مجمع عمومی سازمان ملل رای به عضویت فلسطین داد

کد خبر: 1290477

مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت داد

مجمع عمومی سازمان ملل رای به عضویت فلسطین داد

 قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد که به فلسطین حقوق و امتیازات ویژه ای می دهد و از شورای امنیت می خواهد درخواست فلسطین را برای تبدیل شدن به یکصدو نود و چهارمین عضو سازمان ملل بطور مطلوب بازنگری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) درباره قطعنامه‌ «حقوق و امتیازات» فلسطین که از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل را به طور مطلوب بازنگری کند، از صبح جمعه به وقت محلی آغاز شد.

 فلسطین و گروه کشورهای عربی این قطعنامه را ارائه کرده بود که تصویب پیش نویس قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری در سازمان ملل خواهد داد.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است، اما اکنون سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل در نشست اضطراری خود به بررسی پیش‌نویس این قطعنامه پرداخت که به فلسطین عضویت کامل در آن را نمی‌دهد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل که فلسطین هم اکنون قادر به انجام آن نیست، می دهد.

نماینده امارات به نمایندگی گروه عربی پیش نویس قطعنامه را ارائه کرد و  از شورای امنیت سازمان ملل خواست  تا در وضعیت فلسطین "بازنگری" کند و  عضویت کامل آن را توصیه کرد.

 نماینده امارات به «صبر» فلسطین اشاره کرد، زیرا وضعیت فلسطین مورد بحث است. امارات  به تلاش های "شدید" برای تجزیه فلسطین توسط اسرائیل و مخالفت با راهکار دو کشوری، اشاره کرد و گفتکه   مجمع عمومی ملزم به رعایت «شرایط مرجع» برای صلح منطقه ای و عضویت فلسطین است.

 امارات به پیش نویس «بدون ابهام» قطعنامه امروز اشاره  کرد و از شورای امنیت خواست در تصمیم خود برای اعطای عضویت کامل فلسطین تجدید نظر کند. پیش نویس امروز حقوق جدیدی اعطا می کند اما عضویت کامل را ندارد.

 محمد ابوشهاب، سفیر و معاون نمایندگی امارات در سازمان ملل در مجمع عمومی سازمان ملل  گفت: امروز یک لحظه حساس در تاریخ است. پیش نویس قطعنامه تأثیر عمیقی بر آینده مردم فلسطین خواهد داشت، مردمی که بیش از ۷۵ سال پیگرد قانونی و محرومیت از ابتدایی ترین حقوق خود را تحمل کرده اند.

او گفت:  مردم فلسطین ملتی صلح طلب هستند و سزاوار این فرصت هستند تا از طریق سازمان ملل به طور مؤثر به بشریت خدمت کنند.  دولت فلسطین نشان داده است که شایسته جایگاه خود در جامعه بین المللی است و حق عضویت کامل را دارد.

نماینده امارات در سازمان ملل ادامه داد:  به عنوان یک جامعه بین‌المللی، ما مسئولیت داریم که از شروط مورد توافق بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری، که مهم‌تر از همه راه‌کاز دو کشور بر اساس مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ است، حمایت کنیم.

او تاکید کرد:  اعطای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد پیامی قدرتمند در حمایت از راه کار دو کشوری خواهد بود.  با رای موافق به پیش نویس قطعنامه امروز، اعضای سازمان  ملل  از حقوق مشروع مردم فلسطین  و رد استانداردهای دوگانه حمایت خواهند کرد. حمایت از قطعنامه سازمان ملل برای «تاثیر عمیق» بر آینده فلسطینیان است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها