7 پرسش و پاسخ درباره حفرچاه و نکات ایمنی آن

کد خبر: 1167899
7 پرسش و پاسخ درباره حفرچاه و نکات ایمنی آن

 

 

حفر چاه به منظور تامین آب و یا دفع فاضلاب سابقه ای به قدمت حیات بشر دارد. از حفاری با ابتدایی ترین ابزار ، تا حفاری با ماشین آلات مدرن امروزی . اما از آنجاییکه چاه ، همواره با خاک و زمین در ارتباط است ، خطر ریزش همواره امکان استفاده از آن را تهدید می کند . لذا حفر چاه همیشه با رعایت نکات و مواردی است که منجر به بالا بردن عمر و ایمنی چاه می شود.

امروزه حفر چاه با رعایت قوانین و بکار بردن استحکاماتی اینجام می شود که پیش از اقدام ، لازم است با آن آشنایی داشته باشید .

در ادامه به برخی پرسش و پاسخ های رایج در مورد چاه می پردازیم .

 

 

1. کول چاه چیست ؟

 

 

کول چاه ، سازه ای است بنتی که دورتا دور چاه را می پوشاند و مانع از ریزش دیواره چاه می شود. کول چاه عمدتا از بتن مسلح ساخته شده و طی عملیاتی که کول گذاری چاه نام دارد توسط افرادی با تجربه و با رعایت اصول ایمنی در چاه قرار داده می شود.

کول گذاری مانع از ریزش دیواره چاه شده و بدین ترتیب چاه سالیان درازی قابل استفاده می باشد . از جمله انواع چاه که کول سیمانی در آن کاربرد زیادی دارد چاه فاضلاب است .

کول ها در انواع و ابعاد مختلف تولید می شوند که هر یک کاربرد خود را دارد.

 

 

 

2 . انواع کول چاه چیست؟

 

 

کول ها عمدتا از سیمان یا بتن مسلح ساخته می شوند تا بتوانند فشار ناشی از دیواره را تحمل کرده و چاه را از ریزش ، رطوبت و سایر عوامل محیطی که منجر به تخریب چاه می شود ، جلوگیری کند.

کول میله یا گرد ، کول انباری ، کول تخم مرغی و... هر یک کاربرد خود را دارند .

 

 

3. کول میله چیست ؟

 

 

کول میله یا دایره که برای چاه مورد استفاده قرار می گیرند دارای قطر استانداری هستند که می توان به ۶۰ ، ۷۰ ، ۸۰ ، ۹۰ و ۱۰۰ سانتی متر اشاره کرد.

معمولاً ارتفاع کول ها دارای سایزی استاندارد معادل ۲۵ سانتی متر است و هر ۴ قالب کول مساوی با ۱ متر می شود.

 

 

4. کول انباری چیست ؟

 

 

کول انباری که به آن کول بیضی نیز می گویند معمولا بوسیله تسمه مفلزی مسلح شده تا بتواند طی سالها در چاه فشار ناشی از بدنه چاه را تحمل کرده و دچار شکاف و شکستگی نشود .

 

 

5 . کول گذاری چاه چطور انجام می شود؟

 

 

برای قراردادن کول در چاه و استفاده از آن ، لازم است اینکار توسط افراد باتجربه انجام شود روش کلی کول گذاری به این صورت است که بعد از بازکردن دهانه چاه کول های سیمانی را به ترتیب داخل چاه قرار می دهند.

در واقع کول ها به صورت ستون از پایین گذاشته می شود و تا بالا می آیند. می توان گفت مهم ترین تاثیر کول گذاری چاه استحکام دیواره های چاه است.

 

 

6 . اهمیت کاربرد کول در چاه چیست ؟

 

 

در بسیاری از نقاط تهران ، منازل مسکونی دارای چاه های فاضلاب هستند و هرچه سن بنا بیشتر باشد این چاه ها بیشتر با خطر ریزش مواجه هستند و متاسفانه ریزش چاه فاضلات تاکنون زیان های مالی و خطرات جانی زیادی در پی داشته است.

با کول گذاری چاه فاضلاب می توان از خطرات بعدی ریزش و فروفتگی ساختمان جلوگیری کرد. البته کول گذاری را باید دز زمان مناسب انجام داد. برخی چاه ها چنان فرسوده هستند که عملا راهی برای مهار ریزش دیواره ها باقی نمانده و چاره ای جر مسدود سازی و حفر چاه جدید نیست.

کول گذاری چاه یک کار تخصصی است و پیش از انجام و حتی حفر چاه باید با افراد متخصص مشورت کرد و انجام آن را به افرادی متبحر سپرد. اینکه چه نوع و چند کول و چگونه در چاه قرار داده شود تا بالاترین دوام و ایمنی را فراهم کند ، همه به باید توسط فردی متخصص تعیین شود تا در سالهای بعد مجبور به تکرار آن نشوید .

 

 

7. قیمت کول به چه عواملی بستگی دارد؟

 

 

در قیمت کول چند عامل تاثیرگذارند . کیفیت مواد اولیه بکار رفته در تولید کول ، مسلخ بودن آن ، تولیدکننده آن و... ولی معمولا بهترین قیمت را میتوان از تولیدکننده آن گرفت . لازم به ذکر است قیمت کول های متفرقه و بی نام و نشان که از مواد اولیه نامرغوب استفاده میکنند اغلب پایین تر از تولیدات شناسنامه دار و معتبر است و استفاده از این نوع کول های کم کیفیت ، موجب زیان های بعدی می شود زیر دوام و استحکام کافی نداشته و به زودی دچار شکستگی می شوند .

برای کسب اطلاع بیشتر از قیمت کول و کول گذاری با کارخانه تولید کول مهنرس ترابی تماس بگیرید .

  • تلفن ۰۹۱۲۳۹۰۴۴۷۲

  • kaval.ir

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها