جلوگیری مردم قم از تخریب بافت تاریخی

کد خبر: 166798

عرصه بر محدوده بافت تاریخی قم در اطراف حرم حضرت معصومه (س) هر روز با اجرای پروژه‌هایی همچون پارکینگ و مجتمع تجاری تنگ‌تر می‌شود تا آنجا که حتی بولدوزرهای شهرداری بیلهای خود را تا خانه‌های به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی نیز برده‌اند.

مهر: در این میان برخی از نماهای به جا مانده نشان از قدمت تاریخی این محدوده دارد به عنوان مثال یکی از این خانه های تاریخی که در میان پارکینگ و ساختمان تجاری در حال تکمیل همانند جزیره افتاده است، خانه تاریخی بشارتی است.

خانه تاریخی که در وسط پارکینگ، توجه زائران را به دلیل معماری زیبایش به خود جلب می کند

مجتمع تجاری و پارکینگ در کنار خانه بشارتی

مالک این خانه تاریخی به خبرنگار مهر می گوید: چند سال پیش در دهه 80 این خانه به نام خانه بشارتی در فهرست آثار ملی ثبت شد اما سازمان میراث فرهنگی هیچ وقت برای مرمت آن تلاش نکرد حتی چندی پیش شهرداری بولدوزر آورد تا این خانه را خراب کند اما مردم تجمع کردند و مانع شدند.

بادگیرها و نمای بیرونی خانه تاریخی بشارتی

وی گفت: بولدوزر روی سرمان بود که مردم اعتراض کردند و گفتند این خانه تاریخی است و بادگیر دارد و نباید خرابش کنید به همین دلیل مدتی است که کاری به ما ندارند اما بعید نیست دوباره همین روزها به سراغمان بیایند چون دور تا دور این خانه را برای ایجاد پارکینگ خراب کرده اند.

مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که این خانه یکی از معدود خانه‌های دارای دو بادگیر است و به علت فرسودگی، توسط مالک تعمیرشده و بخشهایی از آن تغییر یافته است به گونه ای که برای راحت تر گرم شدن اتاق، سقف کاذب برای بعضی از اتاقهای آن ایجاد کرده اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها