بازتاب اعلام نتایج قطعی انتخابات ایران در رسانه‌های آسیایی

کد خبر: 1300823

اعلام نتایج نهایی دومین دور چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام نام مسعود پزشکیان به‌عنوان پیروز این رقابت در رسانه‌های آسیایی بازتاب یافت.

بازتاب اعلام نتایج قطعی انتخابات ایران در رسانه‌های آسیایی

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد. این خبر در صدر اخبار بامدادی رسانه‌های شرق آسیا قرار گرفت.

شبکه ملی رادیو تلویزیونی ژاپن موسوم به «ان اچ کی» در بازتاب این خبر نوشت: مسعود پزشکیان از اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، وی در جریان کارزار انتخاباتی خود مذاکرات بیشتر با غرب را خواستار شده بود.

این تارنمای خبری در ادامه افزود: وزارت کشور ایران اعلام کرد پزشکیان بر رقیب خود سعید جلیلی پیروز شد؛ انتخابات ریاست جمهوری ایران بدنبال درگذشت سید ابراهیم رئیسی (رئیس جمهور شهید) در سانحه بالگرد در ماه مه گذشته برگزار شد.

رسانه ملی ژاپن در ادامه گزارش داد: پزشکیان معاون سابق مجلس ایران و وزیر سابق بهداشت بود، وی گفته که خواهان بهبود روابط با غرب است تا تحریم ها علیه ایران برداشته شوند.

خبرگزاری رسمی چین شینهوا نیز دقایقی پیش خبر پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را بازتاب داد.

این رسانه در تیتر خبری خود نوشت: مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت ایران برنده چهاردمین دوره انتخابات ایران شد.

تارنمای شینهوا در ادامه نوشت: مسعود پزشکیان، اصلاح طلب و وزیر سابق بهداشت روز شنبه بنابر اعلام «محسن اسلامی» سخنگوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در چهاردمین دوره ریاست جمهوری ایران با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۲ رای از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۷۳هزار و ۹۳۱ آرای ماخوذه در دور دوم انتخابات پیروز شد.

تار نمای روزنامه هنگ‌کنگی استریتس تایمز نیز گزارش داد:  مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب و از چهره‌های میانه‌رو ایران، با پیگیری کاهش محدودیت‌های اجتماعی و سیاست خارجی عملگرایانه، امید میلیون‌ها ایرانی را برای کسب آزادی‌های بیشتر جلب کرده است.

این روزامه به نقل از تحلیلگران نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی را شکست داد، ممکن است در مذاکرات با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران رویکرد صلح‌آمیزتری اتخاذ کند.

این گزارش افزود: مسعود پزشکیان، جراح قلب ۶۹ ساله و رئیس‌جمهور منتخب ایران، وعده داده است که با ترویج سیاست خارجی مصلحت‌گرا، کاهش تنش‌ها در مذاکرات هسته‌ای و بهبود آزادسازی اجتماعی و تکثرگرایی سیاسی، تغییراتی ایجاد کند.

خبرگزاری دولتی قزاقستان کازینفرم نیز با بازتاب خبر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت که از بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رای شمارش شده، پزشکیان جراح قلب با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای پیروز شد درحالیکه جلیلی رقیب وی با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ رای پشت سر او ایستاد.

روزنامه صبح جنوب چین به نقل از اعلام وزارت کشور جمهری اسلامی اعلام کرد که مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب ایران، روز شنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، سعید جلیلی را شکست داد.

این گزارش با اشاره به تعداد رسمی آرای اعلام شده افزود: این انتخابات زودهنگام پس از درگذشت رئیس‌جمهور محافظه‌کار، سیدابراهیم رئیسی، در یک سانحه سقوط بالگرد برگزار شد.

بر اساس گزارش این روزنامه، مقام معظم رهبری در بیاناتی شرکت گسترده مردم در دور دوم انتخابات را خاستار شد و بر اهمیت آن تأکید نمود. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران نتایج نهایی شمارش چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به این شرح اعلام کرد: مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ است که بر این اساس، تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‌تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد