زبان انگلیسی چطور بین المللی شد

کد خبر: 1230420

همه ما انگلیسی را به‌عنوان زبان بین المللی می‌شناسیم و شاید بارها به اینکه چطور انگلیسی بین المللی شد، فکر کرده باشیم. کافیست یک بررسی اجمالی به اسناد تاریخی داشته باشیم تا متوجه شویم که تا قرن‌ها پیش، زبان انگلیسی به گستردگی امروز نبود؛ بنابراین کنجکاوی در مورد کاربرد گسترده زبان انگلیسی در دنیای کنونی، کاملاً طبیعی است. پس اگر چنین سوالی ذهن شما را هم درگیر کرده است، چند دقیقه وقت خود را به مطالعه این مقاله کوتاه اختصاص دهید.

زبان انگلیسی چطور بین المللی شد

 

 

 

تاریخچه زبان انگلیسی؛ چطور انگلیسی بین المللی شد

تا به حال به این فکر کرده‌اید که علی‌رغم وجود زبان‌های بسیار قدیمی همچون زبان عبری، زبان باسک، زبان گرجستانی، زبان مقدونیه‌ای، زبان پارسی یا زبان کُردی با 6200 سال قدمت، چرا و چطور انگلیسی بین المللی شد؟ بهتر است اندکی تاریخچه زبان انگلیسی را کندوکاو کنیم.

مطالعه کنید: یادگیری زبان انگلیسی در خانه

زبان انگلیسی از ابتدا تا امروز

در مطالعه تاریخچه زبان انگلیسی، باید تاریخ کشور بریتانیا را بررسی کنیم. تمامی تحولات فرهنگی و سیاسی این کشور در تحول زبان انگلیسی و تبدیل آن به آنچه که امروز می‌بینیم، نقش ویژه داشته است.

کشور انگلستان یا همان بریتانیا، در حدود 4 قرن، زیر سلطه امپراطوری رم بود. پس از تضعیف قدرت رومیان و تجزیه آن به مناطق مختلف، کشوری به نام بریتانیا نیز استقلال یافت، سپس با کوچ آنگل‌های ژرمنی تبار به منطقه بریتانیا و تلفیق آن‌ها با نژاد قدیمی سلت ساکن این منطقه، زبان انگلی به وجود آمد. این زبان بعدها به آنگلیش و سپس انگلیسی امروزی تغییر نام یافت.

خاک بریتانیا در طول سال‌ها، مورد هجوم اقوام مختلفی قرار گرفت که همواره زبان انگلیسی را تهدید کرده‌اند. با این‌حال هیچ‌کدام از وقایع نظامی نه تنها تأثیر منفی برای این زبان نداشت، بلکه با افزودن واژگان بیشتر در غنی شدن آن موثر بود. برای نمونه حمله اقوام اسکاندیناوی و فرانسوی‌ها به بریتانیا و زیر سلطه رفتن این کشور برای مدت چندین دهه، زبان انگلیسی را با واژگانی از زبان‌های فرانسوی و اسکاندیناوی، قوی‌تر کرد.

در آخرین مطلب از این بخش، جالب است بدانید که قدیمی‌ترین متن به زبان انگلیسی، اثری برجای مانده از حماسه بیوولف است که می‌توان آن را شکل اولیه زبان انگلیسی امروزی دانست.

دلایل به وجود آمدن زبان بین المللی

بدیهی است که با گسترش روابط بین‌المللی و نیاز به تعامل با سایر ملت‌ها، وجود یک زبان مشترک ضروری است. مهم‌ترین دلایل اهمیت و ضرورت وجود زبان مشترک یا بین‌المللی را در زیر بیان کرده‌ایم.

  • سهولت روابط سیاسی

  • سهولت در تجارت بین‌المللی

  • دسترسی‌ سریع‌تر به فناوری‌ها و علم روز دنیا از جمله علوم پزشکی، مهندسی و ...

دلایل گسترش زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی

تاریخچه زبان انگلیسی و ضرورت داشتن یک زبان بین‌ المللی را به صورت مختصر توضیح دادیم؛ اما همچنان نمی‌توان دلیل اهمیت یافتن این زبان و اینکه چطور انگلیسی بین المللی شد را درک کرد. بر همین اساس برخی از دلایل گسترش این زبان و تبدیل شدن آن به زبان انگلیسی را به صورت واضح بیان کرده‌ایم.

کشورگشایی‌های گسترده بریتانیا و استعمار کشورهای متعدد

کشور بریتانیا پس از استقلال و قدرت گرفتن، اقدام به کشورگشایی‌های گسترده‌ای در سراسر منطقه کرد. در برهه‌ای از تاریخ، مناطقی از جمله آمریکای شمالی، شبه قاره هند، اکثر مناطق کارائیب و آفریقا، استرالیا و نیوزلند همگی تحت استعمار انگلستان قرار داشتند؛ بنابراین واضح است که یادگیری زبان انگلیسی برای مردمان این سرزمین‌ها ضروری بود. از طرفی واژگان متعدد جدیدی از این مناطق وارد زبان انگلیسی شده و رفته رفته گویش‌های جدیدی از این زبان را به وجود آوردند که در سراسر منطقه گسترش یافت.

مطالعه کنیدسلام خوبی به انگلیسی

انقلاب علمی و گسترش زبان انگلیسی

هم‌زمان با گسترش مهاجرت انگلیسی در بخش عظیمی از جهان، انقلاب علمی در انگلستان به وقوع پیوست. دانشمندان و محققان انگلیسی زبان متعددی از جمله ایزاک نیوتون، آثار خود را به زبان انگلیسی منتشر کرده و این زبان را در سراسر جهان توسعه دادند.

صنعت و زبان انگلیسی

بدون شک یکی از پاسخ‌ها به سوال چطور انگلیسی بین المللی شد، صنعت است. انقلاب صنعتی در انگلستان به وقوع پیوست و بدیهی است که دستورالعمل‌های اساسی این تکنولوژی به زبان انگلیسی نوشته می‌شد. توسعه این انقلاب و اشاعه آن به سایر نقاط جهان از یک طرف و کارگرانی که برای دریافت پول بیشتر به شهرهای انگلیسی می‌آمدند از طرف دیگر، موجب ضرورت یادگیری زبان انگلیسی شد. همچنین زمینه‌های تبدیل شدن آن به یک زبان جهانی بین المللی را فراهم کرد.

مطالعه کنید: برترین فیلم های imdb

گسترش هنر و ادبیات انگلیسی در جهان

هنرمندانی از قبیل شکسپیر و آثار همه‌گیر آن‌ها را در سراسر جهان، از قلب انگلستان برخاستند. نوشته‌های شکسپیر در سراسر جهان پخش شد و مردم سراسر جهان را با زبان انگلیسی آشنا کرد.

سرگرمی و زبان انگلیسی

ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از سرزمین‌های انگلیسی زبان دنیا، در تولید سرگرمی از جمله، فیلم، موسیقی و برنامه‌های تلویزیونی، جایگاه قدرتمندی پیدا کرد. صادرات سرگرمی از آمریکا و انگلیس به سراسر جهان بر رونق زبان انگلیسی در جهان افزود. این مورد یکی از دلایلی است که در دنیای امروز افراد را به سمت یادگیری زبان انگلیسی حرفه‌ای ترغیب می‌کند.

مطالعه کنید: ضرب المثل انگلیسی

اینترنت و زبان انگلیسی

همه ما به جایگاه مهم کامپیوتر و اینترنت در دنیای امروزی واقف هستیم. اولین کامیپوترها به وسیله‌ کشورهای آمریکا و انگلستان ساخته شدند. پایه‌های اینترنت و علم اساسی دنیا، یعنی برنامه‌نویسی و کدنویسی به زبان انگلیسی نوشته شده است. آمریکا و انگلیس اولین کشورهای فعال در حوزه اینترنت، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات هستند. تمامی این‌ها دلایل موجهی برای اهمیت زبان انگلیسی و ارزش یافتن آن برای تبدیل شدن به زبان جهانی بوده است. با این اوصاف و بر اساس تغییراتی که بریتانیا و آمریکا در جهان به وجود آوردند، نقش زبان‌های قدیمی و غنی دیگری از جمله پارسی، عربی، عبری و ... کم‌رنگ شد و انگلیسی را به بهترین و شاید تنها گزینه برای تبدیل شدن به زبان جهانی تبدیل کرد.

سخن پایانی

در این مطلب، چند دلیل توجیه‌کننده برای اینکه چطور انگلیسی بین المللی شد، مطرح کردیم. برخی از این موارد از جمله علم، ادب و هنر در کشورهای آسیایی و آفریقایی از جمله ایران و مصر هزاران سال قبل از انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ اما واقعیت این است که حکمرانان، سیاست‌مداران انگلیسی و آمریکایی، بهتر از حکمرانان و سیاست مداران ایرانی و ... توانستند از عهده مسئولیت گسترش فرهنگ، زبان و ملیت خود برآیند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد