عمل ناخنک چشم چگونه است و چقدر طول می‌کشد؟

کد خبر: 1271358
عمل ناخنک چشم چگونه است و چقدر طول می‌کشد؟

 

جراحی ناخنک چشم یکی از اشکال رایج جراحی چشم است که با هدف حذف ضایعه‌ای از چشم انجام می‌شود. این نوع عمل چشم برخلاف اسم نسبتاً هولناکی که دارد، جزء جراحی‌های بسیار آسان و کم‌خطر محسوب می‌شود. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر درباره نحوه انجام عمل ناخنک چشم بدانید یا فقط می‌خواهید دانستی‌های پزشکیتان را در حوزه این عارضه شایع ارتقا دهید، فرصت مطالعه این نوشتار را از دست ندهید.

ناخنک چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

شاید برایتان سؤال باشد که ناخنک چشم چیست؟ ناخنک چشم که در دنیای پزشکی بیشتر با اصطلاح Pterygium شناخته می‌شود، عارضه‌ای نسبتاً شایع است که در اثر تابش اشعه ایکس به چشم ظاهر می‌شود. در این بیماری، ضایعه‌ای به رنگ ارغوانی، سفیدی چشم را می‌پوشاند و به‌تدریج منجربه بروز علائمی همچون سوزش، خارش، تورم و قرمزی چشم می‌شود. عموماً نقطه آغازین شکل‌گیری این ضایعه، گوشه چشم در سمت بینی و مقصد نهایی آن، حرکت به سوی قرنیه است.

ناخنک چشم در مراحل ابتدایی خود، تقریباً هیچ‌گونه خطری برای افراد ندارد. بااین‌حال، با حرکت ضایعه به سمت قرنیه و قرار گرفتن در آن، ضمن ایجاد تغییر شکل قرنیه، می‌تواند موجب بروز خطراتی نظیر تاری دید و دوبینی شود.

خوشبختانه روش‌های درمانی متعددی برای بهبود و درمان ناخنک چشم وجود دارد که چشم‌پزشکان، متناسب با شدت علائم، یکی از آن‌ها را برمی‌گزینند. در صورتی که علائم ناخنک چشم در افراد خفیف باشد، اتخاذ یکی از روش‌های زیر می‌تواند موجب بهبودی و درمان شود:

•          استفاده از اشک مصنوعی

•          استفاده از پماد مرطوب‌کننده

•          استفاده از قطره‌های رفع التهاب و قرمزی چشم

•          استفاده از قطره‌های تسکین‌دهنده خارش، درد و تورم چشم

با گذشت ‌زمان و پیشرفت این بیماری، اثرگذاری روش‌های درمانی ذکرشده در بالا کاهش پیدا می‌کند. دلیل این امر هم بروز مشکلاتی مانند تاری دید یا آستیگماتیسم است که درنتیجهٔ سرعت رشد ناخنک چشم، افراد را درگیر می‌کند. در این موقعیت، تنها گزینه درمانی روی میز برای بیماران، جراحی ناخنک چشم است.

عمل ناخنک چشم و روش‌های انجام آن

حذف ضایعه ایجادشده، بهبود مشکلات بینایی و سرکوب‌کردن فرایند رشد دوباره رشته‌های غیرسرطانی ملتحمه، از اهداف مهم جراحی ناخنک چشم به‌شمار می‌آیند. عموماً جراحان برای رسیدن به این دو هدف، از تکنیک‌های مختلفی در جراحی استفاده می‌کنند که عبارتند از:

جراحی ناخنک چشم با کمک بخیه

در جراحی ناخنک چشم با کمک بخیه، چشم‌پزشکان ابتدا ناخنک را به همراه ملتحمهٔ آسیب‌دیده از چشم جدا می‌کنند. سپس در گام بعدی با ایجاد بخیه‌های تجزیه‌پذیر، راه رشد دوباره ناخنک را در چشم مسدود می‌کنند.

اگرچه بخیه‌ها احتمال رشد دوباره ناخنک را در چشم به‌شدت کاهش می‌دهند؛ بااین‌حال، یک عیب بزرگ دارند و آن افزایش مدت زمان بهبودی است. به عبارتی در این روش، بیماران جهت رسیدن به نقطه کامل بهبودی، زمان زیادی را باید پشت سر بگذارند. ضمن اینکه در دوره بهبودی، احتمال بروز عوارضی همچون التهاب یا ناراحتی چشم بیشتر است.

جراحی ناخنک با کمک چسب فیبرین

فرایند درمان ناخنک چشم با کمک چسب فیبرین، درست به شیوه جراحی ناخنک با استفاده از بخیه انجام می‌پذیرد. تفاوت این دو روش در شیوه مسدودسازی رشد دوباره ناخنک خلاصه می‌شود. چشم‌پزشکان در این روش، از چسب فیبرین (محصولی مشتق‌شده از خون) جهت سرکوب رشد دوباره رشته‌های غیرسرطانی ملتحمه استفاده می‌کنند.

چسب فیبرین در مقایسه با بخیه، دو مزیت بزرگ دارد؛ تسریع فرایند بهبودی و کاهش ناراحتی و التهاب بعد از عمل، از مزایای بزرگ این روش محسوب می‌شود. این نوع جراحی نیز معایب خاص خودش را دارد که مهم‌ترین آن‌ها افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی و انتقال عفونت به چشم است.

جراحی ناخنک با بهره‌گیری از تکنیک صلبیه برهنه

یکی از اشکال سنتی و البته پرریسک جراحی ناخنک، جراحی با تکنیک صلبیه برهنه است. در این روش، بافت ناخنک بدون جایگزینی با سایر بافت‌های سالم، از چشم جدا می‌شود. تکنیک صُلبیه برهنه، احتمال بروز خطرات ناشی از بخیه یا چسب فیبرین را تقریباً به صفر می‌رساند؛ بااین‌حال به دلیل عدم جایگزینی بافت‌ها، می‌تواند ریسک ظاهرشدن دوباره ناخنک را در چشم افزایش دهد.

عمل ناخنک چشم با لیزر

3

آخرین تکنیک در جراحی ناخنک چشم، لیزر است که تفاوت چندانی با روش صلبیه برهنه ندارد. تنها ویژگی منحصربه‌فرد این روش این است که حذف ناخنک چشم با لیزر انجام می‌پذیرد.

بهترین زمان جراحی ناخنک چشم

مراحل آغازین شکل‌گیری ناخنک در چشم را می‌توان بهترین زمان برای انجام جراحی دانست. هرچه روند رشد ناخنک در چشم شدت و سرعت بیشتری پیدا کند، جراحی ناخنک چشم نیز طی فرایندی پیچیده‌تری صورت می‌پذیرد.

عمل ناخنک چشم چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طور که در ابتدای این نوشتار اشاره شد، عمل این زائده، جزء جراحی‌های آسان و سرپایی محسوب می‌شود. میانگین زمان انجام این نوع جراحی را می‌توان چیزی معادل 30 تا 45 دقیقه دانست.

مراقبت بعد از عمل ناخنک چشم

چراحی ناخنک چشم مانند جراحی انحراف چشم با عوارض و پیامدهای متعددی همراه است. اینکه بیماران بعد از عمل، با چه عوارض و پیامدهایی روبه‌رو می‌شوند یا طی چه مدت زمانی به بهبودی کامل می‌رسند، بستگی زیادی به رعایت دستورالعمل‌های تجویزشده از سوی پزشک دارد. به میزانی که افراد در رعایت این دستورالعمل‌ها محتاط‌تر باشند، بهبودی نیز زودتر از موعد اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه با داشتن مراقبت‌های بعدی می‌توان عوارض انجام این عمل را تا حد زیادی کاهش داد. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی ناخنک را می‌توان در اقدامات زیر خلاصه کرد:

•          پوشاندن چشم با پد مخصوص بعد از عمل

•          مصرف منظم و کامل داروهای تجویزشده توسط پزشک

•          اجتناب از فشار، مالش یا ایجاد ضربه به چشم

•          استفاده از عینک آفتابی در فضاهای نورانی

•          عدم بلندکردن اجسام سنگین

•          خودداری‌کردن از تماشای تلویزیون یا مطالعه کتاب تا 48 ساعت بعد از عمل

•          عدم رانندگی تا رسیدن به بهودی کامل

•          عدم استحمام تا 24 ساعت بعد از عمل

•          عدم تماس چشم با آب

•          پوشاندن چشم‌ها با محافظ در هنگام خواب

•          خودداری‌کردن از آرایش چشم تا یک هفته بعد از عمل

•          عدم انجام تمرینات بدنی تا حداقل یک هفته بعد از عمل

مدت زمان استراحت بعد از عمل ناخنک چشم

مدت زمان استراحت بعد از عمل ناخنک به پارامترهای زیادی بستگی دارد که شرایط بدنی بیمار، شدت آسیب و نوع جراحی، از مهم‌ترین آن‌هاست. عموماً افراد بعد از دو تا سه هفته استراحت می‌توانند به زندگی روزمره خود بازگردند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شرایط متفاوت هر بیمار در کاهش یا افزایش زمان استراحت نیز تأثیرگذار خواهد بود.

عمل ناخنک چشم در کلینیک بینایی دکتر پورمازار

جراحی ناخنک چشم و نحوه انجام آن موضوعی بود که تلاش کردیم در این نوشتار، هرآنچه درباره‌اش می‌دانیم، بدون هیچ کم‌وکاستی با شما به اشتراک بگذاریم. این عمل جز در مواردی که پای مشکلاتی همچون دوبینی یا تاری دید در میان باشد، کاربرد ندارد. در باقی موارد، لازم است بدانید که روش های رایج درمان ناخنک چشم کدامند و با آن‌ها سر کنید.

بااین‌حال توصیه می‌کنیم به محض مواجه‌شدن با علائم این بیماری نظیر سوزش و خارش چشم، سریعاً به پزشکان ماهری مانند دکتر پورمازار مراجعه کنید. شما می‌توانید برای درمان مشکلات بینایی کودکان، مشکلات بینایی بزرگسالان، لیزیک و لازک، درمان تنبلی چشم و حتی تزریق ژل زیر چشم به این مرکز درمانی بینایی سر بزنید. در صورت نیاز به مشاوره و دریافت نوبت، به www.binaii.com مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها