هزینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف چقدر است؟

کد خبر: 1305209

هزینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف یکی از عوامل مهمی است که مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را مشخص می‌کند. گاهی اوقات، دانش‌آموزان در انتخاب مقصد تحصیلی دچار سردرگمی می‌شوند. آمریکا، انگلیس، کانادا، ترکیه، کشورهای اروپایی و غیره محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی هستند و هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل به این کشورها مهاجرت می‌کنند.

هزینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف چقدر است؟

 

 

در این مطلب قصد داریم هزینه مهاجرت تحصیلی به این کشورهای محبوب را به صورت اختصار بررسی کنیم. هزینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف و برآورد آن‌ها قطعا مهم‌ترین دغدغه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور خواهد بود.

هزینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف

هزینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف بسیار متفاوت است و این درحالی‌ست که مقصدی می‌تواند برای متقاضی مقصدی گران باشد، جای دیگری قطعا وجود خواهد داشت که می‌تواند این رویا را برای او ممکن سازد. مهم‌ترین عوامل برای برنامه‌ریزی بودجه تحصیل در خارج از کشور، کشور مورد نظر و هزینه‌های زندگی در آنجاست. این مسئله اهمیت زیادی دارد زیرا هزینه‌ها پس از خروج از دانشگاه نیز ادامه خواهند داشت و ممکن است حتی بیشتر از شهریه دانشگاه باشد.

بنابراین، یک بودجه برنامه‌ریزی شده باید اقتصاد کشور، هزینه‌های پیش‌بینی شده زندگی، نرخ ارز و غیره را در نظر بگیرد. هزینه تحصیل در خارج از کشور بسته به کشور متفاوت است و برنامه‌ریزی دقیق بودجه با انجام تحقیقات مناسب ضروری است. هزینه‌ها را مقایسه کنید، گزینه‌های تامین مالی را بررسی کنید و تصمیمات مالی خود را بگیرید؛ سپس می‌توانید رویای مهاجرت تحصیلی را به واقعیت تبدیل کنید. هنگام تحقیق، هزینه‌های ماهانه زیر نباید فراموش شوند:

  • مسکن و آب و برق
  • حمل و نقل محلی
  • غذا و نوشیدنی
  • هزینه‌های جانبی (لباس و سایر لوازم)
  • سرگرمی
  • کتاب‌ها و مواد آموزشی
  • بلیط هواپیما رفت و برگشت
  • هزینه پاسپورت و ویزا

هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا

کانادا روز به روز به مقصد محبوب‌تری برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌شود و شهریه در این کشور نسبت به ایالات متحده و انگلیس کمتر است. هنگام تحصیل در کانادا، هزینه زندگی نیز نسبت به سایر نقاط جهان معقول‌تر است و همچنین فرصت‌های کار پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. شهریه برای کالج‌ها و دبیرستان‌های فنی حرفه‌ای بسته به دوره و مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت است و برخی از دوره‌ها ممکن است فقط چند ماه و برخی دیگر چند سال طول بکشد.

در اکثر مواقع، هنگام تحصیل در کانادا شهریه این دوره‌ها می‌تواند از حدود ۷۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار در سال متغیر باشد. بسیاری از دوره‌های کالج شامل کارآموزی یا کارآموزی نیز می‌شوند، بنابراین ممکن است در حین تحصیل درآمد کسب کنید. شهریه دانشگاه‌ها نیز بسته به دوره و مدرسه‌ای که متقاضی تحصیل در کانادا انتخاب می‌کند متفاوت است. به طور متوسط در کانادا، شهریه دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی بین‌المللی حدود ۳۵۰۰۰ دلار در سال و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بین‌المللی حدود ۲۵۰۰۰ دلار در سال است.

7

هنگام تحصیل در کانادا، مواد غذایی در کانادا به طور کلی گران‌تر از سایر مقاصد تحصیلی مانند ایالات متحده و انگلیس است. توصیه می‌شود ماهانه حدود ۴۰۰ تا ۵۵۰ دلار کانادا برای غذا و وسایل روزمره بودجه‌بندی شود. با این حال، هزینه‌های مسکن، سرگرمی و حمل و نقل در مقایسه با سایر مقاصد محبوب مهاجرت تحصیلی مناسب‌تر است.

به عنوان مثال، اجاره یک اتاق در یک آپارتمان اشتراکی در مونترال تنها هفته‌ای حدود ۱۴۰ تا ۲۲۰ دلار کانادا هزینه دارد. ونکوور و تورنتو گران‌تر هستند و اجاره یک آپارتمان اشتراکی در این دو شهر به طور متوسط ​​بین ۲۰۰ تا ۳۲۰ دلار کانادا در هفته هزینه دارد، اما هنوز هم مقرون به صرفه‌تر از شهرهایی مانند لندن و نیویورک هستند. هنگام تحصیل در کانادا، بسیاری از شهرهای کانادایی کارت‌های سفر ارائه می‌دهند که هنگام انجام چندین سفر، هزینه متوسط حمل و نقل فرد را کاهش می‌دهد. میانگین هزینه ماهانه بلیت سفر هنگام تحصیل در کانادا تنها ۱۰۵ دلار کانادا است که بسیار ارزان‌تر از بریتانیا، نیوزیلند و استرالیا است.

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه

طبق گزارش اخیر آکادمیک استاتیستا، بیش از ۳۰۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در حال حاضر در ترکیه مشغول به تحصیل هستند و در دوره‌های مختلف از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ثبت نام کرده‌اند. این افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان بین‌المللی نشان دهنده رشد سریع ترکیه به عنوان قطب آموزش باکیفیت است. ترکیه خانه برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه کوچ است که در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های QS سال ۲۰۲۵ در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه برای ایرانیان مقرون‌به‌صرفه بودن آن است و شهریه و هزینه‌های زندگی در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی بسیار پایین‌تر است. به عنوان مثال، بسته به دوره و دانشگاه می‌توانید انتظار داشته باشید که بین ۲۵۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دلار برای شهریه پرداخت کنید. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، متقاضی می‌تواند با بودجه ۴۰۰ تا ۶۵۰ یورو در ماه در ترکیه زندگی کند. این هزینه در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه‌تر است. رایج‌ترین گزینه‌های اقامتی برای دانشجویان در ترکیه عبارتند از:

  • خوابگاه‌های دانشگاهی: هزینه‌ها بسته به دانشگاه و امکانات متفاوت است.
  • خوابگاه‌های دولتی: ۲۴ تا ۳۸ یورو در ماه.
  • خوابگاه‌های خصوصی: امکانات بسیار بهتری دارند اما هزینه‌های بالاتری نیز دارند.
  • اجاره آپارتمان: ۷۰ تا ۲۹۰ یورو در ماه بسته به موقعیت مکانی و اندازه آپارتمان.

دانشجویان می‌توانند از کافه تریای دانشگاه که هر روز ۲ یا ۳ وعده غذایی بسیار ارزان قیمت سرو می‌کند استفاده کنند. این وعده‌های غذایی حدود ۰.۳۰ تا ۱.۱۵ یورو هزینه دارند. البته اگر متقاضی می‌خواهد غذاهای دیگر را امتحان کند، رستوران‌ها، کافه‌ها یا غذاخوری‌های دیگری نیز در اطراف دانشگاه وجود دارد.

8

هزینه مهاجرت تحصیلی به انگلیس

دانشگاه‌های بریتانیا و به خصوص انگلیس به آموزش با کیفیت بالا معروف هستند، اما شهریه آن‌ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی گران‌تر است. انگلیس دارای میراث فرهنگی غنی و دانشگاه‌های جهانی است و در خیلی مواقع مدت زمان دوره‌ها کوتاه‌تر است، اما شهریه نسبت به سایر کشورها بالاتر است. هزینه زندگی در شهرهایی مانند لندن بیشتر است، بنابراین برنامه‌ریزی بودجه قبل از رفتن بسیار ضروری است. مسکن خصوصی در انگلیس به طور کلی مقرون به صرفه است، به جز لندن که بالاترین قیمت اجاره را در کشور دارد.

ام اگر متقاضی تحصیل در انگلیس در لیدز زندگی و تحصیل می‌کند، فقط به حدود ۸۰ تا ۱۲۵ پوند در هفته برای پوشش هزینه‌های مسکن اشتراکی نیاز دارد. با این حال، اگر در لندن زندگی می‌کند، برای اجاره یک اتاق در یک آپارتمان یا خانه مشترک به بودجه هفتگی حدود ۱۴۰ تا ۲۱۰ پوند نیاز دارد. با وجود تاثیر بحران هزینه‌های زندگی، مواد غذایی در انگلیس نسبتاً ارزان است، به طوری که میانگین قیمت یک لیتر شیر ۱.۲۴ پوند است.

شهریه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی در بریتانیا بسیار متفاوت است و بین ۱۵۰۰۰ تا ۶۸۰۰۰ پوند در سال متغیر است. ما می‌دانیم که این محدوده قیمت بزرگ است، اما این بخاطر تنوع دوره‌ها و سطح دانشگاه‌های مختلف این مقصد مهاجرت تحصیلی است. برای کمک، ما تحقیقات لازم را انجام داده‌ایم تا متقاضی بتواند تصویر بهتری از هزینه‌های خود داشته باشد. در زیر می‌توانید هزینه شهریه بین‌المللی (سالیانه) را در پنج دانشگاه برتر بریتانیا مشاهده کنید:

  • دانشگاه کمبریج حدود ۲۲ هزار تا ۴۰ هزار پوند
  • دانشگاه کالج لندن حدود ۲۸ هزار تا ۳۸ هزار پوند
  • دانشگاه ادینبورو حدود ۲۶ هزار تا ۳۸ هزار پوند
  • دانشگاه منچستر حدود ۲۵.۰۰۰ تا ۳۵ هزار پوند
  • دانشگاه بیرمنگام حدود ۲۲ هزار تا ۳۰.۰۰۰ پوند

علاوه بر این، اگر متقاضی در رشته پزشکی، دندانپزشکی یا علوم دامپزشکی تحصیل می‌کند، باید هزینه یک سال بالینی را نیز پرداخت کند. تعداد و زمان‌بندی سال‌های بالینی بسته به دوره و موسسه متفاوت است، بنابراین قبل از درخواست حتما باید بررسی شود.

هزینه مهاجرت تحصیلی به آمریکا

آمریکا به دلیل ارائه دوره‌های متنوع، به خانه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر تبدیل شده است. با این حال، شهریه به ویژه در موسسات خصوصی می‌تواند نسبتاً بالا باشد. دانشگاه‌های دولتی گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری را برای دانشجویان بین‌المللی از کشورهای دیگر ارائه می‌دهند. در آمریکا، شهریه دانشگاه‌ها بسته به نوع دانشگاه، دوره و مکان می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

شهریه دانشگاه‌های دولتی معمولاً کمتر از دانشگاه‌های خصوصی است و به عنوان مثال، شهریه داخل ایالتی برای دانشگاه‌های دولتی می‌تواند از ۱۰.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار در سال تحصیلی متغیر باشد، در حالی که دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند از ۳۰.۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ دلار در سال تحصیلی هزینه دریافت کنند.

با این حال، شهریه خارج از ایالت برای دانشگاه‌های دولتی می‌تواند به طور قابل توجهی بالاتر از شهریه داخل ایالتی باشد. هزینه زندگی به ایالتی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد؛ در شهرهای بزرگ مانند نیویورک و سانفرانسیسکو، هزینه زندگی گران‌تر است و هزینه زندگی در آمریکا بسیار بالا است، بنابراین برنامه‌ریزی دقیق بودجه در صورت قصد تحصیل در آمریکا ضروری است. میانگین اجاره هفتگی یک اتاق در آپارتمان اشتراکی بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ دلار آمریکا متغیر است و جزو بالاترین هزینه هاست.

هزینه دقیق مسکن به شهری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، اجاره آپارتمان‌های خصوصی اشتراکی در سانفرانسیسکو می‌تواند تا ۵۵۰ دلار در هفته هزینه داشته باشد، در حالی که اجاره یک اتاق در آستین می‌تواند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در هفته باشد. مواد غذایی در ایالات متحده نسبتاً ارزان است و میانگین قیمت یک لیتر شیر ۱.۱۰ دلار است. اگر متقاضی می‌خواهد با بودجه محدودی در آمریکا تحصیل کند، اکیداً توصیه می‌کنیم بیشتر وعده‌های غذایی خود را در خانه تهیه کند و هر ماه بودجه کمی را برای صرف غذا در بیرون اختصاص دهد.

9

هزینه مهاجرت تحصیلی به اروپا

اروپا به عنوان محبوب‌ترین منطقه برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، مجموعه‌ای از زبان‌ها و فرهنگ‌ها است که برای هر سلیقه و بودجه‌ای مقصدی دارد. در مقایسه با مکان‌های معروف تحصیل در خارج از کشور، تحصیل در اروپا بسیار اقتصادی‌تر است. مهم است به یاد داشته باشید که هزینه دقیق تحصیل ممکن است بسته به کشور و دانشگاه انتخابی شما تغییر کند.

کشورهای اروپایی به طور مداوم در زمینه رفاه، ایمنی و کیفیت زندگی امتیاز بالایی کسب می‌کنند و سیستم‌های مراقبت بهداشتی عالی، شبکه‌های اجتماعی قوی و سطح زندگی خوب همگی در دسترس متقاضی به عنوان یک دانشجو است و تجربه فوق العاده‌ای را رقم می‌زند. در این بخش، برخی از مقاصد مهاجرت تحصیلی محبوب اروپا را به صورت بسیار مختصر بررسی می‌کنیم.

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در صورتی که در یکی از دانشگاه‌های دولتی آن کشور ثبت نام کنید صفر است و دانشجویان فقط ملزم به پرداخت هزینه اداری در ابتدای هر ترم هستند. هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند بسته به سطح تحصیلات و دوره تحصیلی از ۱۰.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال متغیر باشد. اگرچه در دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه وجود ندارد، اما هزینه‌هایی وجود دارد که دانشجو باید در نظر داشته باشد.

این هزینه‌های اداری به طور گسترده در هزینه‌های دانشگاهی طبقه‌بندی می‌شوند که معمولاً شامل مشارکت اجباری دانشجویان و هزینه‌های ترم است. دانشگاه‌های مختلف هزینه‌های ترمی متفاوتی دارند و آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که دانشجویان ساکن در این کشور می‌توانند یک استاندارد زندگی امن داشته باشند و مبلغ حدود ۱۱ هزار یورو در سال را به عنوان بودجه اجباری برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان از طریق حساب مسدود شده در آلمان را دارند، تعیین کرده‌اند.

دانشجویان موظف هستند این مبلغ را در حساب مسدود شده خود نگه دارند و تنها مجاز به برداشت حدود ۹۵۰ یورو در ماه به عنوان بخشی از هزینه‌های زندگی هستند. همچنین، این مبلغ حداقل هزینه زندگی است که توسط دولت فدرال پیشنهاد شده و برای محاسبه اثبات بودجه‌ای که دانشجو باید هنگام درخواست به دانشگاه‌های آلمان ارائه کند، استفاده می‌شود.

هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا دارای دانشگاه‌های بسیاری با شهریه‌های مقرون به صرفه است و بورسیه‌های استانی و کمک‌های مالی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که هزینه‌های تحصیل و گاهی حتی هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. مثلا می‌توانید دانشگاه‌هایی با شهریه مقرون به صرفه و تخفیف‌های ثبت‌نام زودهنگام انتخاب کنید. به طور مثال، موسساتی مانند دانشگاه پادووا و دانشگاه پیزا برای متقاضیان زودهنگام نرخ شهریه پایین‌تری ارائه می‌دهند.

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، می‌توانید انتظار داشته باشید که ماهانه بین حدود ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو برای هزینه‌های زندگی هزینه کنید. ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی مقرون به صرفه‌تر است و شهریه از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در هر ترم متغیر است. از سوی دیگر، شهریه دانشگاه‌های خصوصی از ۶۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ یورو متغیر است.

هزینه مهاجرت تحصیلی به اسپانیا

داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های اسپانیا طی سال‌ها به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و در سال اخیر نسبت به سال قبل ۲۷.۷ درصد افزایش یافته است. اسپانیا به دلیل شهریه پایین برای دوره‌های کارشناسی که از ۷۵۰ تا ۲۵۰۰ یورو در سال متغیر است و برای کارشناسی ارشد و دکتری که از ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو در سال متغیر است، انتخابی اقتصادی برای دانشجویان بین‌المللی است. هزینه‌های اسکان نیز عامل دیگری است که تا حد زیادی به شهر و منطقه انتخابی بستگی دارد.

به عنوان مثال، قیمت متوسط آپارتمانی یک خوابه در مرکز شهر مادرید حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه و در خارج از مرکز شهر حدود ۷۷۵ یورو در ماه است. در بارسلونا نیز روند مشابهی وجود دارد که قیمت متوسط یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود ۹۸۰ یورو در ماه و در خارج از مرکز شهر حدود ۷۸۵ یورو در ماه است. دانشجویان برای برآورد کلی بودجه می‌توانند انتظار داشته باشند که ماهانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو برای غذا، حمل و نقل، آب و برق، مواد غذایی و سایر هزینه‌های شخصی پرداخت کنند.

کلام پایانی

مدیریت مالی روزمره برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مهم است و این کار با درک هزینه‌هایتان و تنظیم یک بودجه واقع‌گرایانه آغاز می‌شود. در حالی که هزینه‌های زندگی در آمریکا و انگلیس، به خصوص در شهرهای بزرگ، بالاتر است، اما موسسات درجه یک این کشورها تحصیل در آنجا را ارزش‌مند می‌کند و طبق رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های تایمز در سال ۲۰۲۴، ده دانشگاه برتر جهان بریتانیایی یا آمریکایی هستند و در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۵، هشت مورد از ده جایگاه برتر به موسسات بریتانیایی و آمریکایی تعلق دارد.

تحصیل در انگلیس یا آمریکا به شما امکان می‌دهد از کسب یک مدرک معتبر بهره‌مند شوید که می‌تواند راه را برای موفقیت آینده در شغل یا تحصیلات تکمیلی شما هموار کند. مقاصد مهاجرت تحصیلی کم‌هزینه بدون شک از نظر مالی به صرفه‌تر هستند، اما با بودجه‌بندی دقیق، تحصیل در کشورهایی با هزینه زندگی بالاتر نیز امکان‌پذیر است. اگر با موانع مالی روبرو هستید، به یاد داشته باشید که تنها نیستید و در رده‌بندی کشورها، کانادا نیز ارزش بسیار بالایی را به نسبت مبالغ دریافتی، ارائه می‌دهد.

منبع: لتسگو یونی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد