله در دستور کار کمیته حقوق بین الملل کمیسیون قضایی قرار دارد که بعد از تعطیلات مجلس جلسه مفصلی را با مرکز پژوهش ها و بخش حقوقی وزارت امور خارجه و با یکی دو نهاد مسئول و وزارت خانه های مسئول داریم تا تمام نقاط ضعف و قوت این دو سه تا قرارداد پیگیری شده و به جمع بندی برسیم.
وی در خصوص اجرایی شدن ابلاغیه بانک مرکزی به دو بانک سپه و ملت خاطرنشان کرد: دولت نباید برای پیوستن به FATF و اجرایی کردن آن عجله کند؛ زیرا تا آسیب ها به طور کامل شناسایی نشده و نقاط قوت و ضعف شناخته نشود نباید کشور را درگیر مشکلات اضافه بر تحریم ها یا دچار مشکلات داخلی کنیم و از طرف دیگر هم نباید فضای چالش در جامعه ایجاد کرد؛ به گونه ای که انگار دولت بدون مطالعه و در نظر نگرفتن منافع ملی این کار را انجام می دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد