جلالی: اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، فرصت تاریخی برای طرح مواضع ایران بود

کد خبر: 1287735

سفیر ایران در مسکو گفت: سفر هیأت بلندپایه امنیتی کشورمان به روسیه و شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، فرصت تاریخی برای طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از تحولات اخیر در منطقه بود.

جلالی: اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، فرصت تاریخی برای طرح مواضع ایران بود

سفیر ایران در مسکو گفت: سفر هیأت بلندپایه امنیتی کشورمان به روسیه و شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، فرصت تاریخی برای طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از تحولات اخیر در منطقه بود.

کاظم جلالی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آقای علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به اتفاق معاونان و برخی دیگر از مسئولان بلندپایه امنیتی جمهوری اسلامی ایران، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به سن‌پترزبورگ روسیه سفر کردند که این سفر از چند بُعد، دارای اهمیت زیادی بود.

وی گفت: چند سالی است که روسیه به صورت سالانه کنفرانس امنیتی برگزار می‌کند و در این کنفرانس، تعداد زیادی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت می‌کنند؛ از این رو، حضور و طرح مواضع دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست که به گفته مسئولان روس، با حضور نمایندگان ۱۰۶ کشوربرگزار شد، حائز اهمیت بود.

تقویت مناسبات دوجانبه

سفیر ایران در فدراسیون روسیه، بُعد دوم حائز اهمیت در سفر هیأت بلندپایه امنیتی کشورمان به روسیه را تقویت مناسبات دوجانبه در مسیر روابط راهبردی دانست و گفت: آقای احمدیان که بنا به دعوت آقای نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، در حاشیه این اجلاس امنیتی با همتای روس خود درباره مسائل مهم دوجانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت و گو داشت که با امضای تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط دو کشور نیز همراه بود.

جلالی یادآور شد: دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در این سفر با برخی همتایان خود از سایر کشورها همچون چین، برزیل، آفریقای جنوبی و عراق نیز دیدار و گفت و گو داشت.

فرصت تاریخی برای طرح مواضع ایران در شرایط کنونی جهان

سفیر ایران در روسیه، بُعد سوم اهمیت سفر هیأت بلندپایه امنیتی کشورمان را به واسطه زمان انجام این سفر در مقطع مهمی از تحولات منطقه و جهان دانست.

جلالی در این باره گفت: با توجه به فضایی که در منطقه وجود دارد، برخوردهایی که در منطقه ما به وجود آمد، به ویژه عملیات وعده صادق که جمهوری اسلامی ایران توانست به تهاجم اسرائیل به سفارتخانه ما جواب دهد،‌ طبعا بسیاری در جهان علاقه‌مند هستند که از زبان مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، جزئیات و رهاوردهای پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی را بشنوند.

وی ادامه داد: از این جهت، حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این مقطع تاریخی بسیار مهم بود و بسیاری از مقامات شرکت‌کننده علاقه‌مند بودند که با ایشان ملاقات کنند که به دلیل اینکه زمان زیادی در اختیار نداشتیم، آن ملاقات‌ها را نتوانستیم انجام دهیم.

تقویت همکاری در چارچوب بریکس

جلالی با اشاره به سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، این سخنرانی را تأثیرگذار و تبیین‌کننده شفاف مواضع ایران دانست که با استقبال شرکت‌کنندگان همراه شد.

وی گفت: علاوه بر این، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه این کنفرانس امنیتی، در نشستی با برخی مقامات ارشد شرکت کننده از کشورهای عضو گروه بریکس شرکت کرد که در آن نشست نیز تبادل نظرات خوبی برای هماهنگی‌ها و همکاری‌های امنیتی کشورهای عضو بریکس صورت گرفت.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور و سخنرانی دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد. پخش پیام ویدیویی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغازگر این اجلاس بود.

بنا بر اعلام نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، در این اجلاس، ‌ دبیران شورای امنیت، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی ۱۰۶ کشور جهان حضور داشتند.

در اجلاس سن‌پترزبورگ، همچنین چهار نشست با عناوین «تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی (تهدیدها و فرصت ها)»، «حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی»، «همکاری های بین المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی» و «مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی» برگزار شد.

همچنین در حاشیه این اجلاس که پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد، نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته ای نیز برپا شده بود که از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بازدید قرار گرفت.

شرکت در ناهار کاری مقامات امنیتی گروه بریکس، دیدار با رئیس شورای امنیت روسیه و امضای یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه در پایان این دیدار و ملاقات‌های جداگانه با همتایان و مقامات ارشد امنیتی کشورهای چین، برزیل، آفریقای جنوبی و عراق از دیگر برنامه‌های کاری دکتر احمدیان در این سفر بود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها