شهید سید هاشم صفی الدین که بود؟

کد خبر: 1323355

سید هاشم صفی الدین در دهه ۱۹۸۰ به همراه شهید سید حسن نصرالله در حوزه‌های علمیه شیعه در عراق و ایران تحصیل کرد و از بدو تاسیس حزب الله وارد آن شد و مناصب عالی رتبه‌ای در مقاومت لبنان داشت.

شهید سید هاشم صفی الدین که بود؟

سید هاشم صفی الدین، از رهبران سیاسی جنبش حزب الله لبنان در سال 1964 در شهر دیر قانون النهر در جنوب لبنان در یک خانواده سرشناس شیعه به دنیا آمد و پسرخاله سید حسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب الله است.

آنچه که در رابطه هاشم صفی‌الدین و شهید سید حسن نصرالله جلب توجه می‌کند، علاوه بر رابطه خویشاوندی، شباهت ظاهری، صدا و حتی لحن است.

خانواده صفی‌الدین در عرصه‌های سیاسی و مذهبی شهرت زیادی دارند و علمای شیعه و سیاستمداران برجسته شیعه در لبنان، اغلب از این خاندان برخاسته‌اند که مهمترین آنها محمد صفی الدین، نماینده مجلس لبنان در دهه‌های 1960 و 1970 است. 

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان , 

سید هاشم صفی الدین در دهه 1980 به همراه شهید سید حسن نصرالله در حوزه‌های علمیه شیعه در عراق و ایران تحصیل کرد و از بدو تاسیس حزب الله وارد آن شد و مناصب عالی رتبه‌ای در مقاومت لبنان داشت.

وی در سال 1983 با دختر محمدعلی الامین، عضو شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.

در سال 1944 جنبش حزب الله از سید هاشم صفی الدین خواست تا فعالیت‌های خود را در حوزه علمیه قم به پایان رسانده و برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های مهم در مقاومت لبنان به این کشور برگردد.

وی پس از بازگشت از قم، منصب ریاست شورای اجرایی حزب الله را بر عهده گرفت که بعد از دبیرکلی، عالی‌ترین منصب حزب الله به شمار می‌رود. هاشم صفی‌الدین مسئول اجرای سیاست‌های داخلی و توسعه ساختار اداری حزب الله و نظارت بر موسسات، اموال و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به ویژه در جهان عربی شد.

سید هاشم صفی‌الدین مرد دوم حزب الله بعد از سید حسن نصرالله و از جمله مقامات ارشد مقاومت لبنان است که علاوه بر مسئولیت سیاسی در شاخه نظامی آن نیز فعالیت می‌کند.

در سال 2017 آمریکا سید هاشم صفی‌الدین را در فهرست موسوم به متهمان به تروریسم قرارداد و در سال 2018 تحریم‌های اقتصادی متعدد، از جمله مصادره اموال و حساب‌ها و جلوگیری از معاملات مالی با او را اعمال کرد.

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان , 

سید هاشم صفی الدین او در سال 1994 به ریاست جنبش حزب الله در منطقه بیروت منصوب شد و در سال 1995 ریاست شورای مقاومت را که مسئول فعالیت‌های نظامی بود بر عهده گرفت. سید هاشم صفی الدین در سال 1998 به عضویت مجلس شورای حزب الله درآمد و در سال 1998 به عنوان مرد دوم حزب الله و رئیس شورای اجرایی آن منصوب شد.

سید هاشم صفی‌الدین ریاست شورای جهادی حزب الله را نیز عهده دارد که عالی‌ترین نهاد نظامی مقاومت لبنان محسوب می‌شود. او در سال 2010 به عنوان فرمانده نظامی منطقه جنوب منصوب شد.

این رهبر ارشد جنبش حزب الله لبنان از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی نقش کلیدی در رویکرد مقاومت لبنان برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین داشت و همواره تاکید داشت که همه مسلمانان و آزادگان جهان، مسئول دفاع از مستضعفان و مظلومان فلسطینی و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی هستند.

سید هاشم صفی الدین در مراسم چهلمین روز شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز تاکید کرد که خون حاج قاسم، موجب اخراج آمریکایی‌ها از کل منطقه و آزادی ملت‌های منطقه می‌گردد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد