آمریکا مشارکت در رزمایش نظامی در خلیج‌فارس را متوقف کرد

کد خبر: 732941

یک روزنامه آمریکایی، اقدام دولت آمریکا به تعلیق مشارکتش در رزمایش نظامی در منطقه خلیج‌فارس را ضربه‌ای به عربستان سعودی و شخص ولیعهد این کشور ارزیابی کرده است.

خبرگزاری تسنیم: ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، به‌دلیل بحران دیپلماتیک برخی ‌از کشورهای منطقه خلیج‌فارس با قطر، توقف مشارکت خود در رزمایش‌های نظامی، در آن منطقه را اعلام کرد.

«جان توماس» سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، روز گذشته گفت: «تصمیم گرفته‌ایم در برخی از تمرینات نظامی که با هدف مشارکت همه در دستیابی‌به‌ منافع منطقه‌ای مشترک باشد، شرکت نکنیم.»

در همین راستا، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نوشت، تصمیم فرماندهی مرکزی آمریکا مبنی بر توقف کردن مشارکتش در مانورهای نظامی با کشورهای خلیج‌فارس به دلیل بحران قطر، به مثابه «ضربه‌ای به عربستان سعودی به‌ویژه ولیعهد این کشور» محسوب می‌شود.

وال‌استریت ژورنال به نقل از «اندریاس کریگ» استادیار دانشکده «کینگز» در لندن، نوشت: تعلیق این مانورها، ضربه‌ای به «محمد بن‌سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع سعودی است که یکی از مهندسان طرح محاصره قطر شناخته می‌شود.

کریگ خاطرنشان کرد، خاندان‌های پادشاهی در این منطقه از جمله خاندان آل‌سعود در عربستان تقویت شراکت با آمریکا را ابزاری برای تقویت امنیت‌شان تلقی می‌‌کنند؛ از این‌رو تعلیق مانورهای نظامی ضربه‌ای قوی برای آنها به‌حساب می‌آید.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهارات فرمانده مرکزی در واشنگتن که گفته است (مشارکت آمریکا) در رزمایش‌ها متوقف خواهد شد، خاطرنشان کرد این امر حاوی پیامی است مبنی بر این‌که ارتش آمریکا همچنان به همکاری با دیگر کشورهای منطقه از جمله قطر، علاقه‌مند است.

از سوی دیگر، توقف مانورهای نظامی یک تحول در موضع ایالات متحده درقبال بحران قطر به‌شمار می‌آید.

طبق اطلاعات موجود، مسئولان عالی‌رتبه آمریکایی تلاش کرده‌اند همپیمانان منطقه‌ای آمریکا را به متوقف کردن محاصره تحمیلی علیه قطر راغب کنند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از پنجم جولای روابط سیاسی و اقتصادی‌شان با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم، قطع کرده‌اند.

آمریکا پایگاه‌های نظامی مهمی در منطقه از جمله در قطر دارد. طبق گزارش رسانه‌های قطری، در پایگاه هوایی «العدید» حدود 11 هزار سرباز از نیروهای آمریکایی و نیروهای همپیمان مستقر هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد