جزئیات ماجرای درگیری در مرز افغانستان

کد خبر: 1113341

بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

جزئیات ماجرای درگیری در مرز افغانستان

بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

یک مقام مطلع در گفتگو با تسنیم تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است. برخی تصاویر منتشر شده برای لحظات اولیه درگیری بوده و در حال حاضر نیروهای مرزی به طور کامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.

واکنش طالبان

متعاقبا دولت طالبان طی بیانیه‌ای با تایید اینکه امروز در منطقه مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای ایرانی و افغان درگیری رخ داده است، تاکید کرد که این حادثه ناشی از یک سوءتفاهم بوده و اکنون با تفاهم دو طرف وضعیت تحت کنترل در آمده است.

در ادامه این بیانیه طالبان اعلام کرده که دستورات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین سوءتفاهماتی به نیروهای تحت امر خود داده‌اند.

طبق اعلام منابع رسمی و وزارت امور خارجه درگیری در مرز ایران و افغانستان خاتمه یافته و به‌زودی جزئیات بیشتری از آن توسط منابع رسمی اعلام می‌شود.

ساعاتی پیش در منطقه هیرمند و در مرز ایران با افغانستان در پی برخی اختلافات مرزی میان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مستقر طالبان در ولایت نیمروز درگیری و تبادل آتش میان دوطرف صورت گرفت.

براساس این گزارش، ماجرا از آن‌جایی آغاز شد که نیروهای طالبان به‌دلیل تشخیص اشتباه نوار مرزی، نسبت به تردد کشاورزان ایرانی در آن نقطه در نزدیکی مرز، اقدام به تیراندازی کرده‌اند و در پی آن نیز نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی به این تحرک طالبان واکنش نشان داده و تبادل آتش می‌کنند.

آنچه منابع محلی گزارش داده‌اند، این درگیری پس از چند ساعت تبادل آتش میان دوطرف پایان یافته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به این درگیری مرزی، اعلام کرد: عصر امروز (چهارشنبه) اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دوطرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

همچنین مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفتگویی با آرام خواندن اوضاع در مرز ایران و افغانستان در منطقه هیرمند، گفت: درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده است.

مرعشی تیراندازی را متقابل و کوتاه توصیف و اعلام کرده که آسیبی به پاسگاه‌های مرزی و مرزبانان وارد نشده است و موضوع خاتمه یافته که جلسه برگزار شده و موضوع در حال پیگیری است.

جزئیات بیشتر پس از کسب اطلاع از منابع رسمی اطلاع‌رسانی می‌شود./مهر

مرز ایران و افغانستان در آرامش کامل است

روابط عمومی مرزبانی زابل از حل و فصل اختلافات جزئی بین مرز دو کشور ایران و افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی مرزبانی زابل اعلام کرد در پی وقوع بی نظمی مرزی که عصر امروز در خاک افغانستان روی داد لزوم مدیریت موضوع توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرزبانی زابل، مراتب طی ملاقات مرزی بین مقامات مرزبانی دو کشور حل و فصل گردید و در حال حاضر هیچ گونه اختلاف و مناقشه در مرز بین دو کشور وجود ندارد و مرزهای ایران و افغانستان در آرامش کامل است.

جزئیات درگیری در مرز ایران و افغانستان

معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان:فاصله دیوار مرز تا نقطه صفر مرزی یک فضایی هست که زمین‌های کشاورزی و در اختیار مردم است.

از زمان احداث دیوار، به مردم مجوز دادیم که روزهایی را از زمین‌های کشاورزی‌شان سرکشی کنند.

امروز هم از ۹ صبح با تراکتورها سر زمین‌هایشان مشغول کار بودند. ساعت ۲-۳ عده‌ای که الان در ولایت نیمروز مستقرند، به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند.

 آنها اطلاعی از حوزه مرز نداشته و نمی‌دانند که زمین‌های پشت دیوار هم خاک ایران بوده و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است.

پاسگاه مرزی هم در جواب تیراندازی آنها، مجبور به پاسخ شد و تقریبا چند ساعتی درگیری ادامه پیدا کرد.

با مذاکراتی که انجام شده اوضاع آرام است و درگیری‌ها فروکش کرده و هیچ احدی در این تیراندازی ها مجروح نشده است.

 

حجم ویدیو: 2.48M | مدت زمان ویدیو: 00:01:04 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها