نارضایتی ایرانی‌ها از نتیجه برجام ممکن است کار روحانی را یکسره کند

کد خبر: 664295

«شهروندان ایرانی از نتایج توافق هسته‌ای بسیار ناراضی هستند و همین ممکن است به شکست روحانی در انتخابات منتهی شود».

روزنامه کیهان: «شهروندان ایرانی از نتایج توافق هسته‌ای بسیار ناراضی هستند و همین ممکن است به شکست روحانی در انتخابات منتهی شود».

روزنامه واشنگتن‌‌تایمز، حسن روحانی را میانه‌رو و رقبای وی را تندرو و محافظه‌کار خواند و نوشت: روحانی که موضع میانه‌رو دارد با فشار رقبا برای نشان دادن نتایج توافق هسته‌ای روبرو است. او که بیشتر دوره ریاست‌جمهوری خود را صرف مذاکره و توافق‌ با آمریکا کرد، ممکن است رقابت انتخاباتی را به سیدابراهیم رئیسی واگذار کند.
از نگاه تحلیل‌گران سوال مهم این است که آیا رای‌دهندگان ایرانی در انتخابات به رئیسی یا شهردار تهران رای خواهند داد تا مانع از حضور حسن روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش شوند؟
این روزنامه می‌افزاید: حسن روحانی از توافق هسته‌ای به عنوان بلیطی یاد کرده که اقتصاد ایران را از رکود خارج خواهد کرد. برخی رسانه‌های ایران در ماه‌های اخیر روایت‌هایی را در مورد حضور هیات‌ها و شرکت‌های تجاری خارجی برای انعقاد توافق با شرکت‌های ایرانی مطرح کرده‌اند.

این در حالی است که نتایج توافق هسته‌ای در میان شهروندان عادی ایرانی احساس نشده است.

مشکل حسن روحانی و میانه‌روها در ایران این است که مردم عادی ایران نسبت به نتایج حاصل شده از توافق هسته‌ای بسیار بسیار ناراضی هستند انتظار سرمایه‌گذاری خارجی هم عملی نشده است. آنچه رخ داد و اکنون هم با تهدید شرکت‌ها و بانک‌ها به تحریم در صورت همکاری با ایران جریان دارد، بر عکس انتظارات بوده است.
از سوی دیگر نشریه فارن افرز با بررسی انتخابات ایران نوشت: روحانی برای دومین بار نامزد انتخابات شده است. با وجود توافق، نرخ‌ بیکاری در ایران طی یک سال گذشته افزایش یافته است. از سرمایه‌گذاران خارجی هم خبری نیست. برجام دستاورد 4 ساله روحانی است. روحانی بلافاصله پس از انعقاد توافق هسته‌ای به کابینه‌اش گفت که اجرای توافق وین، بهترین فرصت برای افزایش تولید داخلی و احیای بازارهای جهانی است. در آن زمان، اکثر ایرانی‌ها در خوش‌بینی روحانی سهیم بودند.

در اوت 2015، پس از نهایی شدن توافق، حدود 57 درصد از مردم ایران احساس می‌کردند اقتصاد کشور رو به بهبودی است و تنها 29 درصد چشم‌اندازی منفی در این زمینه داشتند. با این وجود، در دسامبر 2016 امید مردم رو به افول گذاشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها