خشم اتحادیه اروپا از دستاوردهای اجلاس بریکس

کد خبر: 1323568

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی که نشان‌دهنده خشم مقام‌های اروپایی از دستاوردهای اجلاس سران بریکس است، تحریم‌های این اتحادیه را که در فرازهایی از بیانیه پایانی اجلاس، نامشروع توصیف شده است، قانونی و لازم‌الاجرا خواند و مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با «سوءاستفاده» از ریاست دوره این کشور بر گروه بریکس تلاش کرد تا مسکو را از انزوای جهانی خارج کند.

خشم اتحادیه اروپا از دستاوردهای اجلاس بریکس

پیتر استانو روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران در بروکسل ادعا کرد: «ما بیانیه پایانی اجلاس بریکس را مد نظر قرار دادیم و از نظر ما این تلاشی از سوی پوتین بود تا از ریاست دوره‌ای روسیه بر این نهاد سواستفاده کند و از انزوای جهانی خارج شود.»

وی با تکرار مواضع خصمانه غرب علیه روسیه مدعی شد که در بیانیه پایانی اجلاس، «هیچ موضع واحدی در خصوص جنگ روسیه علیه اوکراین نیست، بلکه اشاره‌هایی به مواضع بین‌المللی برخی کشورها دیده می‌شود.»

سخنگوی اتحادیه اروپا ادعا کرد: «این مساله نشان می‌دهد که تلاش‌های روسیه برای جلب هرگونه حمایت در قالب بریکس شکست خورده و نمونه دیگری از انزوای جهانی روسیه در خصوص جنگ غیرقانونی این کشور علیه اوکراینی‌ها است.»

او روز گذشته هم در اظهارات ادعایی مشابهی، «سوء استفاده پوتین از ظرفیت اجلاس بریکس برای احیای اعتبار مسکو» را محکوم کرد و مدعی شد: «پوتین بر کشوری ریاست می‌کند که یک حمله غیرقانونی علیه اوکراین به راه انداخته است. »

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو درباره گسترش مرزهای ائتلاف نظامی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای غربی با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با تحریم روسیه و حمایت‌های نظامی هنگفت از کی‌یف به این جنگ افروزی ادامه دادند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به ابراز نگرانی سران بریکس پیرامون تاثیر مخرب تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه غرب، اینطور ادعا کرد: «ما در اتحادیه اروپا خود را مخاطب موضوع تحریم‌ها در بیانیه پایان اجلاس کازان نمی‌بینیم. تحریم‌های اتحادیه اروپا مشروع و برای این اتحادیه و شهروندان آن لازم‌الاجرا است. این تحریم‌ها بر اساس قوانین اتحادیه اروپاست.»

وی مدعی شد: «این تحریم‌ها تنها زمانی وضع می‌شود که شواهدی مبنی بر نقض حقوق بشر، رویه‌های دمکراتیک و قوانین بین‌المللی وجود داشته باشد. این تحریم‌ها هرگز علیه اشخاص، کشورها و یا نهادهایی که قوانین بین‌المللی یا حقوق بشری را نقض نکرده‌اند نیست.»

استانو همچنین ادعا کرد: «برخی از کشورهای عضو بریکس بنا به دلایل موجه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.»

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در کازان روسیه برگزار شد و شرکت کنندگان در بیانیه پایانی، مواضع مشترک خود را در خصوص تحولات بین‌المللی از جمله محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، مناقشه در اوکراین، توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌های یکجانبه غرب و ضرورت بازنگری در نظام مالی بین‌المللی مطرح کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما عمیقا نگران تاثیر مخرب اقدامات زورگویانه، یکجانبه و نامشروع از جمله تحریم‌های غیرقانونی، بر اقتصاد جهانی، تجارت بین‌المللی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستیم. چنین اقداماتی، منشور ملل متحد، نظام تجاری چندجانبه، توسعه پایدار و توافق‌های زیست محیطی را تضعیف می‌کند.

گفتنی است، گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد