رئیسی در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا:

باید برنامه دقیقی برای توسعه تجارت با آفریقا تنظیم شود

کد خبر: 1287799

رئیس جمهور گفت: لازم است که برنامه دقیقی، هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به هر کشوری از کشورهای آفریقایی برای فعال‌تر شدن تجارت تنظیم شود.

باید برنامه دقیقی برای توسعه تجارت با آفریقا تنظیم شود

رئیس جمهور گفت: لازم است که برنامه دقیقی، هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به هر کشوری از کشورهای آفریقایی برای فعال‌تر شدن تجارت تنظیم شود.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز (جمعه)، در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، ضمن ابراز خرسندی از حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی از قاره آفریقا و ایران اسلامی و همکاری‌های اقتصادی، گفت: از گزارش آقای دکتر علی آبادی و دکتر ضیغمی برای کارهای انجام شده در جهت فعال‌تر شدن کارهای تجاری میان ایران اسلامی و قاره آفریقا متشکرم.وی ادامه داد: حتماً برای کارهای بعدی، ضرورت دارد که برنامه دقیقی، هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به هر کشوری از کشورهای آفریقایی تنظیم شود؛ با زمانبندی مشخص.رئیس‌جمهور افزود: اولین گام در این رابطه، وجود اراده میان جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا است که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود را توسعه دهند. این اراده بحمدالله وجود دارد و این نشست، نماد و نمودی است از اراده جدی کشورهای آفریقایی و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی.

رئیسی اضافه کرد: دومین گام، شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی است. ما برخی از فعالان را می‌بینیم که آشنایی کاملی با ظرفیت آفریقا و یا ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ندارند. اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی، گام خوبی‌ در جهت آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است.وی خاطر نشان کرد: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد.رئیس‌جمهور با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور های غربی اظهار کرد: همکاری با آفریقا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلام، مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب بوده است. نگاه غربی‌ها به آفریقا، به عنوان یک فرصت برای خودشان است و این قاره را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است. تاریخ آفریقا نشان دهنده این است که بسیاری از کشورهای غربی چگونه ذخایر، معادن و ثروت‌های ارزشمند آفریقا را چپاول کرده‌اند.آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: باور این است که اگرچه غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که خودشان می‌توانند دستیابی به فناوری نوین و خلاقیت دارند اما ما باور داریم که استعداد،‌ دانش و توانایی آفریقا از مغرب زمین چیزی کم ندارد و می‌توانند در بسیاری از جایگاه‌های رفیع علمی، تحقیقاتی و پژوهشی، نام‌آور شوند.

وی ضمن بیان این نکته که اعتقاد ما بر وجود ظرفیت‌های بسیاری در آفریقا است، گفت: این ظرفیت‌ها باید شناخته شوند. امروز در آفریقا معادن بسیاری وجود دارد. فرآوری این معادنف بسیار مهم است و جمهوری اسلامی، هم دانش آن را دارد و هم می‌تواند به فرآوری آن‌ها کمک کند. کشت فراسرزمینی از نکاتی است که در آفریقا، بسیار خوب می‌تواند صورت گیرد، که هم به نفع آفریقا است و هم به نفع ما. تامین مواد اولیه نیز می‌تواند با قیمت مناسب برای همه فعالان اقتصادی و مراکز تولیدی صورت پذیرد. این‌ها برخی از ظرفیت‌هایی هستند که در آفریقا وجود دارد.رئیس‌جمهور با اشاره به شاهکار مهندسان ایرانی در ساخت سد در سریلانکا تاکید کرد: خدمات فنی ومهندسی در ایران، به برکت انقلاب اسلامی جایگاه بسیار قابل قبولی دارد که مورد قبول همگان است. سدی که در کشور سریلانکا ساخته شد، متخصصان ایرانی در شرکت فراب، تکنولوژی و فناوری که در آن بکار برده بودند کم نظیر و در بخشی، بی نظیر بود. کاری بسیاری ابتکاری و ماندگار بود.آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امکان ساخت پالایشگاه و نیروگاه از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد و می توانیم در این زمینه با کشور های آفریقای همکاری داشته باشیم.وی اراده، شناخت ظرفیت ها و شناخت موانع موانع پیش رو را از مسائل مهم بین ایران و آفریقا برشمرد و گفت: رفع مشکل نقل و انتقال مالی و پولی از زیرساخت‌های ضروری برای کار با قارۀ آفریقا است. در قاره آفریقا ارتباط با کشور‌ها نسخه مختص خود را می‌طلبد و باید برنامه‌های متفاوت برای هر کشور و اقلیم داشت‌.

رئیس‌جمهور در ادامه پیگیری مجدانه را شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی دانست و بیان کرد: حداکثر تا ٢ یا ٣ ماه دیگر، باید این مشکلات رفع شوند؛ نه آنکه یکسال دیگر. کار را به روز باید دنبال کرد. اصلاً زمان‌های یکساله برای رفع موانع قابل قبول نیست. ان شاء الله برنامه‌ها را به ضورت محدود اجرا کنید، اگر موانعی پیش آمد، طبیعتاً رفع خواهند شد. زمان‌ها را محدود کنید. رئیسی ادامه داد: برای انجام کارها باید هدف‌گذاری داشته باشیم. کار را باید به روز دنبال کرد و این ظرفیت‌های برای قاره آفریقا و ما مهم است. باید زمان‌بندی انجام کارها را محدود کنیم. برنامه کار با زمانبندی دقیق انجام شود. پیگیری مجدانه شرط موفقیت در کار اقتصادی است. به همکاران در وزارت‌خانه‌های مختلف به ویژه وزارت امور خارجه و وزارت صمت تأکید کرده‌ام که شرط موفقیت در شناخت، انعقاد قرارداد، حل مسائل زیرساختی و دستیابی به اهداف اقتصادی پیگیری مجدانه موضوع، به صورت روزانه است.وی ضمن اشاره به کارها و بوروکراسی‌های اداری، گفت: وجود این بوروکراسی‌ها خوب است، اما روند را برای کارهایی که قرار است در حوزه اقتصادی، برای فعالان این عرصه بصورت مجدانه صورت پذیرد، خسته‌کننده می‌کند. رئیس‌جمهور افزود: از آنجایی که آقای علی آبادی اشاره کردند که بازرگانان مختلفی در اینجا هستند، می‌خواهم به همکاران دولتی خود عرض کنم که مقداری به دست بازرگانانی که کار خصوصی کار را دنبال می‌کنند نگاه کنید. ببینید که چگونه، نه به صورت روزانه، بلکه بصورت ساعتی کار را دنبال می‌کنند.

رئیسی ادامه داد: این درس است. این موضوع نشان می‌دهد که یک بخش خصوصی، یک بازرگان و یک فعال اقتصادی آنقدر انگیزه دارد که صبح یک زنگ می‌زند، ظهر یک زنگ می‌زندف شب یک زنگ می‌زند و فردا نیز پشت در فتر مدیر ما می‌آید تا کارش انجام شود. این نوع پیگیری مورد نظر ما است. در این نشست، باید پیگیری مجدانه برای تحقق اهداف، تصمیم‌گیری شود؛ و الا اهداف بر روی کاغذها می‌مانند و به عنوان یک آرزو و آرمانی که خیلی خوب هستند ولی محقق نمی‌شوند، باقی می‌مانند. وی گفت: پیشینیان می‌خواستند که کارهای بسیاری انجام دهند، اما فرصت‌ها از دست رفت و آنچه که باید اتفاق می‌افتا،د نشد. نگذارید که این اتفاق برای ما، شما و این جمع فعال صاحب انگیزه و صاحب اندیشه رخ دهد. من بر پیگیری مجدانه تاکید می‌کنم؛ و الا برنامه‌ها اتفاق نمی‌افتند.رئیسی ضمن اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی گفت: امیدوارم که اقتصاد مکمل میان ایران و آفریقا شکل گیرد. آنچه در آفریقا وجود دارد و آنچه در ایران هست، مکمل یکدیگراند. توانمندی‌هایی ما داریم، که شامل صدور خدمات فنی و مهندسی می‌شود، و ظرفیت‌هایی در آفریقا وجود دارد؛ اگر این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها ضمیمه یکدیگر شوند، اقتصاد مکمل شکل می‌گیرد. شکل‌گیری این اقتصاد مکمل، در گروی دست در دست هم دادن همهٔ اطراف است.آیت‌الله رئیسی با اشاره به حضوری برخی نمایندگان مجلس در نشست گفت: حتماً همکاری عزیزانی که در مجلس هستند، می‌تواند به تحقق آنچه که هدف این اجلاس است کمک کند. عددی که نماینده آفریقا در اینجا بیان کردند (یک میلیارد و اندی)، برای ایران و آفریقا قابل قبول نیست و حتماً باید در مرحله اول، به یک عدد ۱۰ برابری این میزان با کل آفریقا حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در ایران، به برکت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد، بیان داشت: این‌ سکرت‌ها، تنها قریب به ۲ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. در سفرهای آفریقایی بنده، طالبان بسیار زیادی برای محصولات دانش بنیان ما پیدا شد. کشورهای آفریقایی، بسیار پیگیر و جدی بودند که این محصولات دانش بنیان، به کشورشان وارد شود؛ محصولات دانش بنیانی در حوزه کشاورزی، صنعتی، پزشکی و درمان. همه این‌ها می‌تواند زمینه صادرات خوبی را به قاره آفریقا ایجاد کند.رئیس‌جمهور ادامه داد: من در نشست‌هایی که با عزیزانمان در آفریقا داشتم، دیدم که کشورهای آفریقایی، عموماً مایلند که با جمهوری اسلامی ایران کار کنند. این نکته را من، هم در مذاکرات خصوصی و هم در نشست‌های اقتصادی بارها شنیده‌ام. آن‌ها، به صورت جدی می‌گویند که ما کار با جمهوری اسلامی را به کار با برخی از کشورها ترجیح می‌دهیم.گفتنی است، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، امروز (جمعه) با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی، از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد. همچنین، روز شنبه (هشتم اردیبهشت) ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی با حضور مقامات عالی رتبه کشورمان و مقامات کشورهای مهمان آغاز به کار خواهد کرد. مجموعا از ۹۶ کشور برای حضور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ثبت نام کرده‌اند و از ۸۰ کشور دنیا، مقامات و تجار برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها